ضرورت صیانت از نماد شهر لنگرود

۱۳۹۶/۰۷/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۱۹۶
ضرورت صیانت از نماد شهر لنگرود

 پل خشتی لنگرود روی رودخانه لنگرود واقع شده و آب آن از یکی از نهرهای سفیدرود است و از داخل شهر می‌گذرد. این پل به عنوان معروف‌‌ترین بنای تاریخی و نماد شهر لنگرود یاد می‌شود که ۲ منطقه لنگرود به نام‌های فشکالی محله و راه پشته را به یکدیگر متصل می‌کند. قدمت این پل خشتی یا خشته پل یا خشته پورد که بر سر راه قدیم لاهیجان به لنگرود واقع شده، به دوره تیموری و صفویه می‌رسد. این پل با آجر و ساروج ساخته شده و دارای ۲ دهنه فراخ برای عبور کشتی است. این پل ۳۷ متر طول و ۱۲ متر ارتفاع دارد. به تازگی به دلیل پیگیر‌ی‌های مردمی، خبرهایی از تاکید بر حفظ این پل تاریخی منتشر شده است. به گزارش ایسنا، سرپرست معاونت میراث‌ فرهنگی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان با تاکید بر ضرورت صیانت از پل خشتی لنگرود به عنوان میراث ارزشمند گیلان، حفاظت از این اثر تاریخی را در نقطه تمرکز این اداره کل قلمداد کرد. ولی جهانی با برشمردن پیشینه تاریخی غنی مردم لنگرود از عزم میراث فرهنگی در جهت حفظ پل تاریخی این شهرستان برای فرزندان آن شهر خبر داد و اظهار کرد: پل تاریخی لنگرود عنصری پویا در زندگی چندین نسل از مردم شهر و نمادی از لنگرود است.

او با نکوداشت فرهنگ دوستی و دقت نظر مردم لنگرود عنوان کرد: پیگیری‌های مردمی در جهت حفاظت از آثار تاریخی باعث دلگرمی کارکنان میراث فرهنگی در جهت انجام هر چه بهتر وظایف خود در قبال خواسته‌های ایشان شده، چنانکه در راستای حفظ و صیانت از پل خشتی لنگرود جلسات متعددی با سایر دستگاه‌ها و نیز اساتید برجسته حوزه مرمت آثار تاریخی برگزار شد.

او با اشاره به نیاز روزافزون جوامع به درک هویت و پیشینه خود افزود: در جوامع امروزی و به‌خصوص در جوامع شهری به خوبی احساس می‌شود که هویت فرهنگی چه کارکردهای مهمی در پویایی جامع دارد، به همین منظور اداره کل میراث فرهنگی استان گیلان بیش از پیش درصدد حفظ، مطالعه و معرفی آثار تاریخی گیلان است. سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره ‌کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان با اشاره به اقلیم گیلان و جلوگیری از آسیب‌های ناشی از گلسنگ و جلبک در سطح مصالح تاکید و خاطرنشان کرد: مسلما این‌گونه فعالیت‌ها باعث تغییراتی در ظاهر اثر نسبت به قبل از آن می‌شود که همین امر از عمده نگرانی‌های مردم لنگرود بوده است.

 

 

ارسال نظر