واکنش بازار جهانی طلا به تهدید جدید کره شمالی

۱۳۹۶/۰۷/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۵۴۸

روز شنبه اول مهر 96 فعالان بازار سکه و ارز فصل پاییز را با افزایش قیمت‌ها آغاز کردند و به دنبال رشد قیمت جهانی طلا و واکنش به تهدید جدید کره شمالی و افزایش نرخ مبادله‌یی ارز، نرخ طلا و سکه با اندکی افزایش مواجه شد.

به گزارش«تعادل» ‌در بازار ارز، نرخ رسمی 31 ارز افزایش و 7 ارز کاهش یافت و بهای یک ارز هم بدون تغییر نسبت به روز پنج‌شنبه اعلام شد. بر این اساس، نرخ رسمی دلار با 35ریال افزایش 3360.5تومان، پوند با 64 ریال رشد 4535.6تومان و یورو با رشد 266ریالی 4015.6 تومان ارزش‌گذاری شد.

در بازار آزاد ارز نیز صرافی‌ها هر دلار امریکا را با افزایش ۲تومانی ۳هزار و ۸۹۵ تومان ارزش‌گذاری کردند؛ هر یورو نیز با افت ۶ تومانی ۴ هزار و ۶۹۶ تومان فروخته شد و قیمت هر پوند انگلیس نیز با یک تومان کاهش ۵ هزار و ۲۶۵تومان بود. اکنون فاصله نرخ دلار آزاد و مبادله‌یی به 535 تومان رسیده و نسبت به یکی دو ماه اخیر اندکی کاهش یافته و در مسیر یکسان‌سازی نرخ ارز قرار دارد. در بازار طلا نیز به دنبال کاهش نرخ اونس جهانی در روزهای اخیر و ثبت رقم 1297دلار در روز شنبه اول مهر 96 انتظار می‌رفت که نرخ طلا در بازار ایران کاهش داشته باشد اما طلای 18عیار و سکه طرح جدید اندکی افزایش و بقیه سکه‌ها با کاهش مواجه شده است.

 واکنش به تهدید جدید کره شمالی

پایگاه خبری بلومبرگ امریکا اعلام کرد، قیمت طلا صبح جمعه در بازارهای جهانی در واکنش به تهدید کره شمالی به استفاده از بمب هیدروژنی در اقیانوس آرام بالا رفت.

بر این اساس، هر گرم طلای ۱۸عیار با رشد ۸۱ تومانی در بازار ۱۲۰هزار و ۲۸۱تومان و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز شنبه در بازار تهران با ۴۰۰تومان رشد نسبت به روز پنج‌شنبه گذشته یک میلیون و ۲۴۶هزار و ۴۰۰تومان فروخته شد.

اما بقیه سکه‌ها با کاهش نرخ مواجه شده است. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با یک هزار و ۲۰۰تومان کاهش یک میلیون و ۲۱۶هزار و ۳۰۰تومان، هر قطعه نیم سکه بهار آزادی نیز با یک هزار و ۸۰۰ تومان افت، ۶۴۱ هزار و ۳۰۰تومان، هر قطعه ربع سکه بهار آزادی نیز با ۳هزار و ۳۰۰تومان کاهش نسبت به روز پنج‌شنبه ۳۵۷هزار و ۹۰۰تومان و هر قطعه سکه گرمی نیز با ۵۰۰ تومان کاهش ۲۴۹هزار و ۶۰۰ تومان معامله شده است. براساس نرخ‌های اعلام شده در تارنمای اتحادیه طلا هر یورو با 21ریال رشد به 4709و هر پوند انگلیس با افت 2تومانی 5261 تومان به فروش رفت. در سامانه نظارت ارز(سنا) نیز که میانگین فروش ارزهای عمده در صرافی‌های مجاز سراسر کشور درج می‌شود هر یورو 4652تومان و هر دلار 3892تومان معامله شد که نسبت به پنج‌شنبه گذشته یورو 251ریال و دلار 38ریال افت دارد.

در سامانه سنا، قیمت هر درهم امارات متحده عربی 1065تومان و هر پوند انگلیس 5259 تومان ثبت شده است.

 افزایش قیمت جهانی در واکنش به تهدید کره شمالی

به گزارش بلومبرگ، قیمت طلا در معاملات آتی بازار کامکس امریکا یک هزار و 300دلار و 74سنت در هر اونس بود. خبرگزاری رسمی کره جنوبی «یون هاب نیوز» به نقل از یک مقام کره شمالی اعلام کرد: بالاترین سطح اقدامات علیه تهدیدهای امریکا، استفاده از بمب هیدروژنی در اقیانوس آرام است.

این تهدید جدید موجب شد، توجه بازار از تصمیمات در مورد سیاست‌های پولی به تهدیدهای جدید کره شمالی معطوف شود. پیش‌بینی می‌شود، مقامات بانک مرکزی امریکا در پایان سال میلادی جاری نرخ بهره را افزایش دهند. در اروپا نیز «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس قرار است استراتژی خود با خروج از اتحادیه اروپا را مشخص کند. آلمان نیز یک‌شنبه آینده منتظر برگزاری یک همه‌پرسی در این کشور است.

 جدول قیمت انواع سکه و ارز در بازار(قیمت‌ها به تومان)

نوع سکه و ارز    پنج‌شنبه    شنبه

سکه تمام بهار آزادی طرح جدید    ۱۲۴۶۰۰۰    ۱۲۴۶۴۰۰

سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم    ۱۲۱۷۵۰۰    ۱۲۱۶۳۰۰

نیم سکه    ۶۴۳۱۰۰    ۶۴۱۳۰۰

ربع سکه     ۳۶۱۲۰۰    ۳۵۷۹۰۰

سکه گرمی    ۲۵۰۱۰۰    ۲۴۹۶۰۰

هر گرم طلا ۱۸عیار    ۱۲۰۲۰۰    ۱۲۰۲۸۱

دلار    ۳۸۹۳    ۳۸۹۵

یورو    ۴۶۹۰    ۴۶۹۶

پوند    ۵۲۶۶    ۵۲۶۵

ارسال نظر