راه دشوار پیش‌روی ماکرون

۱۳۹۶/۰۸/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۷۲۶
راه دشوار پیش‌روی ماکرون

گروه جهان  طلا تسلیمی

امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه، در 6 ماه زمامداری خود از مجموع 5 سال فعالیت فرانسوا اولاند (رییس‌جمهوری سابق) در کاخ الیزه دستاوردهای بیشتری داشته است. اما یک مشکل وجود دارد و آن پایین بودن استانداردها در فرانسه است؛ اگر ماکرون بخواهد اقتصاد کشور را ارتقا دهد، مجبور است همچنان برای پیشبرد اصلاحات تلاش کند.

رییس‌جمهوری جوان فرانسه در نخستین مرحله از اصلاحات به ایجاد تغییراتی در قوانین 3هزار صفحه‌یی اشتغال پرداخت که به‌ویژه برای شرکت‌های کوچک و متوسط اهمیت بسیار داشت. اکنون ماکرون برای مرحله دوم اصلاحات، برنامه جاه‌طلبانه‌تری را درنظر دارد و می‌خواهد به بزرگ‌ترین مشکل بازار کار، یعنی نرخ 10درصدی بیکاری، رسیدگی کند.

به گزارش بلومبرگ، ماکرون در مرحله اول، قوانین سخت‌گیرانه بازار کار فرانسه را با هدف تسهیل موانع موجود در مسیر کارفرمایان اصلاح کرد که از نمونه آنها می‌توان به راه‌های مذاکره مستقیم کارگران و کارفرمایان اشاره کرد. چنین اقدامی به‌ویژه برای شرکت‌های کوچک و متوسط که تقریبا نیمی از نیروی کار فرانسه در آنها مشغول به‌ کار هستند، بسیار ارزشمند است. قوانین جدید همچنین اخراج نیروها را در شرکت‌های چندملیتی در فرانسه تسهیل می‌کند که همین امر این شرکت‌ها را به استخدام بیشتر در شرایط خوب، ترغیب می‌کند.

اما این تغییرات هنوز برای رساندن اقتصاد فرانسه به پتانسیل حقیقی آن کافی نیستند و ماکرون که این مساله را تصدیق می‌کند، به‌دنبال مرحله دوم اصلاحات به‌منظور کمک به بزرگ‌ترین مشکل بازار کار فرانسه است؛ نرخ بیکاری که طی چند سال گذشته بر 10درصد ثابت مانده است. بهبود کنونی شرایط اقتصادی در اروپا اخیرا با کاهش بیکاری در فرانسه همراه بوده، اما هنوز هم در گوشه و کنار فرانسه جوانان جویای کار هستند. مخارج دولتی نیز تاثیری در حل این مشکل ندارد. دولت فرانسه اکنون در راستای یافتن فرصت‌های شغلی برای بیکاران دست ‌و‌ دلبازانه خرج می‌کند. مشکل اصلی در این زمینه مسکن و مهارت‌هاست. شمار خانه‌ها با قیمت مناسب به‌ویژه در شهرهایی که فرصت‌های شغلی زیادی وجود دارد، اندک است و نظام کمک‌هزینه فرانسه نیز عمدتا شرایط خاصی را برای کارگران تعیین می‌کند. دولت فرانسه علاوه بر اصلاح این قوانین، باید مسکن‌های کم‌هزینه بیشتری بسازد و از برنامه‌های زیرساختی در مناطق محروم حمایت کند. در حال حاضر مقامات محلی در بیشتر موارد مانع از ساخت‌و‌سازهای جدید می‌شوند.

مهارت‌ها نیز باید اولویت دیگر دولت باشد. نظام آموزشی به‌شدت متمرکز فرانسه در حل مشکلاتی همچون سطوح پایین سوادآموزی و کمبود مهارت‌های مرتبط با اقتصاد دیجیتال، شکست خورده است. آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نیز به‌‌دلیل رویکردهای رقابتی بسیار و اداره شدن توسط مقاماتی که ارزش چندانی برای کارآموزی قائل نمی‌شوند، عملکرد ضعیفی دارند.

