اعلام آمادگی آلمانیها برای همکاریهای فرودگاهی
با حضور یک هیات آلمانی از فرودگاه مونیخ، طرح پیشنهادی آموزش مدیران نسل آینده فرودگاهی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران (اینگام) از سوی آنها ارائه شد و مورد بررسی کارشناسانه قرار گرفت. هیات آلمانی همچنین از آمادگی خود در ارائه طرح توسعه برای فرودگاههای کشور خبر دادند.
به گزارش شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، در نشست مشترک با هیات آلمانی، رحمتالله مهآبادی رییس هیاتمدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه ایران قصد دارد به یک هاب منطقهیی در عرصه فرودگاهی و ناوبری هوایی تبدیل شود، گفت: در این زمینه در حال ایجاد بسترهای تسهیل ارتباطات و رفع موانع موجود هستیم.
وی با اشاره به ظرفیتها سرمایهگذاری در صنعت حمل و نقل هوایی ایران گفت: در فرودگاه مهرآباد که اصلیترین فرودگاه کشور است، سه سال پیاپی رشد دو رقمی پروازها را تجربه کردهایم و در این مدت این رشد به حدود ۵۰ درصد رسیده است. اما به دلیل این افزایش پروازها در این فرودگاه و سایر فرودگاههای بینالمللی با مشکل کمبود ظرفیت روبهرو شدهایم و این باعث شده است برای رفع سریع این گلوگاهها، سرمایهگذاری خارجی را مورد توجه قرار دهیم.
مهآبادی با اشاره به اینکه شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران سالانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰میلیون یورو از منابع خود را برای توسعه و بهسازی سرمایهگذاری میکند، گفت: برای مثال در شیراز در حال احداث یک ترمینال جدید هستیم و طرحهای مختلفی را نیز در فرودگاههای دیگر در حال اجرا داریم. وی با اشاره به اینکه راهبرد شرکت فرودگاهها انتخاب سرمایهگذار و پیمانکار از طریق شرکت در فراخوان است، افزود: ما سعی کردیم برای سرمایهگذاری جذابیت لازم را ایجاد کنیم، بنابراین پروژهها را به صورت BLT طراحی کردهایم و در عین حال از طرحهایBOT نیز استقبال میکنیم.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها نکته بعدی مورد نظر خود را نوسازی سامانههای هوایی عنوان کرد و با اشاره به اینکه این شرکت برای نوسازی و تکمیل سامانههای ناوبری هوایی یک طرح 5ساله را تهیه کرده است، افزود: ایجاد تحول تاریخی در شبکه مسیرهای هوایی ایران، افزایش دوبرابری رشد پروازهای عبوری، آزادسازی قیمتها و سیاستهای دیگر دولت و رشد ترافیک پروازهای بینالمللی و محلی، همگی باعث شدهاند تا نوسازی و تکمیل سامانههای هوایی را در برنامههای کوتاه و میانمدت شرکت قرار دهیم.
وی موضوع مهم بعدی را ضرورت دریافت خدمات مشاورههای مدیریتی ساختاری و اصلاح فرآیند و روشها برای تجاریسازی فرودگاهها و اصلاح ساختار شرکت عنوان کرد و افزود: این امر جزو اولویتهای ماست و اصولا اجرای طرح این گام هم یک اقدام مقدماتی برای رسیدن به آن است. مهآبای افزود: به همین منظور طرحی با عنوان بهرهبرداری از فرودگاههای کم هزینه را در دست اقدام داریم. ما در سطح کشور دهها باند فرود داریم که تنها نیازمند یک ترمینال کوچک هستند تا بتوانیم آنها را برای پروازهای محلی آماده کنیم. این بحث آنقدر مهم و جدی است که حتی قصد داریم برای توسعه پروازها در این فرودگاهها هزینهیی را از شرکتهای هواپیمایی دریافت نکنیم و از روشهایی مانند چندپیشه کردن کارکنان برای کاهش هزینههای اینگونه فرودگاهها استفاده کنیم. وی همچنین با اشاره به امکان تاسیس شرکتهایی با مشارکت سرمایهگذاران خارجی گفت: به تازگی از مجلس برای اصلاحات ساختاری مجوز گرفتهایم که میتوانیم، شرکتهایی را با مشارکت طرفهای خارجی ایجاد کنیم و روند طوری طراحی شده است که سرمایهگذاران بیشترین سهم را داشته باشند.
طرح جامع برای تمام فرودگاههای ایران
قائممقام فرودگاه مونیخ نیز در این دیدار گفت: قول میدهیم که به سرعت خواسته شما و شرایط را بررسی کنیم تا در نتیجه بگوییم که در کجا و از چه طریقی میتوانیم کمک و از فعالیتهای شما حمایت کنیم.
رالف گافال ادامه داد: ما میتوانیم یک طرح جامع برای کل فرودگاههای ایران تدوین کنیم که این طرح راهاندازی فرودگاههای کم هزینه و اقتصادیسازی فرودگاهها را نیز شامل میشود. حتی میتوانیم در چارچوب این طرح جامع مشخص کنیم که در کجاها شرکتهای خارجی میتوانند مشارکت و سرمایهگذاری کنند. وی با ابراز خوشبینی از روند این همکاری گفت: تصور میکنم در بازگشت از ایران با خود ۲۰ پروژه امکانپذیر را خواهیم برد و قدم به قدم پیشنهادهای جدیدی را ارائه خواهیم کرد.