درک انقلاب دیجیتالی در صنعت بیمه
75 درصد شرکتهای بیمه در معرض ریسک فناوریهای نوین دیجیتال هستند
گروه بانک و بیمه احسان شمشیری
در پیمایش جهانی فناوری مالی پیدا بیلیوسی که در سال ۲۰۱۶ انجام شد از هر 4 شرکت بیمه 3 شرکت یعنی ۷۴ درصد از شرکتهای بیمه معتقدند که کسب وکار آنها در معرض ریسک فناوریهای جدید طی ۵ سال آینده قراردارد و ضرورت تغییر در روشها و ارائه خدمات را به شدت احساس میکنند و از آنجا که خردهفروشی در اینترنت افزایش یافته و کشوری مانند چین به تنهایی در این بخش ۲/26درصد رشد داشته است، ضرورت دارد تا شرکتهای بیمه داخلی این انقلاب دیجیتالی را بیشتر درک کنند.
به گزارش«تعادل» فناوری بیمه و آتیه بیمه فناوری بیمه یا اینشور تک از ترکیب دو کلمه بیمه و فناوری، تشکیل شده است و به انقلاب دیجیتالی و نوآوریهای فناوری در صنعت بیمه اطلاق میشود. این انقلاب از آغاز سال ۲۰۱۶ بسیار سرعت گرفته است و همچنان در مراحل نخستین آن قرار دارد.
در عصر اطلاعات و جهانی که هر گونه توسعه منوط به دستیابی مستمر و علمی به اطلاعات است، ساماندهی و پردازش اطلاعات سازمان و مشتریان اهمیتی خاص یافته است. امروزه بسیاری از خدمات با تغییر ساختار و فرآیند ارائه آنها مبتنی بر محیط شده است. فناوری اطلاعات نقش پررنگی در این تغییر ایفا کرده است. توسعه فناوری اطلاعات در شرکتهای بیمه امری ضروری است زیرا صنعت بیمه جزو صنایع خدماتی است و به شدت به اطلاعات به روز متناسب و بهینه نیازمند است.
واژه استارتآپ که چند سالی است در میان مدیران و فعالان اقتصادی رواج یافته به کسبوکارهای نوپایی گفته میشود که با استفاده از فناوریهای نوین ارتباطی، اینترنت و نوآوریهای جدید توانستهاند ضمن کارآفرینی به حاکمیت کسبوکارهای سنتی تا حدی پایان دهند و موجبات دگرگونی را در بخشهای مختلف فراهم کنند.
به عبارتی استارتآپها، عقبماندگی ایجاد شده در شرکتها و مشاغل قدیمی را شناسایی و منطبق با شرایط روز، ایدهها و روشهای جدید را به صاحبان سرمایه، مدیران و علاقهمندان به ایجاد فرصتهای کاری نوین ارائه میدهند. ردپای اینگونه فعالیتهای نوین را میتوان در پیدایش شرکتهای پرداخت در عرصه بانکداری، تاکسیهای اینترنتی، در عرصه حملونقل و نیز فروشگاههای اینترنتی در حوزه عرضه کالا به مشتریان و... جستوجو کرد. حضور آنها در این بخشها و موفقیتهایی که به واسطه حضورشان در این عرصهها حاصل شد سبب شد تا صنعت بیمه نیز پذیرای استارتآپها باشد؛ بخشی که سالهاست در چنبره یکنواختی و نداشتن ایده برای نوآوری و برونرفت از چالشهای موجود با مشکلات زیادی روبهروست.
این موضوع بر کسی پوشیده نیست که برای اصلاح وضع بازار بیمهیی کشور به ایدههای نو و به راهکارهای نوین برای تغییر در مدلهای بازاریابی و فروش برای اجرای مدیریت ریسک، برای تحول در نحوه پرداخت خسارت و... نیاز است و این موضوعی است که مورد توجه صنعت بیمه قرار گرفته و شرکت بیمه آرمان نیز برای ورود به این عرصه پیشتاز شده است. در این زمینه قرار است نخستین ماراتن برنامهنویسی بیمه با عنوان بیمه تک از ۲۶تا ۲۸مهر در دانشگاه شهید بهشتی تهران با همکاری بیمه آرمان برگزار شود تا دانشجویان مستعد و کارآفرینان علاقهمند ضمن آشنایی با ظرفیتهای بازار و فناوریهای بیمه، ایدههای خود را برای ظهور و بروز فناوریهای نو در صنعت بیمه ارائه کنند.
