ضرورت توجه به سرمایه‌گذاران داخلی

۱۳۹۶/۱۲/۲۳ - ۰۰:۳۷:۲۲
کد خبر: ۱۱۸۷۳۵

آنوش رهام  کارشناس ارشد حوزه بندری    

مهم‌ترین بخشی که در سال آینده باید در حوزه بندری مورد توجه قرار بگیرد حمایت از سرمایه‌گذاران داخلی و توسعه بنادر است درواقع باید بنادرکشورمان به سمت بنادر نسل سوم و چهارم و بنادر هوشمند حرکت کنند. در کشورمان مشکل انسداد و گرفتگی درمبادی ورودی و خروجی وجود دارد که باید مدیریت این امور به بخش خصوصی و شرکت‌های توانمند دراین حوزه واگذار شود تا شاهد بهبود انجام این امور در بنادر باشیم. از دیگر مواردی که در بخش بندری باید در اولویت قرار بگیرد، ایجاد زنجیره‌یی یکپارچه اطلاعات و زبانی مشترک بین بنادر، گمرکات، بازیگران اصلی بخش لجستیک در بخش ریلی و زمینی و همچنین ترمینال‌های داخلی شهری و توزیع کالا ایجاد شود تا کالاها قابل رهگیری و رصد باشد تا بتوان جریان کالا را شناسایی کرد زیرا تا زمانی که نتوان جریان کالا را شناسایی کرد نمی‌توان برآیند دقیقی از هزینه‌های مترتب داشت و هم‌اکنون مسائلی بر جریان جابه‌جایی کالاها اثرگذار هستند که هزینه جابه‌جایی و انتقال کالا را افزایش می‌دهند اما با ایجاد این زبان مشترک، این مشکل حل می‌شود. در این میان، با توجه به اینکه مبادی ورودی و دروازه طلایی کشور، بنادرهستند و در صورتی که زبان مشترک و سیستم یکپارچه‌یی میان بنادر، گمرکات و... ایجاد شود تا انتهای زنجیره تبادل و جابه‌جایی کالا شاهد بهبود هستیم. از دیگر مسائلی که باید به آن اشاره کرد، این است که سرمایه‌گذاری در بنادر باید متناسب با رشد صنعتی، صادراتی و تجاری باشد که تفاهم نامه‌های منطقه‌یی با ایران درزمینه بندری افزایش یافته است، در حالی که برخی تصمیمات انحصاری در تجارت جهانی، موجب شده که بنادر ایران در تبادلات جهانی چندان فعال نباشند در واقع تجارت منطقه‌یی بنادر، موفق‌تر از تجارت جهانی برای ایران بوده است و بیش از 90 درصد واردات و صادرات کالا در کشور منطقه‌یی بوده است، بنابراین باتوجه به اکولوژی منطقه‌ای، برنامه‌ریزی شود و بنادرخشک بدون واسطه ایجاد نشود و با جانمایی و با ارتباط مناسب با سایر بنادر ایران و منطقه‌یی ایجاد شود. ناگفته نماند دولت سیاست‌گذار خوبی می‌تواند باشد، اما لزوما مجری خوبی نیست و دراین میان وزارت راه و شهرسازی در زمینه لجستیک برنامه‌های مناسبی داشته است و امید می‌رود که درسال آینده هم دراین زمینه موفق عمل کند ضمن اینکه باید به پتانسیل بخش خصوصی بندری بیش از این توجه شود و از این توانمندی‌ها به خوبی بهره‌گیری شود.