11هزار میلیارد تومان خسارت مالی تصادفات جاده‌ای

۱۳۹۶/۰۵/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۳۹۱
11هزار میلیارد تومان خسارت مالی تصادفات جاده‌ای

 رتبه 189 ایران در ایمنی جاده ‌ها   

روزانه 32 میلیارد تومان خسارت تلفات

گروه بانک وبیمه| احسان شمشیری|

ایران دارای بالاترین نرخ تصادفات جاده‌یی در جهان است و هرساله، بیش از 15 تا 21هزار نفر در تصادفات جاده‌یی ایران کشته و 811هزار نفر زخمی می‌شوند که از این میان 75 درصد مرد و بیشتر آنان در گروه زیر 25 سال قرار دارند بطوری که در سال گذشته غرامت خسارت خودرو در ایران به 3 میلیارد دلار رسید

به گزارش تعادل، براساس آمارهای سال‌های 2016 و 2017 میلادی و 96 و 95 شمسی، متوسط سالانه کل خسارت‌های پرداخت شده در تمامی رشته‌های بیمه‌یی 4.8 میلیارد دلار معادل 10.8هزار میلیارد تومان بوده است اما خسارت مادی و انسانی حوادث خودرویی و تلفات جاده‌ها باعث از بین رفتن روزانه 32 میلیارد تومان یا 8.5 میلیون دلار منابع کشور است که هر سال معادل بیش از 11هزار میلیارد تومان خسارت به خودروها، خانواده‌ها و راننده و سرنشین وارد می‌کند. یعنی خسارت شخص ثالث و جاده‌ها به تنهایی معادل کل خسارت رشته‌های مختلف صنعت بیمه است.

 رقم قابل توجهی از درآمد ملی یا تولید ناخالص داخلی را از بین می‌برد و علاوه بر خسارت‌های مادی، خسارت‌های انسانی و از کار افتادگی و فوت و نبود نان آور و اعضای خانواده‌ها را موجب می‌شود که با ارقام ریالی و ارزی قابل جبران نیست و فقدان وجود اعضای خانواده برای یک تا دو نسل خسارت‌های مادی و معنوی ایجاد می‌کند.

به گفته مرکز تحقیقات بیمه مرکزی ایران، با توجه به ایمنی جاده، ایران در رتبه 189 جهان قرار دارد که تنها کشور بعد از ایران در این رتبه بندی، سیرالئون در غرب آفریقا است. همچنین براساس گزارش ایشاانشورنس، تصادفات جاده‌یی دومین علت مرگ در ایران پس از بیماری‌های قلبی عروقی است حوادث رانندگی سالانه جان 28هزار نفر را می‌گیرد و به 300هزار نفر دیگر آسیب می‌زند.

 بیمه‌گران و تقویت کسب و کار خودرو

شرکت‌های بیمه‌یی ایران یک کنسرسیوم برای پوشش خودروبا نام تجاری جدید ایجاد کرده‌اند تا سرمایه‌گذاری و ورود خودروسازان به بخش بیمه را متوقف کنند. خودروسازان بیمه‌گران را متقاعد می‌کنند که سیاست‌های خود را با 15 تا 20 درصد تخفیف ارائه دهند اما حق بیمه کامل را از خریداران بگیرند و شرکت بیمه ایران به عنوان رهبر کنسرسیوم انتخاب شده تا مانع از حضور رقبا در این بازار شود. بر اساس توافق اخیر، بیمه‌گران مجاز به ارائه تخفیف برای خودروسازان نیستند شرکت‌های بیمه همچنین امیدوارند که این اقدام جدید باعث کاهش خسارت در رده موتور شود.

در بیمه شخص ثالث تعهدات نامحدود است و در ذات خود بیمه‌نامه پرریسک و خطرناکی است اما تا آنجا که آمارها گویا است صنعت بیمه می‌تواند این سیل را مهارکند و از یک بیمه‌نامه زیانده این بیمه را به بیمه‌یی بهتر تبدیل کند.

براساس یک الگوی درست جهانی میزان تخلفات راننده، عدم رعایت قوانین و مقررات و پرریسک بودن از فاکتورهایی است که می‌تواند میزان بیمه شخص ثالث را افزایش دهد و برای راننده یک امتیاز یا عدم امتیاز محسوب شود. این در حالی است که رانندگان کم تخلف در حال حاضر از این امتیازات برخوردار نیستند و با فروش خودرو این امتیازات به مالک بعدی منتقل می‌شود. در اغلب کشورهای توسعه یافته این راننده است که مورد سنجش قرار می‌گیرد و در درجه نخست شناسایی ریسک قرار دارد