فناوری بیمه بر اثر نوآوریها در بخش فناوری مانند گجتها، سرعت اینترنت و نرمافزارها به وجود آمده است. برخی از گجتهایی که در فناوری بیمه به کار گرفته میشوند، عبارتند از ردیابی GPS، ردیابهای پوشیدنی یا دیگر پوشیدنیهای دیجیتالی مانند مچبندها، تلفنهای همراه و تبلتها. در برخی موارد ترکیب چند فناوری به کار گرفته میشود مانند اینترنت اشیا. بررسیها نشان میدهد که حدود ۵۰۰ میلیون کاربر تلفن هوشمند از نرمافزار پزشکی موبایلی در سال ۲۰۱۷ استفاده کردهاند. پیشبینی میشود که این رقم تا سال ۲۰۱۸ به 7/1 میلیارد کاربر تلفن تبلت هوشمند برسد. شرکت تکاویر پیشبینی کرده است که بازار فناوری بیمه جهان، نرخ رشد ترکیبی سالانهیی بالغ بر 10درصد بین سالهای ۲۰۱۶و ۲۰۲۰ تجربه خواهد کرد به نظر میرسد که فناوری بیمه آمده است تا بماند.
شرکتهایی که فکر میکنند که میتوانند همچنان چند سال دیگر منتظر بمانند تا نوآوری دیجیتالی را در دستور کار خود قرار دهند ۱۰تا ۱۵سال عقب خواهند ماند. مهمتر از همه اینکه این نوع فناوریها را نسل هزاره آورده است که با فناوریهای دیجیتالی راحتترند. صنعت بیمه به دلیل آنکه صنعتی بسیار سنتی است، انتظار میرود زمان بیشتری برای جذب فناوری نیاز داشته باشد. رشد فناوری بیمه بیشتر به رشد فناوری مالی یا فین نکث در صنعت بانکداری وابسته است. پس از فین تک و اینشور تک اکنون ما شاهد تولد و رشد فناوری سلامت هستیم.
از آنجا که صنعت بیمه، بخشها و وجوه مختلفی دارد. هماکنون هر وجه از صنعت با فناوری درحال تحول است. فناوری بیمه چند وجهی است. اکنون ما بیمهنامههایی بسیار شخصی شده و محصولات بیمهیی مبتنی بر نیاز افراد طراحی کردهایم. نظام تکثر سایز درحال برچیده شدن است. با فناوری بیمه، خرید بیمهنامه میتواند به راحتی از خانه، اداره یا از طریق تلفن هوشمند در کمتر از ۱۵دقیقه اتفاق بیفتد. امروزه فروش بیمه تا حد زیادی وابسته به مراکز تماس با مشتری است. حداقل ۷۸درصد از تماس مشتریان از طریق تلفن انجام میپذیرد. اما با رشد زمینههای مبتنی بر وب و نرمافزارهای تلفن همراه که بیمهگران با مشتریان تعامل میکنند، تحولات آنی خواهد بود.
در همین راستا محصولات و خدمات بیمه، مشتریمحور خواهد شد و این به مشتریان قدرت بیش از پیش خواهد داد. از طرفی بیمهگران با کلان دادهها قادر خواهند بود، ریسکها را به صورت دیجیتالی پیشبینی کنند.
در واقع بسیاری از وجوه کسب وکار بیمه، الگوپردازی مجدد شده است. شرکتهای تازهکار یا استارتآپها نیز درحال تحول در خرید بیمه و چگونگی مدیریت ریسک توسط بیمهگران و ارائه دیگر راهحلها هستند.