اخبار

۱۳۹۶/۰۶/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۷۶۶

حوادث، شایع‌ترین علت مرگ سنین زیر 40 سال

وزیر بهداشت با بیان اینکه حوادث و تصادفات شایع‌ترین علت مرگ افراد زیر ۴۰سال در کشور هستند، گفت: امیدواریم بخش‌هایی که مسوول مراقبت از سلامت مردم هستند از منافع مردم و مصالح عمومی کوتاه نیایند.

به گزارش ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی در نخستین جشنواره کشوری پیشگیری از سوانح و حوادث ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری این جشنواره برای نخستین‌بار در کشور گفت: متاسفانه حوادث و سوانح شایع‌ترین علت مرگ در افراد زیر ۴۰سال هستند و اقتصاد کشور از بابت حوادث و تصادفات 7درصد آسیب می‌بیند که این موضوع بسیار بد است.

وی با بیان اینکه باید توجه کرد حوادث و تصادفات قابل پیشگیری هستند، گفت: متاسفانه این حوادث 4میلیون ازکارافتادگی به دنبال دارد که به نوعی سال‌های از دست رفته عمر محسوب می‌شود.

هاشمی با اشاره به اهمیت نقش رسانه در آموزش پیشگیری از حوادث و تصادفات گفت: البته قبول دارم که صنعت خودرو ما هم مشکل دارد و باید درست شود. ما پیش از جیب مردم باید به جان‌شان فکر کنیم. حتی پیش از موضوع اشتغال نیز باید به سلامت مردم فکر کنیم. ما از خودرو ملی صحبت می‌کنیم، اما در کنارش مشکلاتی داریم که به معلولیت می‌رسند. البته مجبورم با احتیاط صحبت کنم تا گرفتاری ایجاد نشود. اما در زمینه هزینه‌های صنعت خودرو و جاده‌ها مشکلاتی داریم، البته طی سال‌های گذشته اقدامات خوبی در این حوزه‌ها انجام شده اما این اقدامات هنوز کافی نیست و باید شرایط‌مان بهتر شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: البته بخشی از این موضوع نیز به رفتارهای نابهنجار و فرهنگ خودمان بازمی‌گردد که منجر به حوادث، فوت و معلولیت می‌شود. رسانه باید بداند که در این حوزه می‌تواند بسیار کمک کند. البته صدا و سیما این کار را انجام داده اما توصیه می‌کنم که هرگز از تکرار این مسائل خسته نشوید؛ چرا که این تکرار بسیار موثر است.

هاشمی تاکید کرد: امیدوارم بخش‌هایی که مسوول مراقبت از سلامت مردم هستند مانند وزارت بهداشت، سازمان ملی استاندارد و... از منافع و مصالح عمومی کوتاه نیایند، سکوت نکنند و وظیفه اصلی خود را که مطالبه‌گری است انجام دهند. ما هم در دولت دوازدهم حتما این اقدامات را ادامه می‌دهیم.

هاشمی با بیان اینکه اگر ما در حوزه خودمان کارمان را درست انجام دهیم می‌توانیم امیدوار باشیم که سایر بخش‌ها نیز به درستی وظایفشان را انجام دهند، گفت: البته کشور گرفتاری‌های زیادی دارد که یکی از این گرفتاری‌ها مشکلات اقتصادی است که روی سایر بخش‌ها نیز اثر می‌گذارد، اما امیدواریم در دولت دوازدهم شاهد گشایش‌های بیشتری در کشور باشیم.  

خسارت حوادث طبیعی هر‌سال 10 هزار میلیارد تومان

حدود سه هفته پس از حوادث سیل استان‌های شمالی و جنوبی و برآورد خسارت 200 میلیارد تومانی این حوادث که طی یک هفته در کشور حادث شد، رییس جمعیت هلال احمر اظهار کرد که حوادث طبیعی سالانه 10هزار میلیارد تومان به کشور خسارت وارد می‌کند. البته او تاکید کرد که علاوه بر این خسارت معادل 7‌درصد تولید ناخالص داخلی کشور در حوادث ترافیکی کشور از بین می‌رود.

به گزارش ایرنا، امیرمحسن ضیایی، روز شنبه در نخستین جشنواره پیشگیری از سوانح و حوادث در رادیو سلامت افزود: اجرای جشنواره پیشگیری از حوادث و سوانح از سوی رادیو سلامت کار بزرگی است ما در برگزاری جشنواره با هم رقابت نداریم بلکه رفاقت داریم و این کار را به اهل آنکه رسانه است می‌سپاریم و از آن حمایت می‌کنیم.

وی گفت: برای پیشگیری از حوادث نباید موازی‌کاری کنیم، پیشگیری از حوادث موضوع مهمی است که کمتر به آن پرداخته‌ایم، افزایش تعداد ماموریت‌های هلال احمر یا اورژانس در حوادث به هیچ‌وجه قابل افتخار نیست مثل این است که هر روز اعلام کنیم تعداد بیشتری را در بیمارستان بستری و درمان کرده‌ایم، مهم این است که کاری کنیم کسی دچار حادثه و بیماری نشود.

ضیایی افزود: حوادث طبیعی و انسان‌ساز گاهی به هم تبدیل می‌شوند و گاهی نمی‌توان آنها را از هم تفکیک کرد، باید به هر دو حوزه توجه کنیم، مشکل اصلی کشور ما توسعه نامتوازن است و در حالی که در برخی امور و شاخص‌ها جزو کشورهای توسعه‌یافته یا در حال توسعه هستیم در برخی موارد از جمله تصادفات رانندگی جزو کشورهای توسعه نیافته و عقب مانده هستیم.

رییس جمعیت هلال احمر گفت: رشد نامناسب شهرها، افزایش شهرنشینی، حوادث تروریستی، جنگ، فقر، جهل، آلودگی‌های زیست محیطی، تغییرات اقلیمی و اخیرا ریزگردها از جمله عواملی است که حوادث و آسیب‌های ناشی از آن را در دنیا افزایش داده است.

وی افزود: بسیاری از این عوامل در ایران متمرکز است، مسوولان جامعه باید بیدار شوند و جامعه را هدایت کنند، باید مردم حساس شوند و قوانین مصوب برای کاهش عوامل خطر با جدیت اجرا شوند.

ضیایی افزود: با اجرای قوانین واقعا می‌توانیم مرگ‌های ناشی از تصادفات را در کشور به صفر برسانیم، راه‌حل آن این است که توسعه نامتوازن در کشور به توسعه متوازن تبدیل شود، باید به توسعه سرمایه انسانی، افزایش اعتماد مردم و مسوولان و مردم با مردم و نیز آموزش همگانی و فرهنگ‌سازی نیز اهمیت دهیم.

وی گفت: آموزش و فرهنگ‌سازی به تنهایی کافی نیست و فقط یک‌چهارم عوامل خطر به آموزش مربوط است باید همراهی و همکاری همه دستگاه‌ها و نهادهای حاکمیتی را هم در کنار آموزش داشته باشیم و از روش‌های روزآمد استفاده کنیم و تربیت نیروهای آموزش‌دیده را نیز در دستور کار قرار دهیم.

 

ارسال نظر