طراحی و تولید پلتفرم ایران خودرو نیازمند حمایت قانون‌گذاران است

۱۳۹۶/۰۹/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۹۴۲

از دیگر سخنرانان این گردهما‌یی، متولی گروه صنعتی ایران خودرو بود. هاشم یکه‌زارع در این نشست به بیان مطالبات آبی‌پوشان جاده مخصوص در حضور رییس مجلس شورای اسلامی و نماینده دولت در وزارت صنعت پرداخت. او در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه صنعت قطعه‌سازی درحال پیر شدن است، گفت: سال‌هاست که سرمایه‌گذاری مناسبی در این صنعت انجام نشده و چنانچه بازسازی و دستیابی به صنایع نوین در دستور کار قرار نگیرد، فاجعه نه چندان دوری در انتظار صنعت قطعه‌سازی کشور خواهد بود. او همچنین با بیان اینکه باید به نوسازی ناوگان فرسوده کشور توجه ویژه شود، افزود: سال گذشته ۵۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده نوسازی شده که این رقم تا امروز به ۵۷ هزار دستگاه رسیده است. بنابراین از مجلس می‌خواهیم تا دولت را حمایت کند که بودجه مناسب برای نوسازی خودروهای فرسوده در قانون بودجه لحاظ شود. به گفته یکه‌زارع، سالانه 1.5تا ۲میلیارد تومان از محل مصرف بالای سوخت خودروهای تجاری در کشور هدر می‌رود که اگر نصف این رقم در صنعت موتورسازی کشور هزینه شود، مصرف سوخت بالای ۶۰ لیتر این خودروها به ۳۰ لیتر خواهد رسید. متولی گروه صنعتی ایران خودرو در بخش دیگری از سخنان خود به قرارداد «ایران خودرو با پژو فرانسه» اشاره کرد و گفت: در این قرارداد «صادرات و داخلی‌سازی» خط قرمز و دو اولویت اصلی ما در همکاری با خودروسازان خارجی است. اما باید این موضوع را در نظر داشت که ممکن است قراردادهای خوب بسته شود اما به خوبی اجرا نشود. در این رابطه ما پژو را ملزم به انتقال تکنولوژی کرده‌ایم. بنا به اظهارات او واگذاری بازار به خارجی‌ها در اولویت کاری ایران خودرو نیست. یکه‌زارع در ادامه عنوان کرد براساس مذاکراتی که با پژو انجام شده، قرار است این شرکت در سایتی که در الجزایر احداث خواهد کرد از قطعه‌سازان ایرانی استفاده کند. بنابراین اگر قطعه‌سازان امکان سرمایه‌گذاری داشته باشند حتی می‌توانند با پژو همکاری کرده و تولید قطعات مورد نیاز خودروها را انجام دهند. مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در عین حال‌ رویکرد مهم این گروه را عقد قرارداد برای طراحی و تولید پلتفرم اختصاصی عنوان کرد و گفت: اجرای این قرارداد مستلزم تامین مالی است که نیازمند بودجه و حمایت قانونگذاراست. به گفته او، کره‌ای‌ها وقتی می‌خواهند در حوزه پلتفرم کار کنند به‌ راحتی از تسهیلات 2درصدی بانکی برخوردار می‌شوند اما ایران خودرو برای طراحی پلتفرم به بالای هزارمیلیارد تومان نیاز دارد که به‌ دنبال تامین این بودجه است.