اخبار

۱۳۹۶/۱۱/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۰۸۲

تحقیق و تفحص ثبت‌سفارش و واردات خودرو کلید خورد

 خانه‌ملت| سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از کلید خوردن تحقیق و تفحص ثبت‌سفارش، تعرفه و واردات خودرو خبر داد. اسدالله قره‌خانی افزود: نمایندگان مجلس با توجه به اتفاقات رخ داده در بحث واردات خودرو طی ماه‌های گذشته تصمیم گرفتند که موضوع تحقیق و تفحص از واردات خودرو را انجام دهند. سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس افزود: موضوع ثبت‌سفارش، تعرفه‌ها، واردات و محدود کردن آن برای نمایندگی‌ها زمانی که کنار یکدیگر سنجیده می‌شود یک نکته را در اذهان ایجاد می‌کند که از روزی که این سیاست اعمال شده هر روزه با یک شیب تند خودروهای وارداتی افزایش قیمت می‌یابد. او ادامه داد: ‌ای کاش این افزایش قیمت به جیب دولت می‌رفت و یک‌باره اعلام می‌کردند که از فردا تعرفه‌ها به این میزان است تا یک عده سوءاستفاده نکنند و رانت برای یک عده خاص ایجاد نشود اما این موضوع به صورت تدریجی و در یک پروسه زمانی اعمال شد و این پول به جیب دولت نرفت. قره‌خانی تصریح کرد: مردم از این امر متضرر شدند و یک آشفته بازار در زمینه خودرو در کشور ایجاد شد که این تحقیق و تفحص پس از طی مراحل قانونی در مجلس آغاز می‌شود.

کاهش قاچاق سیگار در 10ماهه 96

شاتا|  رییس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور از افزایش 121درصدی صادرات و 12درصدی تولید سیگار در 10ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد و گفت: میزان قاچاق این کالا در مدت یاد شده 41درصد و حجم واردات آن 35درصد کاهش داشته است. علی‌اصغر رمزی با تشریح عملکرد 10ماهه سال 96 صنعت دخانیات کشور افزود: میزان تولید داخلی سیگار در 10ماهه امسال حدود 40 میلیارد نخ بوده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال (حدود 35میلیارد نخ) 12درصد افزایش داشته است.

او با بیان اینکه بر اساس برنامه تعیین شده تا پایان امسال تولید داخلی به 50میلیارد نخ خواهد رسید، تصریح کرد: با توجه به میزان مصرف سالانه کشور که حدود 55میلیارد نخ برآورد شده است، بیش از 90 درصد نیاز کشور از محل تولیدات داخل کشور تامین می‌شود در حالی که این نسبت در سال 93 حدود 50 درصد بود.

رمزی، علت این تحول را در صنعت دخانیات کشور اجرا شدن تبصره 3 ماده 102 قانون برنامه پنجم کشور برشمرد و یادآور شد: این تبصره دولت را مکلف کرده بود تا واردات سیگار را با همان برند اصلی تبدیل به تولید داخل کند و در همین راستا در سه سال گذشته با اجرایی شدن این تکلیف قانونی، پنج کارخانه در سال 95 و سه کارخانه نیز امسال راه‌اندازی و عمده واردات تبدیل به تولید داخل شد.

به گفته او، البته چند واحد دیگر نیز در حال تکمیل و راه‌اندازی هستند که با راه‌اندازی آنها واردات سیگار صفر خواهد شد.

