اخبار

۱۳۹۶/۰۹/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۶۳۷

 استان تهران نیازمند ساخت ۳۰ سوله مدیریت بحران است

استاندار تهران بر ضرورت مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و تجهیز انبارهای مدیریت بحران تاکید کرد و گفت: باید حداقل ۳۰سوله مدیریت بحران احداث شود.

به گزارش فارس، محمدحسین مقیمی در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان تهران که با حضور جمعی از فرمانداران، معاون امور عمرانی استانداری و اعضای شورا برگزار شد با اشاره به زلزله اخیر در کرمانشاه و خسارات پس از آن اظهار کرد: اقداماتی در کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان انجام شده و کار بازسازی منطقه قصرشیرین به عهده استان تهران با محوریت بنیاد مسکن است.  وی با تاکید بر پیشگیری از وقوع خسارات شدید پس از زلزله با مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و آموزش نیروهای مختلف در استان تهران افزود: باید نظارت دقیقی بر احداث ساختمان‌های مقاوم توسط فرمانداران انجام شود و از این پس فقط ساختمان‌های مقاوم در تمامی شهرها و روستاهای استان تهران ساخته شود.  استاندار تهران تصریح کرد: استان تهران در زمینه احداث سوله‌های مدیریت بحران با کمبود مواجه است و باید حداقل حدود 30سوله در سطح استان احداث شود.

مقیمی ادامه داد: در مواقع بحرانی باید از تمامی امکانات و مدیریت مناسب برخوردار باشیم و فرمانداران تمامی امکانات و زیرساخت‌ها را در مواقع بحرانی فراهم کنند.

وی همچنین درباره این پرسش که آیا برای مقاوم‌سازی کمی دیر نیست، اظهار کرد: اگر از همین امروز به مقاوم‌سازی بپردازیم باز هم جلوتر از فردا هستیم بنابراین، این مهم باید مورد توجه واقع شود.  

 جلوگیری از تردد خودروهای بدون زنجیر چرخ

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌یی کشور اظهار کرد: مردم باید با تجهیزات کافی حرکت کرده و در مواقع ضروری با زنجیر چرخ حرکت کنند و راهداری از ماموران پلیس راه درخواست کرده که از تردد خودروهای بدون زنجیر چرخ در جاده‌های برفی جلوگیری کنند چراکه خودروهای بدون تجهیزات منجر به انسداد راه‌ها و معابر خواهد بود.  به گزارش ایسنا، داوود کشاورزیان در طرح رزمایش زمستانه امسال که در پیست اسکی آبعلی برگزار شد، اعلام کرد: سازمان راهداری با 14هزار نیرو و 9000دستگاه انواع ماشین‌آلات سبک و سنگین در طرح زمستانه امسال حضور دارد.

او گفت: 1600گشت راهداری و 650 راهدارخانه ثابت و سیار هم در این طرح فعال هستند.  به گفته کشاورزیان با وجود تمام محدودیت‌های اعتباری که با آن روبه‌رو هستیم و حتی مشکلاتی که در پرداخت حقوق نیروهایمان با آن داشتیم، تجهیزات و امکانات خود را به روز کرده‌ایم تا در اجرای طرح دچار مشکل نشویم.

 هشدار نسبت به ساخت تریلرها در کارگاه‌های غیرصنعتی

یک مقام مسوول در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌یی با بیان اینکه «بسیاری از یدک‌کش‌ها و تریلرها در کارگاه‌های زیرپله‌یی متفرقه‌ غیرصنعتی ساخته می‌شوند»، تصریح کرد: حفاظ‌های ایمنی هم روی آنها نصب نمی‌شود و به دلیل قیمت پایین مورد استقبال مالک یا راننده قرار می‌گیرد البته انطباق فناوری حداکثر ۲۰ساله حفاظ‌‌های ایمنی با فناوری ۴۰ساله ساخت خودروهای سنگین داخلی بسیار سخت و غیرممکن است.

