حمایت از کالای ایرانی به واسطه بورسکالا
حمایت از کالای ایرانی بدون بازار رقابتی حاصل نخواهد شد، بر این اساس و در این راستا عرضه محصولات مختلف در بورس کالا که بازاری مبتنی بر عرضه، تقاضا و رقابت است از اهمیت ویژهیی برخوردار خواهد بود. محمود دودانگه معاون اسبق وزارت صنعت به مزایای عرضه محصولات در بورس کالا اشاره کرد و گفت: باید بهعنوان یک اصل، بازار رقابتی و نظام عرضه و تقاضا در اقتصاد کشور را بپذیریم که اگر به اصل اعتقاد داریم، فاصله گرفتن از مبادلات سنتی امری ضروری است. دودانگه با بیان اینکه بورس کالا در سالهای گذشته کمک زیادی به ایجاد رقابت و شفافیت در بازار کالاها کرده است، گفت: بورس کالا بستری را برای حضور عرضهکنندگان و مصرفکنندگان کالا در یک فضای شفاف فراهم کرده تا قیمت رقابتی براساس عرضه و تقاضا کشف شود؛ از این رو حمایت از تولیدکنندگان ایرانی در بستر بورس کالا میتواند به صورت هدفمند رقم بخورد. به گزارش مهر، وی تصریح کرد: عملا اگر بخواهیم فضای تجاری کشور را سهل و روان کرده و هزینهها را کاهش دهیم، چارهیی جز ایجاد فضای رقابتی کامل در بخشهای مختلف تولید نداریم. این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: فضای رقابتی موجود در بورس کالا به تولید کشور کمک میکند چراکه اگر عرضهکنندگان نتوانند محصولاتشان را با قیمت منطقی و واقعی به فروش برسانند، بازارهای صادراتی را به بازار داخل ترجیح میدهند که در این زمینه بورس کالا مناسبترین مکان برای عرضه محصولات با قیمت واقعی است. وی افزود: به این ترتیب اینکه تولیدکنندگان بدانند محصولاتشان را در بورس کالا به فروش خواهند رساند و مصرفکنندگان نیز از عرضه مواد مورد نیازشان در بورس کالا اطمینان داشته باشند، تضمینی برای رشد تولید خواهد بود که بالطبع با تامین نیاز صنایع داخلی از بورس کالا، شاهد بهبود روند صادرات محصولات نیز خواهیم بود. دودانگه عنوان کرد: با حضور همهجانبه عرضهکنندگان و مصرفکنندگان در بورس کالا با حمایتهای مسوولان، علاوه بر رسیدن این بورس به جایگاه واقعی خود در اقتصاد شاهد رونق تولید، حمایت از کالای ایرانی، شفافسازی آمارها و رشد صادرات محصولات ساخته شده خواهیم بود.