رمزی، میزان واردات سیگار در 10ماهه امسال را 2 میلیارد و 400میلیون نخ اعلام کرد وگفت: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که 3میلیارد و 700 میلیون نخ بود، 35درصد کاهش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: واردات تنباکوی معسل (تنباکوی قلیان) در 10ماهه امسال نیز در همسنجی با پارسال 40 درصد کاهش داشت. رمزی با اشاره به صادرات 330میلیون نخی سیگار در این مدت افزود: این میزان در مقایسه با مدت مشابه پارسال 121درصد افزایش داشته و صادرات تنباکوی معسل نیز 190درصد افزایش داشته است. وی قاچاق سیگار را در 10ماهه امسال 4میلیارد نخ برآورد و تصریح کرد: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که حدود 7میلیارد نخ بود، کاهش 41درصدی داشته است. رمزی با یادآوری تعداد واحدهای تولید سیگار در سال 93 گفت: تعداد واحدهای تولید سیگار در آن سال هفت شرکت بود، اما اکنون با اجرای تکلیف قانونی تبصره 3 ماده 102 قانون برنامه پنجم توسعه به حدود 17 شرکت رسیده است. رمزی با اعلام آغاز فرآیند ثبت تولیدات کارخانه‌های سیگارت‌سازی به صورت روزانه در سامانه شناسه کالا و شناسه رهگیری موضوع ماده 13 قانون مبارزه باقاچاق کالا از هفتم بهمن‌ماه امسال ابراز امیدواری کرد که تا چند روز آینده نیز فرآیند ثبت اطلاعات مربوط به توزیع‌کنندگان کشوری آغاز و به مرور و در آینده نزدیک چرخه تولید، واردات، توزیع، حمل، انبار و غیره در این سامانه انجام شود.

دلیل گرانی موبایل؟

ایسنا| مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: حقوق ورودی موبایل یک درصد است؛ آیا می‌توان کالایی پیدا کرد که حق ورودی آن کمتر از این رقم باشد؟!

حمید دهقانی‌نیا در پاسخ به این سوال که با توجه به افزایش هزینه‌های واردات موبایل با اجرای طرح رجیستری و بالارفتن قیمت تمام شده این کالا برای مشتریان آیا صحبتی مبنی بر کاهش تعرفه‌های گمرکی در این بخش مطرح نشده، اظهار کرد: اگر فکر کنیم در دوره‌یی که گوشی‌ها از طریق قاچاق وارد می‌شدند مردم آنها را ارزان می‌خریدند به دلیل اینکه فروشندگان حقوق ورودی را پرداخت نمی‌کردند، اشتباه کرده‌ایم.

وی ادامه داد: حتی در آن دوره هم فروشندگان بابت گوشی‌های قاچاق، حقوق گمرکی می‌گرفتند. بر همین اساس می‌توان گفت تعرفه گمرکی ربطی به اجرای طرح رجیستری ندارد. شما هر کالایی را که وارد کنید، بابت آن تعرفه‌یی می‌پردازید. عده‌یی می‌گویند: «گوشی تلفن همراه قبل از رجیستری ۲۰ درصد ارزان‌تر بود»، باید گفت که نرخ ارز هم در آن دوره پایین‌تر بود. این استدلال درست است، اما اگر بخواهیم، بگوییم قاچاقچی‌ها گوشی‌های موبایل را ارزان‌تر می‌فروختند، چراکه حقوق ورودی پرداخت نمی‌کردند، استدلالی کاملا نادرست است. او اظهار کرد: اکنون حقوق ورودی موبایل یک‌درصد است. این تعرفه نزدیک به صفر است؛ آیا می‌توان از صفر چیزی کم کرد؟ مگر می‌شود، کالایی پیدا کرد که حقوق ورودی آن کمتر از یک‌درصد باشد؟ حتی اگر شما آدامس و غیره را هم در نظر بگیرید برای واردات تعرفه‌یی را پرداخت می‌کنند. به گفته دهقانی‌نیا براساس قانون 4درصد علی‌الحساب و ۹درصد ارزش افزوده در تمام کالاها لحاظ می‌شود و در جمع تعرفه‌های این بخش به حدود ۱۸ درصد می‌رسد، اما از این رقم تنها یک‌درصد آن مربوط به حقوق ورودی تلفن همراه می‌شود.

 

 

ارسال نظر