جواد هدایتی در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: تفاوت جرمی و وزنی بین خودروهای درگیر در تصادفات به‌طور طبیعی در زمان برخورد با یکدیگر به دلیل اینرسی بیشتر وسیله نقلیه سنگین، شدت برخورد و آسیب خودرو سبک به‌مراتب افزایش می‌یابد.

او افزود: بر اساس مطالعات انجام‌ شده در سراسر جهان از سال‌های دور، تعریف شاخص‌ها استاندارد خودرو و حفاظ جانبی وسایل نقلیه سنگین الزامی شده است تا هنگام زمان برخورد و تصادف، حادثه منجر به آسیب‌دیدگی سر، نواحی گردن نشود و فوت سرنشینان خودرو سبک به حداقل کاهش یابد، همچنین از کشیده شدن خودرو سبک به زیر خودرو سنگین جلوگیری کند.

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌یی تصریح کرد: حفاظ‌های ایمنی بنا بر دلایل متعدد در ناوگان سنگین داخل کشور وجود ندارد و بر اساس آسیب‌شناسی انجام ‌شده روی حوادث خودروهای سبک و سنگین در سطح جاده‌های کشور توجه به این مساله یک موضوع حیاتی است.

هدایتی یادآور شد: تریلرها و یدک‌ها قرار است ۲۰ تا ۲۴ تن بار را حمل کنند و استحکام و عملکرد آنها در پیچ و قوس‌ها، تصادفات و مانورها بسیار مهم است، اما مشاهده‌ شده که بسیاری از این یدک‌ها و تریلرها در کارگاه‌های زیرپله‌یی متفرقه‌ غیرصنعتی ساخته می‌شوند که چنین چیزی در دنیا وجود خارجی ندارد و به همین دلیل نظارتی بر تولید این تریلرها هم وجود ندارد.  مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری در ادامه اظهار کرد: این محصولات بدون نصب حفاظ‌های ایمنی در بازار خریدوفروش می‌شوند به دلیل قیمت پایین مورد استقبال مالک یا راننده قرار می‌گیرد.

 544  شهر کشور بافت فرسوده دارند

معاون دفتر راهبری و هدایت طرح‌های بازآفرینی شهری شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران گفت: از یک هزار و 243شهر کشور 544 شهر دارای بافت فرسوده هستند.

به گزارش ایرنا، ماندانا ملک افزود: از شهرهای دارای بافت فرسوده 168شهر ازجمله قزوین بافت تاریخی نیز دارند.  او با بیان اینکه بافت‌های تاریخی به بافت‌هایی در داخل شهرها گفته می‌شود که منعکس‌کننده هویت فرهنگی و تاریخی شهر هستند، اظهار کرد: این محدوده‌ها همچنین دربردارنده ثروت‌های فرهنگی و میراث تاریخی، معنوی و طبیعی شهرها محسوب می‌شوند.  معاون دفتر راهبری و هدایت طرح‌های بازآفرینی شهری شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران همچنین گفت: سکونتگاه‌های غیررسمی، محله‌هایی هستند که در اثر گسترش شهرها در حاشیه شهرها شکل می‌گیرند.  ملک درباره محدوده‌های شهری هم اظهار کرد: محدوده‌های شهری با پیشینه روستایی نیز از این قبیل هستند که از لحاظ خدمات اجتماعی و توسعه فرهنگی کمی عقب افتاده‌اند و باید به آنها بیشتر رسیدگی کرد.  این مسوول شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با اشاره به مهم‌ترین مشکلات بافت‌های فرسوده گفت: مسائل زیست محیطی، کمبود امکانات، عقب‌ماندگی فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی مهم‌ترین مشکلات بافت‌های فرسوده است که باید با همکاری دستگاه‌های متولی برای حل آنها اقدام شود.  او افزود: مشکل اصلی بافت‌های فرسوده به خاطر رشد تک قطبی شهرها و کم توجهی به شهرهای کوچک و مناطق روستایی است که موجب می‌شود این مناطق به حال خود رها شده یا کم کم به مناطق عقب‌مانده در ابعاد مختلف تبدیل شوند.