نگاه

۱۳۹۶/۰۵/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۲۴۴

افزایش اشتغال در حوزه گردشگری در دولت یازدهم

توسعه صنعت گردشگری یکی از برنامه‌های دولت یازدهم برای افزایش درآمدزایی و اشتغالزایی در کشور بوده است. این مساله با دیپلماسی موفقت‌آمیز دولت و بهبود روابط بین‌المللی تسریع پیدا کرد و در پایان فعالیت دولت یازدهم شاهد کارنامه موفقیت‌آمیز دولت در این بخش هستیم. افزایش ۷۰‌درصدی تعداد گردشگران خارجی موجب توسعه و تقویت صنعت گردشگری در کشور و به تبع آن ایجاد فضای امیدوارانه برای فعالان این حوزه شد و شاهد افزایش اشتغال‌زایی در حوزه گردشگری بودیم. براساس گزارش‌ها، تعداد راهنمایان تور رشد

۶۶‌ درصدی و تعداد تمدید کارت راهنمایان گردشگر افزایش ۴۷‌درصدی داشته است. همچنین صدور مجوز (بند ب) تورگردانی افزایش ۳۵‌درصدی داشته است. براساس آمارهای منتشر شده از سازمان میراث فرهنگی پروانه‌های بهره‌برداری دفاتر خدمات مسافرتی نیز با افزایش رو به رو بوده و یک چهارم از کل پروانه‌های بهره‌برداری دفاتر خدمات مسافرتی پس از انقلاب در 4سال گذشته بوده است. کارشناسان حوزه گردشگری با اشاره به جهت‌گیری صحیح دولت یازدهم در حوزه گردشگری معتقدند این روند باید در دولت دوازدهم نیز ادامه پیدا کند و همچنان با نقطه مطلوب فاصله داریم. به گفته آنها افزایش اشتغال‌زایی در این حوزه نشان‌دهنده تقویت فضای امید برای فعالان حوزه گردشگری و قرار گرفتن قطار گردشگری روی ریل توسعه است.  آمارها نشان می‌دهد، ضریب اشغال اتاق در شهرهای پربازدید کشور در دولت یازدهم افزایش چشمگیری داشته است. به عنوان مثال میزان ضریب اشغال اتاق در تهران در دولت دهم 45.6درصد بوده که این آمار به 77.6درصد رسیده است یعنی به عبارتی ضریب اشغال اتاق در تهران در دولت یازدهم نسبت به دولت دهم ۷۰درصد افزایش یافته است. این آمار در شهر تهران در ارتباط با ضریب اشغال اتاق در مقایسه بین دولت‌های دهم و یازدهم رشد 81.9درصد را نشان می‌دهد. در ارتباط با استان اصفهان نمودارها گویای این مطلب است که شاخص ضریب اشغال اتاق و ضریب اشغال تخت در دولت یازدهم نسبت به دولت دهم به ترتیب 36.6درصد و 65.7 درصد رشد داشته است.

