رشد شفافیتهای اقتصادی از کانال بورس کالا
دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی درخصوص دلیل عدم رغبت بخشی از تولیدکنندگان برای حضور در بورس کالا گفت: منطقی است که با توجه به وجود مولفههایی چون شفافیت، رقابت و عدالت در بورس کالا، و دیده شدن شاخصهای اقتصاد مقاومتی در این بازار باید در راستای پیشرفت، تعالی و رفاه جامعه بهره بیشتری از این بازار برد اما با وجود این امتیازات، برخی ممکن است با این سازوکار موافق نباشندکه این موضوع نیز طبیعی است.
احمد مهدوی خاطرنشان کرد: هر چند از لحاظ اقتصادی و تجربیات داخلی و جهانی، بورس کالا شرایط برد-برد برای خریدار و فروشنده را فراهم میسازد و تولیدکنندگان از منافع بسیاری مانند معافیتهای مالیاتی برخوردار میشوند اما قویا لازم است در این زمینه فرهنگسازیهای لازم صورت بگیرد.
وی افزود: در وهله بعد بورس باید هزینههای طرفین یعنی خریدار و عرضهکننده کالا را کاهش دهد؛ بعضی مردم شاید به امتیازاتی از جمله معافیتهای مالیاتی آگاهی نداشته باشند که باید اطلاعرسانیهای لازم در این زمینه صورت بگیرد.
مهدوی با اشاره به تاثیر خلأ نقدینگی در معاملات بورس کالا گفت: یکی دیگر از دلایل عدم رغبت کافی تولیدکنندگان برای حضور در بورس کالا، مقدار نقدینگی در خریدهاست. باید توجه داشت که ماهیت خرید در بورس کالا نقدی است و اگر کسی بخواهد اعتباری معامله کند، باید ضمانتنامه بانکی دریافت کند که پروسهیی زمانبر و پیچیدهیی است که انگیزه را از افراد سلب میکند. وی با تاکید بر اینکه مجموع دلایل ذکر شده باعث میشوند بورس کالا آنطور که باید نتواند قابلیتهای جذاب خود را نشان دهد، گفت: اما در نهایت کل مبادلاتی که در بورس صورت میگیرد رو به جلو در حرکتاند و با گذشت زمان شاهد حضور بیشتر کالاهای مختلف به بورس کالا هستیم. مهدوی درخصوص مقررات بورس کالا برای حضور پتروشیمی در بورس کالا گفت: در قانون نوشته شده که تعیین قیمت محصولات پتروشیمی در بورس مشخص میشود و اگر دولت بخواهد مثلا اوره را به کشاورز بفروشد باید قیمت آن در بورس مشخص و معلوم شود؛ در واقع مهمترین اتفاقی که در بورس کالا میافتد موضوع کشف قیمت است.
دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی بخشی از مقاومت تولیدکنندگان برای حضور در بورس کالا را با موضوع شفافیت مرتبط دانست و گفت: باید پذیرفت بخشی از مساله مربوط به شفافیت است؛ در بورس کالا قانونا باید اشخاص تمام اطلاعاتشان را در اختیار این نهاد قرار دهند و این موضوع بهطور سنتی مقاومت در پی دارد، چرا که بخشی از فعالیتهای اقتصادی ما سنتی انجام میشود و چنین افرادی در اختیار قراردادن اطلاعات را به سازمانها بیهوده میدانند و ترجیح میدهند جنس مورد نظر را مقداری گرانتر از طریق بازار خریداری کنند. بازهم بر ضرورت فرهنگسازی در این زمینه تاکید میکنم و معتقدم در صورت جلب اعتماد تولیدکنندگان و آگاه کردن آنها از مزایای حضور در بورس کالا، شاهد افزایش تمایل برای حضور در بورس کالا خواهیم بود
مهدوی تاکید کرد بزرگترین حسن حضور در بورس کالا شفافیت، برخورداری از معافیتهای مالیاتی و دسترسی آسان به میزان عرضه است. و در حال حاضر در کشور به دلیل وضعیت اقتصادی محدودیت ایجاد شده بورس کالا بستری مناسب برای فعالیت اقتصادی است.