حرکت آهسته روند نوسازی تاکسیهای فرسوده
با وجود اینکه علیرضا قنادان از توقف روند نوسازی خودروهای فرسوده خبر داد، اما روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه با وجود توقف چندماهه روند نوسازی تاکسیهای فرسوده و وعده شرکت خودروساز برای آغاز این روند از ابتدای خرداد، به نظر میرسد این طرح اینبار با سرعت بسیار آهسته حرکت خود را آغاز کرده است.
مرتضی ضامنی مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور درباره آخرین وضعیت نوسازی تاکسیهای فرسوده، اظهار کرد: در کارگروه کاهش آلودگی هوا جلسهیی داشتیم که طی آن مقرر شد شرکت خودروساز صدور پیش فاکتور را برای حدود ۴۰۰۰ نفری که باقیمانده بودند، آغاز کند که این فرآیند از هفته گذشته با سرعت آرام آغاز شد و شرکت خودروساز نیز در حال صدور پیشفاکتور برای تاکسیهای فرسوده باقی مانده است.
وی با بیان اینکه در این زمینه نیاز به همکاری بیشتری میان ارکان مختلف طرح داریم و امیدواریم که بانکها نیز در این زمینه مساعدت کنند، افزود: از بانکهای عامل نیز انتظار داریم تسهیلات با نرخ مصوب ۱۸ درصد را برای این امر درنظر بگیرند و در حقیقت هدف ما دریافت تسهیلات ارزانقیمت یا متفاوت از بانکها نیست.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور در ادامه صحبتهایش با اشاره به فرآیند افزایش نرخ کرایه تاکسی گفت: فرآیند تغییر نرخ کرایه تاکسی به اینگونه است که طبق قانون شهرداریها و شوراها، سازمانهای مربوطه موظف میشوند در پایان هر سال لایحه افزایش نرخ کرایه را متناسب با نرخ تورم و هزینههایی که قاعدتا در سال جدید به هر کسب و کاری وارد میشود را محاسبه کنند و در قالب لایحه به شورای اسلامی هر شهر بفرستند؛ سپس شورای اسلامی شهر این لایحه را مصوب و پس از تایید نهایی فرمانداری، نرخ مصوب نیز قابلیت اجرایی مییابد.
وی ادامه داد: افزایش نرخ کرایه تاکسی درتهران نیز از همین فرآیند تبعیت کرده و نرخ کرایه تاکسیها حدود 12.5درصد افزایش داشته است البته این 12.5درصد به صورت میانگین بوده بهطوری که در برخی خطوط کمتر و در برخی دیگر نیز ممکن است بیشتر باشد.