همکاری با برندهای خارجی پوشاک در ایران
احمد کیمیایی اسدی
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران
همکاری با شرکتهای ترکیهیی برای بهبود وضعیت مقدمهیی برای حضور در بازارهای صادراتی است؛ چراکه با بضاعت پس از تحریم قادر به رقابت با این کشور و دیگر تولیدکنندگان پوشاک در جهان نبودیم. انتقال تکنولوژی، ورود ماشینآلات پیشرفته و کم کردن فرصت قاچاق پوشاک به ایران ازجمله پیامدهای تولید پوشاک با برندهای خارجی و نشان ساخت ایران در کشورمان است. قاچاق قابل توجه منسوجات و پوشاک از مرزهای گسترده کشورهای همسایه به ایران صنعت پوشاک و اشتغالزایی در این بخش را تهدید میکند اما قرارداد با صاحبان برند و تولید پوشاک در ایران دستکم به اشتغال کارگر ایرانی کمک میکند و از حجم قاچاق میکاهد. چند برند ترکیهیی در مناطق ویژه اقتصادی کشور که امتیازات و معافیتهایی در آن برای تولید در نظر گرفته شده، مستقر شدند و فرآیند ورود ماشینآلات جدید به ایران انجام شده است.
امیدواریم این شرکتها بتوانند با مشارکت طرف ایرانی محصولی را تولید کنند که به نیاز بازار داخل پاسخ دهد نیمنگاهی هم به صادرات داشته باشد. واردات کالای آماده با ماشینآلات یا مواد اولیه یکی از نگرانیهای طرف ایرانی در مشارکت با برندهای خارجی است و این خطر وجود دارد که کارگر ایرانی در تولید بخشی از محصول مشترک سهیم نباشد و در نهایت محصول ساخت ترکیه در بازار ایران به فروش برسد یعنی روندی که پیش از این رایج بود. رفع این نگرانی به هوشمندی مسوولان در مناطق ویژه اقتصادی و طرف ایرانی وابسته است تا به بهانه استقرار ماشینآلات یا واردات پارچه پوشاک تکمیل شده وارد نشود چراکه هدف از همکاری با برندهای خارجی اشتغال کارگر ایرانی است. قرارداد با برندهای معتبر جهانی گام اول در ارتقای وضعیت صنایع پوشاک است. ما سابقه خوبی در تولید پوشاک داریم اما به دلیل تحریمها و بهروز نشدن تکنولوژی در واحدهای تولیدی، رقیب دیرینه و سنتی ما یعنی ترکیه گوی سبقت را ربوده است و امروز به نخستین صادرکنندگان پوشاک به اتحادیه اروپا تبدیل شده است. همکاری با شرکتهای این کشور برای بهبود وضعیت مقدمهیی برای حضور در بازارهای صادراتی است چراکه با بضاعت پس از تحریم قادر به رقابت با این کشور و دیگر تولیدکنندگان پوشاک در جهان نبودیم.
پایگاه خبری اتاق تهران