اخبار

۱۳۹۶/۱۲/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۵۳۵

نظارت اصناف بر بازار شب عید

پایگاه خبری اتاق ایران| دبیرکل اتاق اصناف ایران در مورد اقداماتی که برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها در روزهای پایانی سال و منتهی به عید انجام خواهد شد، گفت: معمولا در ایام پایانی سال دستگاه‌های متولی نسبت به تامین اقلام مورد نیاز خصوصا اقلامی که در این زمان پر مصرف هستند اقدام می‌کنند. از طرفی در ستاد تنظیم بازار تمهیدات لازم و مورد نظر در مورد مباحثی چون تامین اقلام اساسی دیده شده است. همچنین واحدهای صنفی هر ساله تشدید بازرسی خواهند داشت و بحث مانورهای پایان سال به اتاق‌ها ابلاغ شده است. علی عوض‌پور با اشاره به ظرفیت تولید داخلی در راستای دسترسی آسان مردم به کالاهای اساسی در روزهای پایانی سال افزود: یکی از مباحثی که امسال تاکید بیشتری روی آن داریم، بحث تامین اقلام از منابع داخلی است که جلسات مستمری هم برای رسیدن به این مهم داشته‌ایم. درحال حاضر ظرفیت تولید داخلی در مورد اقلام اساسی بسیار خوب بوده و مواردی چون پوشاک و مواد غذایی دیده شده است؛ به طوری که شب عید امسال، بازار خوب و آرامی خواهیم داشت. او در باره نحوه رسیدگی به شکایت‌های مردمی و بازرسی توسط اتاق‌های اصناف و دیگر ارگان‌های مسوول گفت: در مورد بازار هم سیاست کلی اتاق‌ها، شکایت محوری است. به این معنی که براساس شکایت مصرف‌کننده، رسیدگی می‌شود، اما در این ایام به دلیل حساسیت، بازرسی‌های دوره‌یی خواهیم داشت که توسط بازرسان اتحادیه، سازمان صنعت و معدن و تجارت همچنین اتاق اصناف انجام خواهد شد. عوض‌پور گفت: با حداکثر امکانات در سیستم بازرسی ونظارت، کنترل روی قیمت‌ها در بازار خواهیم داشت. به گفته او؛ در این بازه زمانی تلاش شده تا مردم با کمبود اقلام مورد نیاز و نوسانات قیمت‌ها مواجه نباشند.

حمایت از تولید عملی نشد

تسنیم| عضو خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اعلام اینکه متاسفانه در سال جاری حمایت ویژه‌یی از تولید انجام نشده است، گفت: دولت امروز گرفتاری‌های زیادی دارد اما چرا تاوان آن را باید بخش تولید پرداخت کند؟ آرمان خالقی در پاسخ به این پرسش که مسوولان تا چه اندازه پایبند به اجرای شعار «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» بوده‌اند، ‌اظهارکرد: مقام معظم رهبری وقتی شعاری را برای یک سال تعیین می‌کنند یعنی هدف‌ را مشخص و مسوولان باید اقدامات لازم را برای اجرایی شدن آن انجام دهند. او با بیان اینکه بحث تولید ملی چند سالی است که مورد توجه جدی مقام معظم رهبری قرار گرفته است، افزود: البته درکنار این موضوع تاکید موکد رهبری بر اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است تا در راستای آن حمایت از تولید و اشتغال در کشور فراهم شود.

این عضو خانه صنعت، معدن و تجارت ایران تاکید کرد: به اعتقاد ما موضوع اقتصاد مقاومتی و تولید ملی محدود به یک سال نیست و یک برنامه بلندمدت محسوب می‌شود، زیرا حمایت از تولیدملی اشتغال پایدار را در کشور به وجود می‌آورد. خالقی افزود: به دلیل تعدد مشکلات و گرفتاری بخش تولید راهکارهای اساسی برای حل مشکلات لازم بود که هنوز اجرایی نشده است. او با اشاره به تدوین سند استراتژی توسعه صنعت کشور اظهار کرد: در سال 84 زمانی که اسحاق جهانگیری، وزیر وقت صنعت بود بحث تدوین استراتژی توسعه صنعت مطرح شد و حتی این موضوع نهایی و به وزارت صنعت ابلاغ شد. از آن سال هر ساله با تغییر وزرا ما شاهد اجرایی شدن این سند نبودیم بلکه هر کس سند گذشته را رد و خود اقدام به تهیه سند جدیدی کرده است. این موضوع تا امروز ادامه دارد. به نحوی که هنوز ما شاهد یک سند استراتژی برای توسعه صنعت کشور نیستیم. خلأ همین سند عاملی شده تا تصمیمات مقطعی و به صورت یکپارچه نباشد.

این عضو خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با تاکید بر اینکه هنوز معلوم نیست سرنوشت سند استراتژی توسعه صنعت چه شده است، تصریح کرد: وقتی یک برنامه منسجم نداشته باشیم دستگاه‌ها به صورت جزیره‌یی عمل کرده و سود و منفعت خود را می‌بینند. به عنوان نمونه در کارت اعتباری خرید کالا بانک نتوانست همراهی لازم را با تولید‌کنندگان جهت فروش محصول ایرانی داشته باشد. این در حالی است که تولیدکنندگان ایرانی به خوبی از ارائه این کارت استقبال کرده و تلاش‌های خود را برای اجرایی شدن آن انجام دادند. خالقی در رابطه با اجرایی شدن سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در سال جاری نیز افزود: استقرار ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی عاملی شده تا در تصمیم‌گیری‌ها سریع انجام شود. اما عملی کردن این موضوع با مشکلات متعددی روبروست. او افزود: امروز هر بخش ساز خود را می‌زند. بانک می‌گوید منابع کافی برای ارائه تسهیلات ندارم، از طرف دیگر بهره‌های بانکی را افزایش می‌دهد تا پول‌های سرگردان وارد بازار نشود. این موضوع نشان می‌دهد ما غیربهره‌وری بانک‌ها را با بهره‌های سنگین پوشش می‌دهیم که این موضوع اصلا درست نیست. دولت امروز گرفتاری‌های زیادی دارد اما چرا تاوان آن را باید بخش تولید پرداخت کند؟

فستیوال نوآوری‌های صنعت آرایشی

پایگاه خبری اتاق ایران| معاون‌ کسب‌وکار اتاق تهران از برگزاری‌ فستیوال نوآوری‌های صـنعت آرایشی و بهداشتی خبر‌ داد. هومن حاجی‌پور با بیان اینکه یکی از رویکردهـای جدیـد اتاق تهران، کمک به رسوخ فناوری‌های داخلی به صنـایع و معرفی نوآوری‌های مخترعین و جوانان نخبه کشور به صاحبان سـرمایه و صـنعت است، گفت: در این راسـتا اتاق تهران میزبان دوازدهمین رویـداد عرضه اختراعات با عنوان فستیوال نوآوری‌های صنعت آرایشی و بهداشتی را که توسـط مرکز فن بازار ملی ایران با همکاری شرکت فرابورس ایران و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود برعهده گرفته است.

 او با ارائه توضیحی درباره فرآیند اجرایی این رویداد گفت: بیش از 70طرح به دبیرخانه فستیوال ارسال شـده است و در روز برگزاری رویداد، هشت طرح منتخب برای سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان صنعت آرایشی- بهداشتی، ارائه حضوری خواهیم داشت و زمینه تعامل طرفین با برگزاری جلسـات رودررو فراهم خواهد شد. اطلاعات سایر نوآوری‌ها، طرح‌ها و فهرستی از اختراعات این حوزه نیز در قالب کتابچه در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت.