8 راهکار برای نوسازی ناوگان حمل و نقل جادهای
هماکنون بیش از 127هزار کامیون بالای 35سال در کشور وجود دارد که هر 100کیلومتر پیمایش چیزی حدود 60 لیتر گازوییل مصرف میکنند.
در این ارتباط، طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل جادهیی از طرف دولت مطرح شد تا با اجرای آن بیش از 65 هزار کامیون در طول 5 سال نوسازی شود.
دولت همچنین اعلام کرده است که برای خرید کامیون- که بین 420تا450میلیون تومان قیمت دارد- 300تا 320میلیون تومان تسهیلات با سود 9درصد پرداخت میکند و به استناد قانون رفع موانع تولید، وزارت نفت مکلف شده مابهالتفاوت سود تسهیلات را از محل صرفهجوییهای مصرف سوخت تامین کند.
سیدهفاطمه مقیمی، عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران و رییس کمیته حمل و نقل و گمرک اتاق تهران چالشهای اجرای طرح نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل جادهیی را برشمرد همچنین راهکارهای پیش رو برای رفع موانع اجرای این طرح را تشریح کرد.
وی که مدیرعامل یک شرکت حمل و نقل بینالمللی است و از سال 1363 در حوزه حمل ونقل بینالمللی فعالیت میکند، معتقد است نوسازی ناوگان باری با یک سری مشکلات داخلی و یک سری مشکلات خارجی روبهروست.
مقیمی، نبود تناسب بین عرضه و تقاضا و به عبارتی متناسب نبودن تعداد کامیونها با حجم بار موجود را یکی از چالشهای داخلی نوسازی ناوگان حمل و نقل جادهیی ذکر کرد و گفت: سیاستهای مالیاتی درخصوص مالکان کامیون، سیاستهای بیمهیی برای کامیون اعم از شخص ثالث و بدنه، یکسان بودن کرایه حمل برای کامیونهای نو و فرسوده، کاهش نیافتن حقوق و عوارض گمرکی برای واردات کامیون نو و دست دوم 3ساله همچنین اعطا نشدن تسهیلات تشویقی مناسب از طرف خودروسازان و بانکها از دیگر چالشهای پیش روی این طرح است.
رییس کمیته حمل و نقل و گمرک اتاق تهران، کاهش میزان حمل با توجه به افزایش سهم حمل و نقل ریلی در برنامه ششم توسعه، حمایت بیرویه دولت از خودروسازان سنگین داخلی، به صرفه نبودن خروج کامیون فرسوده از چرخه فعالیت برای کامیونداران همچنین افزایش نیافتن سهم حمل و نقل جادهیی در سالهای اخیر از دیگر چالشهایی است که اجرای طرح نوسازی ناوگان جادهیی را به مخاطره میاندازد.
به گفته مقیمی، این طرح با موانعی که منشأ خارجی دارند نیز روبهروست که ازجمله آنها میتوان تحریم و اثرات آن بر نوسازی ناوگان داخلی، کاهش ارزش پول ملی و در نهایت کاهش قدرت خرید کامیون نو همچنین کاهش سهم کامیونهای ایرانی در رقابت با کامیونهای خارجی اشاره کرد.
عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران در ادامه سخنان خود به تشریح راهکارهایی پرداخت که به نوسازی ناوگان حمل و نقل جادهیی سرعت میبخشد.
وی اظهار کرد: برای اجرای طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل باری باید حقوق و عوارض گمرکی واردات آن کاهش یابد؛ سهم بیمه کامیونهای قدیمی افزایش پیدا کند؛ تسهیلات تشویقی از طرف سیستم بانکی اعطا شود؛ از واردات کامیونهای نو و دست دوم حمایت شود و مالیات کامیونهای قدیمی افزایش یابد.
مقیمی، سیاستگذاری در کرایه حمل و بهرهوری کامیونهای نو، خروج کامیونهای نو از سالنهای بار و بارگیری همچنین افزایش تسهیلات برای خروج 2کامیون فرسوده در برابر یک کامیون نو را از دیگر راهکارهای اجرای طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل باری ذکر کرد.
این فعال بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل بینالمللی همچنین به تشریح آخرین وضعیت ناوگان حمل و نقل بار کشور پرداخت و گفت: اکنون 360هزار دستگاه کامیون عمومی جادهیی در کشور وجود دارد که متوسط عمر آنها 16سال و 4ماه است.
به گفته وی اکنون 471هزار راننده در بخش باری جادهیی کشور فعالیت میکنند و سالانه 388میلیارد تن کالا در سطح کشور جابهجا میشود.
مقیمی در ادامه به نقش کامیون در صادرات، واردات و ترانزیت کالا پرداخت و گفت: سالانه حدود 2میلیارد تن کالا از طریق کامیون وارد کشور و حدود 6 میلیارد و 228میلیون تن کالا نیز از طریق کامیون از کشور به دیگر کشورها صادر میشود.
وی سهم ترانزیت از حمل و نقل جادهیی کشور را 7میلیارد و 816 میلیون تن کالا برآورد کرد.