عرضه زعفران برای نخستینبار در بورسکالا
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی از عرضه زعفران این سازمان در بورس کالای ایران برای نخستین بار با هدف منافع تولیدکنندگان و افزایش توان صادراتی زعفران کشور خبر داد. به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، علی اوسطهاشمی از عرضه زعفران این سازمان در بورس کالای ایران برای نخستین بار با هدف منافع تولیدکنندگان و افزایش توان صادراتی زعفران کشور خبر داد و گفت: این عرضه با آماده شدن ساز و کارهای آن به حجم ۴۰۰ کیلوگرم آغاز میشود. این مقام مسوول دولتی با بیان اینکه اکنون ۸۵ درصد زعفران جهان در ایران تولید میشود، افزود: با این حجم از تولید زعفران حق مسلم ماست که پایهگذار بورس جهانی زعفران باشیم و قیمت پایه جهانی این محصول را تعیین کنیم. هاشمی با اشاره به انواع زعفران آماده عرضه در بورس کالا اظهار کرد: انواع زعفرانهای آماده عرضه در بورس شامل؛ ۱۰۰کیلوگرم زعفران ممتاز رشتهیی بریده (نگین)، ۱۰۰کیلوگرم زعفران رشتهیی بریده ممتاز (شبهنگین یا سرگل)، ۱۰۰کیلوگرم زعفران رشتهیی درجه یک (پوشال مرغوب) و در نهایت ۱۰۰ کیلوگرم زعفران رشتهیی درجه دو (پوشال معمولی) است. به گفته مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران؛ قیمت انواع زعفران آماده عرضه، زمان عرضه در بورس کالا اعلام میشود. هاشمی با تاکید بر اینکه عرضه زعفران در بورس کالا راهگشای توسعه بازارهای صادراتی است، افزود: با آغاز عرضه زعفران در بورس موجب تامین منافع تولیدکنندگان و فعالان در بازار زعفران میشود و ضمن ساماندهی صادرات این محصول ارزشمند سبب پایان یافتن نقش سودجویان از دلالی زعفران خواهد شد. وی اظهار کرد: با این روش کنترل و تثبیت قیمت زعفران در دست ما خواهد بود و اگر هر زمان لازم باشد جلو صادرات زعفران را خواهیم گرفت، چراکه باید همه این موضوع را درک کنند که تولیدکننده ایرانی باید قیمت جهانی زعفران را تعیین کند نه دلالان و سودجویان که تنها به دنبال منافع خود هستند. هاشمی از اجرای طرح خرید توافقی زعفران برای حمایت از کشاورزان و زعفرانکاران توسط تعاونهای روستایی به عنوان یک تجربه مثبت یاد کرد و افزود: زعفرانهای خریداری شده در شرایط استاندارد نگهداری میشوند و از کیفیت بسیار مطلوبی برخوردار هستند. مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ادامه داد: این زعفرانها همگی با برند ملی ایران عرضه خواهند شد و معرف کیفیت و محصول برتر زعفران ایرانی در جهان میشوند. هاشمی در پایان از کشاورزان و تولیدکنندگان زعفران به عنوان تعیینکننده وضعیت زعفران ایران در بازار جهانی یاد کرد و افزود: تولیدکنندگان با استانداردسازی و رعایت بهداشت در تولید محصول خود میتوانند با تدوین یک الگوی مدرن، حقوق مشتری را در بازارهای جهانی رعایت و از آن طرف نیز خریداران نیز به استقبال این محصول خواهند رفت.