رییس نظام مهندسی: استیضاح آخوندی را امضا نکردم
فرجالله رجبی رییس سازمان نظام مهندسی که عضو کمیسیون عمران مجلس نیز هست، درخصوص استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت، عضو امضاکنندگان استیضاح نیست اما به هر حال نمایندگان سوالات و ابهاماتی دارند. رییس نظام مهندسی درباره موارد اختلافی نظام مهندسی با وزارتخانه نیز گفت که فقط نص صریح قانون را میپذیرد، نه بخشنامههای وزارت راه و شهرسازی را. رجبی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: درخصوص موارد اختلافی و بخشنامههایی که اخیرا به ما ابلاغ شده به موارد قانونی تکیه میکنیم. یکی از جلوههای فعالیت ما بهعنوان تشکیلاتی که کار مهندسی میکند این است که مهندسان باید حتما به قانون پایبند باشند. در مواردی که اختلافی بین وزارت راه و شهرسازی و شورای مرکزی نظام مهندسی کشور اتفاق افتاده است، ما ارجاع دادهایم به نص صریح قانون و همچنین نص صریح آییننامه هیات دولت که مصوب هیاتوزیران است. ضمن اینکه بسیاری از اتفاقاتی که در حوزه نظام مهندسی افتاده معلول بخشنامههای ابلاغی دولت است. ما فکر میکنیم اصلاحات باید از مسیر خودش صورت بگیرد. مثلا فرض کنید که بخشنامه نمیتواند آییننامههای دولت را نقض کند و باید دولت خودش نسبت به تغییر و اصلاح آییننامههای دولتی اقدام کند. هر آییننامهیی که بیاید قطعا ما به آن عمل خواهیم کرد. وی درخصوص علت استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: دلیل استیضاح آقای آخوندی صرفا سقوط هواپیما نیست، بلکه چند عامل در مطرح شدن استیضاح نقش داشته است. بهطور کلی نحوه مدیریت حمل و نقل هوایی، زمینی و دریایی مطرح است که یکی از اتفاقات هم سقوط هواپیما بوده است. رجبی با بیان اینکه باید فضای مهندسی کشور را از مونولوگ به دیالوگ تبدیل کنیم، افزود: درمورد بخشنامهها یا دستورالعملهایی که وزیر محترم صادر کردهاند من فکر میکنم که اگر قبل از آن، نشست تخصصی در حد 6 نفر برگزار میشد، حتما نظر وزارتخانه تامین میشد و جامعه مهندسی از آن پشتیبانی میکرد. ما بهعنوان مجموعهیی که در یک مسیر میرویم و اهداف مشخصی نظیر افزایش کیفیت ساختوساز و منافع بهرهبردار را پیگیری میکنیم، علاقهمند هستیم که با وزارتخانه به نقطه مشترکی برسیم و بر این باوریم که اصلا تعارض و درگیری پاسخگو نخواهد بود. اما از طرف دیگر ما مجبور و مقیدیم به آییننامهها، بخشنامهها و قوانینی که مصوب شده، عمل کنیم. هماکنون در مورد نظریه آقای وزیر درباره ارجاع کار، مشخصا من نامهیی به استانها نوشتم و عین متن بند ۲۴ آییننامه ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی ساختمان را مورد استناد قرار دادم.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان در پاسخ به اینکه اگر هیات دولت مصوب کند مرجع بالادستی شما وزارتخانه است و هر بخشنامهیی که وزارتخانه صادر کند نافذ خواهد بود، در آن صورت موضع شما چه خواهد بود؟ گفت: مرجع بالادستی ما را قانون تعیین میکند. اگر آییننامهیی در هیات دولت تصویب شود حتما ما به آن عمل خواهیم کرد. ما غیر از این، سیستم سرخود آزاد و یلهیی نداریم. آنچه ما گفتهایم این بوده که قانون را رعایت کنیم و از کانال و بستر خودش دولت نسبت به تغییر قوانین اقدام کند. در کنار این ما باید به بحث و گفتوگو نیز بپردازیم. گفتوگو بین صاحبان حرفه دستگاههای دولتی مثل راه و شهرسازی و تشکلهای حرفهیی نظام مهندسی، پیمانکاران، جامعه مهندسان مشاور و سازمان نظام کاردانی میتواند در تشخیص و تعیین جهتها موثر باشد. وی، بخشنامههای وزیر راه و شهرسازی را تحریک افکار عمومی مهندسان دانست و گفت: بزرگترین اشکال این بخشنامهها این است که افکار عمومی نظام مهندسی را تحریک میکند و بعد ما باید برویم بهعنوان نمایندگان مهندسان پاسخگو باشیم. همین مساله انرژی زیادی از ما میگیرد. اما اگر اجازه بدهند ما درصدد هستیم چند کار را با وجود همه این فراز و نشیبها تا چندماه آینده در حوزه ساخت و ساز، اجرا و نظارت انجام دهیم. نظامنامههای جدیدی در دست بررسی داریم که مشکلات قبلی برطرف شود و رویکرد، حفظ حقوق بهرهبردار، صیانت از حوزه حرفهمندان و مواجهه با کسانی که در این حوزه کمفروشی میکنند باشد ولی باید به ما فرصت داده شود. رجبی ادامه داد: در جلسهیی که اخیرا با وزیر داشتیم باز هم آقای وزیر حرفها و مواضع خود را تکرار کردند. البته این تنها فضایی بود که طرفین مواضع خود را از نزدیک گفتند. اما در آن جلسه آقای وزیر هیچگونه اشارهیی به مواضع ما نکردند. یعنی مواردی که من عنوان کردم وزیر نفیا یا اثباتا پاسخی نگفتند. بنابراین مسکوت ماند یا احاله شد به بررسیهایی که باید صورت بگیرد. من نامههایی نوشتم و سه نفر را بهعنوان اعضای نمایندگان برای کمیته گفتوگو درمورد موارد فیمابین معرفی کردم.