ماکرون قصد دارد اصلاحات آموزشی گسترده‌تری را آغاز کند که از نمونه آنها می‌توان به کوچک کردن فضای کلاس‌ها در مناطق فقیر و ارائه قدرت تصمیم‌گیری بیشتر به دانشگاه‌ها اشاره کرد؛ در شرایط کنونی نظام آموزشی فرانسه، دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجو در رشته‌هایی با شمار زیاد متقاضی، از قرع‌کشی استفاده می‌کنند که از نظر دولت ماکرون نظامی «ناعادلانه» و «غیرانسانی» است. اما با اجرایی‌شدن اصلاحات، دانشگاه در پذیرش دانشجویان حایز صلاحیت اختیار تام دارد و حتی می‌تواند پیش از پذیرش از متقاضیان شرکت در دوره‌های پیش‌نیاز را خواستار شود. چنین اصلاحاتی قطعا در آموزش و آماده‌سازی نیروی کار حرفه‌یی‌تر مفید خواهد بود به‌ویژه اینکه درصد ترک تحصیل را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد. اکنون نرخ

ترک تحصیل در دوره‌های کارشناسی در فرانسه 60درصد است که با شیوه نامناسب پذیرش دانشجو ارتباط مستقیم دارد.

مشکل اینجاست که چنین اصلاحاتی در کوتاه‌مدت نتیجه‌یی دربر نخواهند داشت. اصلاح برنامه‌های کارآموزی کشور احتمالا بهترین و سریع‌ترین شیوه برای ارتقای چشم‌اندازهای شغلی جوانان فرانسوی خواهد بود. در موفق‌ترین برنامه‌های کارآموزی همانند برنامه‌های آلمان و سوییس در این زمینه،

بر آموزش حرفه‌ها و ترغیب تجارت‌ها در کمک به برنامه‌های آموزشی تاکید می‌شود. نظام کنونی در فرانسه بیشتر بر دستورالعمل‌های درون کلاس‌های درسی تکیه دارد. در چنین برنامه‌هایی به دانشجویان نیازمند کمک توجهی نمی‌شود و جوانانی که مهارت ندارند نیز در کلاس‌ها پذیرفته نمی‌شوند. رییس‌جمهوری جوان فرانسه قصد دارد این نظام آموزشی را تسهیل و کارفرمایان بیشتری را در روند آموزش مهارت‌ها به جوانان درگیر کند. اما چنین کاری قطعا ساده نخواهد بود؛ ایجاد چنین اصلاحاتی به معنای کمرنگ شدن نقش وزارت قدرتمند آموزش و پرورش فرانسه است؛ اگرچه نیاز جامعه کنونی فرانسوی به هر حال چنین اصلاحاتی را ایجاب می‌کند.

این دومین مرحله اصلاحات، احتمالا حتی بیشتر از دور اول آنها برخی اتحادیه‌ها را خشمگین خواهد کرد و شمار زیادی از ارائه‌کنندگان خدمات شهروندی با وفق دادن خودشان با شرایط جدید چندان ساده کنار نخواهند آمد. اما ماکرون مجبور است در پیشبرد آنها جدیت به خرج دهد. مخالفان ماکرون با یکدیگر اتفاق‌نظر ندارند و دچار چند‌دستگی هستند که همین مساله می‌تواند به ماکرون در پیشبرد اهدافش کمک کند. مساله دیگر این است که تعهد رییس‌جمهوری جوان به ایجاد تغییرات خدشه‌ناپذیرست. وی تا همین لحظه دستاوردهای زیادی داشته و مهم‌ترین نکته این است که به‌خوبی می‌داند کارهای زیاد دیگری برای انجام دادن وجود دارد.

به گزارش یورونیوز، دولت ماکرون 10 نوامبر (جمعه) مذاکره با اتحادیه‌ها، رهبران تجارت‌ها و مقامات منطقه‌یی را در مورد چگونگی اصلاح نظام کارآموزی و حذف بروکراسی اداری و مشکلات تامین مالی، آغاز می‌کند. ماکرون که پیش‌تر یک بانکدار سرمایه‌دار بوده، تخصیص 15 میلیارد یورو بیشتر از بودجه کنونی به آموزش‌های تخصصی در دوره 5 ساله ریاست‌جمهوری خود را وعده داده است.