تعیین نوع خودرو، کیفیت آن و تکنولوژی به‌کاررفته در تولید آن نیز از دیگر مواردی است که در سایرکشورها در تعیین بیمه شخص ثالث موثراست، اما به نظر می‌رسد زیرساخت‌های مناسب آی‌تی در شرکت‌های بیمه که بتواند تعیین خسارات را با توجه به این پارامترها در لحظه تعیین کند وجود ندارد

برای بهبود این وضعیت، انتظار می‌رود صندوق تامین خسارت‌های بدنی طرحی را برای ارزیابی دلایل اصلی تصادفات جاده‌یی ارائه کند و مردم را از روش صحیح رانندگی و عوامل امنیتی آگاه سازد. 2درصد از بودجه این صندوق به تبلیغات اختصاص دارد. صندوق تامین خسارت‌های بدنی در سال 1969 تاسیس شده است و وابسته به بیمه مرکزی است و کارکرد آن تامین غرامت برای خسارت‌های بدنی در رشته‌های مختلف بیمه‌یی است. براساس قانون مربوط به پوشش شخص ثالث خودرو که در نوامبر 2015 تصویب شد، این صندوق اجازه دارد تا در صورت ناتوانی مالی و ورشکستگی شرکت‌های بیمه برای پرداخت خسارت بیمه‌گزاران، وارد عمل شده و خسارت آنان را بپردازد.

افزایش خسارت‌های ناشی از حوادث رانندگی بسیار بالا بهبود در امنیت وسایل نقلیه، تعداد مرگ و میر را کاهش اما حجم آسیب‌ها بطور عمده‌یی افزایش یافته است

به تازگی یک بیمه‌گر ایرانی اعلام کرده است که این شرکت و شرکت مونیخ ری در حال بررسی و تدوین یک الگوی جدید برای بیمه‌نامه‌های خودرو هستند که در آن رفتار راننده به عنوان معیار محاسبه حق بیمه محسوب شود.

بیمه‌نامه‌های جدید در نیمه دوم سال مالی ایران و پس اجازه بیمه مرکزی برای ارائه الگوی جدید بیمه خودرو ارائه می‌شود

مسافت و محلی که وسیله نقلیه عمدتا به کار گرفته شده است، درمیان معیارهای محاسبه حق بیمه لحاظ خواهد شد. تاکنون، تمامی شرکت‌های بیمه ملزم بوده‌اند تا بیمه‌نامه خودرو را بطور سالانه و براساس سقف حق بیمه تصویب شده توسط بیمه مرکزی صادر نمایند.

بیمه‌نامه‌های شخص ثالث خودرو بالاترین سهم درآمد بیمه‌گران ایرانی را به خود اختصاص داده و طی سال گذشته مالی در ایران حدود 10هزار میلیارد تومان معادل 2.9 میلیارد دلار گردش مالی از طریق فروش این بیمه‌نامه داشته‌اند

بیمه‌نامه شخص ثالث خودرو، سهم بالایی از خسارت‌ها را دربرمی‌گیرد که به بیش از 7هزار و 800 میلیارد تومان در سال رسیده و معادل 43 درصد از کل خسارت‌های ثبت شده در ایران است

 بهره‌گیری از فناوری

گفته می‌شود با بهره‌گیری از طرح‌های فناوری بیمه یا همان اینشورتک می‌توان هزینه‌های سنگین بیمه‌گری را کاهش داد و یک وضعیت برد برد برای همه ایجاد کرد

بیمه‌گران خارجی با به‌کارگیری توزیع مبتنی بر فناوری، در نهایت از هزینه‌های فروش کاسته‌اند و می‌توانند حق بیمه پایین‌تری برای مشتریان تعریف کنند. نتیجه نهایی آن یک وضعیت برد-برد است و کاهش حق بیمه خالص برای بیمه‌شدگان و افزایش بازده سهام برای شرکت‌های بیمه را به ارمغان آورده است زیرا همواره بالاترین هزینه‌ها در بخش فروش و توزیع صنعت خدمات مالی است و میزان هزینه‌های توزیع و فروش معادل 32 درصد است که با ظهور توانمندی‌های فناوری و اتصال آن به شرکت‌های بیمه، راهکاری درست‌تر برای کاهش آن ارائه شده است

اینشورتک منجر به افزایش استقرار اتوماسیون و ابزارهای تصمیم‌گیری در ارزیابی ریسک می‌شود بطوری که با ورود به دنیای اینشورتک، پایگاه‌های داده‌یی عظیم‌تری در دسترس خواهند بود. این امر شرکت‌های بیمه را قادر می‌سازد که تحلیل ریسک دقیق‌تر و گسترده‌تری انجام دهند. اینشورتک محصولات جدیدی متناسب با نیازهای جدید مشتریان ارائه می‌دهد و به علت شفافیت بالا در مراحل بیمه‌گری، در ایجاد اعتماد میان مشتریان موفق‌تر است.