کسب و کارهایی که در 2017 شکست خوردند
برخی از استارتآپهایی که خود الگوی استارتآپهای تازه تاسیس بودهاند به دلایل مختلف با ورشکستگی روبهرو شدهاند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ در دنیای پیشرفته امروزه که همه نیازهای انسان با تکنولوژی و اینترنت آمیخته شده، استارتآپها نقش خاصتری ایفا میکنند. در نگاه کلی استارتآپ یا به عبارتی دیگر کسب وکارهای اینترنتی یک شرکت نوپا محسوب میشود که راهحلی جدید برای یک موضوع خاص و حل یک مشکل ارائه میدهد هر چند موفقیت این کسب وکار تضمین شده نیست. با نگاه دقیقتر به جوامع پیشرفتهتر، استارتآپ در فرهنگ عامیانه بیشتر با صنعت فناوری و تکنولوژی عجین شده است و بیشتر از گذشته اقتصاددانهای بزرگ در مسیر پیشرفت این کسب وکارهای نوین با دادن ایدههای اصولی اقتصادی و نگاه درآمدزایی به پیشرفتش کمک شایانی میکنند. این روزها بازار استارتآپها در سراسر جهان حسابی داغ شده است؛ ایدههای جدیدی که در قدم اول برای مصرفکننده به صرفه خواهد بود و در گام بعدی سازنده خود را میلیونر میکند. البته با نگاهی به استارتآپهای شناخته شده در سراسر جهان میتوان گفت در مواردی استارتآپها به دلایل مختلف شکست خوردهاند و در سال 2017 کسب وکارشان تعطیل شده است. در ادامه این گزارش به 5 استارتآپی خواهیم پرداخت که با وجود سرمایه مناسب نتوانستند به حیات خود ادامه دهند و پایان سال 2017 مهر اتمامی بر کسب وکار آنها بوده است.
استارت آپ «اسپرینگ»
استارتآپی است که در زمینه سفارش سریع غذا فعالیت میکرد. اسپرینگ در سال 2013 با سرمایه 110میلیون دلاری آغاز کرد که در مه سال 2017 تعطیل شد. گاگان بیانی، مدیرعامل شرکت اسپرینگ در آخرین روز فعالیت این شرکت با اعلام ناراحتی خود گفت: بیشک من ناراحت هستم که اسپرینگ نمیتواند به راه خود ادامه دهد البته اسپرینگ توانسته فضای تحویل غذا را رشد بدهد. تقاضای سریع برای غذای راحت و با کیفیت بالا یکی از نکات مثبت اسپرینگ بود اما پیچیدگی تولید مواد غذایی از طریق تحویل در مقیاس چالش بود. گفتنی است که یکی از دلایل شکست اسپرینگ عدم توانایی رقابت با استارتآپهایی بود که بعدها روی کار آمد.
استارت آپ «مافل»
استارتآپی است که در نیویورک تشکیل شد که اساس کارش یک رستوران دیجیتالی بود. شرکت مافل با جذب سرمایهیی حدود 29میلیون دلار در سال 2014 تاسیس شد و در مه 2017 به پایان کار خود رسید. این استارتآپ در بالاترین ارزشگذاری قیمتی حدود 115میلیون دلار پیدا کرده بود. رستوران اینترنتی مافل در ابتدای راه خود از سمت سرآشپزهای معروفی همچون دیوید چنگ طرفداری میشد و به همین دلیل در اوایل کار از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار بود. در سال 2015 افل به آرامی شروع به از دست دادن مشتریان خود کرد و در مارس 2016 سودش به 2درصد رسید.
استارت آپ «ییک یاک»
استارتآپی است که زمینه فعالیتش شبکههای اجتماعی بود. این استارتآپ که سال 2013 تاسیس شد، توانست 73میلیون دلار جذب کند و بالاترین ارزشگذاری برای این استارتآپ حدود 400میلیون دلار عنوان شده است. این پیامرسان در ابتدای راه خود موفقیتهای زیادی کسب کرد و در بین برخی از دانشگاههای جهان به خوبی جا افتاد.
اما براساس پیشبینیهایی که شده بود، مشکلات نرمافزاری این پیامرسان باعث از دست دادن مخاطبانش شد. مشکلات مهم این استارتآپ روشهای راحتتری بود که میشد، اطلاعات شخصی کاربران را هک کرد. یک شرکت امور مالی، تیم مهندسی ییک یاک را در آوریل 2017 و چند روز قبل از بسته شدن به مبلغ 3میلیون دلار خریداری کرد.
استارت آپ «بپی»
استارتآپی است که در زمینه خرید و فروش خودرو فعالیت میکرد. استارتآپ بپی سال 2013 آغاز به فعالیت کرد و با پایان رسیدن بودجه سازندگان این استارتآپ در فوریه 2017 به فعالیت خود پایان داد. این استارتآپ 150میلیون دلار سرمایه جذب کرده و در بالاترین ارزشگذاری، قیمتش به 560 میلیون دلار رسیده بود.
استارتآپ مذکور در ابتدای راه توانسته بود، خریداران و فروشندگان ماشینهای دست دوم را کنار یکدیگر جمع کند اما در ادامه راه برای پرداخت بدهی طلبکاران فروخته شد.
با توجه به موارد گفته شده، دلایل مختلفی میتواند باعث شکست یک استارتآپ شود حتی زمانی که سرمایه بالایی نیز موجود باشد. در این مطلب به 4 استارتآپ بزرگی که در سال 2017 با شکست روبهرو شدهاند، اشاره کردیم؛ این استارتآپها در مجموع 362میلیون دلار سرمایه جذب کرده بودند که در نهایت به دلایل مختلف مجبور به تعطیلی فعالیتشان شدند.