مشکل پسته آب است نه بازاریابی

۱۳۹۶/۰۷/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۹۲۹

دبیر سابق انجمن پسته ایران در رابطه با جایگاه پسته ایرانی در بازارهای جهانی اظهار کرد: پسته جایگاه خود را در سال‌های اخیر حفظ کرده و بخش عمده تولید این محصول به دیگر کشورها صادر می‌شود و هیچ مشکلی در بازاریابی نداریم. حمید فیضی ادامه داد: صادرات پسته ایرانی همچنان قدرتمند باقی مانده اما تولید آن نوسان‌هایی داشته که علت این نوسان‌ها در ماهیت فیزیولوژی درخت‌های پسته بوده که بازدهی آن در سال‌های گوناگون متفاوت است همچنین مشکلات مرتبط با آب نیز در این موضوع دخالت دارد. فیضی افزود: عمده پسته در مناطق کویری تولید می‌شود و در سال‌های اخیر به دلیل برداشت بی‌رویه از آب‌ سفره‌های زیرزمینی کاسته شده همچنین کیفیت آب هم کاهش داشته و این موضوع که به مشکلات آبی ما برمی‌گردد بر میزان تولید پسته باغات اثر گذاشته است و حتی برخی از باغات از دور تولید خارج شده‌اند. وی اضافه کرد: ایران و امریکا 2 رقیب مطرح در عرضه پسته هستند و نتیجه این رقابت در سال‌های متفاوت پیش‌بینی نشده است. سال گذشته تولید امریکا بیشتر از ایران بود اما امسال تولید پسته ایران از امریکا پیشی گرفت و هر ساله با این نوسان تولید رو‌به‌رو بوده‌ایم. ‌دبیر سابق انجمن پسته ایران عنوان کرد: کشورهای دیگری هم در تولید پسته نقش دارند که ازجمله می‌توان ترکیه را نام برد که حتی طی سال‌های اخیر تولید خود را افزایش داده اما میزان تولید و کیفیت پسته تولیدی آنها قابل رقابت و مقایسه با محصول ایران و امریکا نیست و این 2کشور نیاز عمده جهان را تامین می‌کنند. فیضی به اگزیم نیوز خبر داد: ایران سال گذشته مقداری بیش از 150هزار تن تولید داشته و در رابطه با تولید امسال هم مطابق اعلام انجمن پسته ایران که هر 2سال یک ‌بار اعلام می‌شود. میزان تولیدی حدود بیش از 235هزار تن تخمین زده شده و حتی انتظار تولید مقدار بیشتری از میزان اعلامی هم پیش‌بینی می‌شود. وی مطرح کرد: بازار محصول مطابق یک قائده کلی وابسته به «عرضه و تقاضا» است و به هر میزان بتوانیم تولید کنیم و این تولیدها استانداردهای لازم را دارا شوند، می‌توانیم نظر مشتری‌های محصول را جلب و تقاضای آنها را تامین کنیم و در ایران صادرات همواره کمتر از تقاضای جهانی بوده و به هر میزانی که تولید شده، تقاضاها را پاسخ داده‌ایم.