اقدامات دولت یازدهم در حوزه گردشگری سلامت

توریسم درمانی یا گردشگری سلامت یکی از پراهمیت‌ترین و درآمدزاترین گونه گردشگری است و بهترین جایگزین درآمدی برای کشورهای متکی به درآمدهای نفتی است. گردشگری سلامت در ایران به دلیل هزینه پایین درمان و پزشکان حاذق و تجهیزات پیشرفته مورد توجه بسیاری از کشورها و ازجمله کشورهای همسایه است با این وجود به دلیل نبود تبلغیات مناسب، موازی‌کاری و نبود متولی مشخص در این بخش با چالش‌هایی رو به رو بوده و سهم چندانی از درآمدهای ارزی را نصیب ایران نکرده است. این مساله مورد توجه دولت یازدهم قرار گرفت. دولت یازدهم با تشکیل شورای هماهنگی متشکل از وزارت بهداشت، وزارت امور خارجه، سازمان‌ میراث فرهنگی، سازمان نظام پزشکی و اتاق بازرگانی از پراکنده کاری در این خصوص جلوگیری کرد.  به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، افزایش پذیرش بیمه‌های خارجی در بیمارستان‌ها، ثبت انجمن توسعه گردشگری در وزارت کشور و افزایش شرکت‌های فعال و متخصص برای بازاریابی و توسعه این صنعت در کشور ماحصل فعالیت شورای هماهنگی بوده است. با تشکیل این شورا درحال حاضر ۳۵شرکت فعال برای توسعه گردشگری سلامت درحال فعالیت هستند.  براساس اسناد بالادستی سهم گردشگری سلامت در درآمدهای ارزی تا پایان برنامه ششم باید به ۳۰درصد برسد. کارشناسان با تاکید بر اهمیت این صنعت پرطرفدار گردشگری و با بیان اینکه صنعت توریسم‌درمانی بهترین منبع درآمدزایی برای کشور و برای اشتغال‌زایی است، معتقدند ایران از موقعیت ممتازی در این زمینه برخوردار است و باید موانع توسعه از این صنعت برداشته شود. براساس گزارش‌ها، سهم هزینه‌های درمان در کشورمان نسبت به سایر کشورها کمتر از 1/0 است و این مساله به گفته کارشناسان زمینه برای جذب گردشگر را فراهم می‌کند.

 اصغر سلیمی، نماینده مجلس دهم با بیان اینکه گردشگری سلامت کشور را از درآمدهای نفتی بی‌نیاز می‌کند، گفت: هزینه‌های پزشکی در ایران در قیاس با دیگر کشورها پایین است و این مساله زمینه را برای جذب توریسم فراهم می‌کند.

تا خودکفایی برنج تنها ۵۰۰ تن فاصله داریم

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: ما از طرف کمیسیون کشاورزی مجلس به رییس‌جمهور، نامه‌یی مبنی بر لغو واردات برنج در فصل برداشت ارسال کردیم و امیدواریم هرچه سریع‌تر مصوبه مذکور لغو شود

 محمد صادق حسنی جویباری درگفت‌وگو با خانه ملت درباره واردات برنج در فصل برداشت، گفت: آماردقیق از میزان برنج را برخی آقایان در اختیار ندارند، بنابراین تصورمی‌کنند که باید با واردات مانع ایجاد مشکل در بازار برنج شد، که البته این تصور ذهنی اشتباه است. نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: میزان برنج وارداتی به کشور مشخص است، همچنین میزان تقاضای بازار نیز برحسب نیاز مصرفی روشن است، اما این میان مشخص است که سود واردات از زحمات کشاورزان برای این افراد با اهمیت‌تر است. حسنی‌جویباری افزود: ما به رییس‌جمهور از طرف کمیسیون کشاورزی مجلس، نامه‌یی مبنی‌بر لغو واردات برنج در فصل برداشت ارسال کردیم و امیدواریم هرچه سریع‌تر مصوبه مذکور لغو شود. وی تصریح کرد: افرادی که طرفدار واردات برنج در فصل برداشت هستند، معتقدند اگر واردات عملیاتی نشود بازار برنج دچار مشکل می‌شود، بنابراین بنده حاضرم با این افراد مذاکره و سندی ارائه دهم که هیچ نوع نیازی به واردات برنج درفصل برداشت نداریم.  نماینده مردم رشت در مجلس، افزود: درکشت دوم برنج منابع آبی 50 درصد موضوع است، اما موقعیت جغرافیایی نیز در راستای تولید بهینه در کشت دوم برنج اهمیت دارد و این در حالی است که برنامه‌ریزی در کشت پرمحصول به سادگی ما را در عرض یکسال به خودکفایی می‌رساند و این در حالی است که 80 الی 90درصد برنج دراستان گیلان هاشمی است و اگر به جای برنج هاشمی، برنج‌های پر محصول را نیز به زیرکشت ببریم، این میزان به 2 برابر حداقل افزایش پیدا می‌کند.

 

ارسال نظر