ارتباط نزدیک با ذینفعان آموزش و پرورش هدف این نهاد است
وزیر آموزش و پرورش از مدیران کل استانها خواست تا ارتباط نزدیک و مستقیم با ذینفعان آموزش و پرورش برقرار کنند. سیدمحمد بطحایی با اشاره به برنامههایی که در برگزاری جلسات مشترک با روسای دیوان عدالت اداری و سازمان بازرسی کل کشور گذاشته شده بیان کرد: «مدیران کل استانها باید ارتباط نزدیکتری با مدیران مدارس و معلمان و همه ذی نفعان آموزش و پرورش داشته باشند و بدانند ممکن است که برخی از صحبتهای آنان به مدیران و معلمان انتقال نیابد و به همین دلیل ارتباط مستقیمتری با ذینفعان آموزش و پرورش داشته باشند و مشکلات و مسائل و راهحلهای آنان را بشنوند و برای حل مشکلات پیگیر باشند.»
او اجرایی شدن سند تحول را از الزامات آموزش و پرورش دانست و گفت:«سند تحول و برنامههای آن به عنوان نقشه راه وزارت آموزش و پرورش تلقی میشود و مدیران کل لازم است برنامههای خود را با سند تحول هماهنگ و همسو کنند.»
وی با اشاره به اینکه برای رسیدن به مدرسه محوری باید طرحهایی اجرا شود، گفت:«طرحهایی ازجمله نظام سنجش صلاحیت حرفهیی مدیران مدارس، نظام انتخاب و انتصاب مدیران، نظام سنجش و تضمین کیفیت مدارس، اصلاح و تعدیل ساختار سازمانی، راهاندازی شبکه ملی و یکپارچه آموزش و پرورش مبتنی بر ict، اختصاص شناسه پرسنلی به کارکنان و معلمان مدارس، در دست انجام است اما مدرسه محوری بدون انجام تفویض اختیار قابل انجام نیست و باید همه ادارات از جمله ستاد، استانها و مناطق اختیاراتی که دارند را به مدرسه منتقل کنند و مدرسه باید بتواند بدون دستورالعمل، آییننامه و بخشنامههای ستاد خودش را مدیریت کند و مسائل و مشکلات را حل کند.» وزیر آموزش و پرورش در مورد اصلاح و تعدیل ساختار سازمانی گفت:«تا زمانی که این اتفاق نیفتد، اجازه نفس کشیدن به مدرسه نمیدهد و چشمانداز ما برای مناطق انجام نظارت بالینی و تخصصی بر مدارس باشد و منطقه متناسب با این نقش وظایف خود را باز تعریف کند.»
سیدمحمد بطحایی با اشاره به طرح راهاندازی شبکه ملی و یکپارچه آموزش و پرورش مبتنی بر ict گفت:«این مشکل فقط خاص آموزش و پرورش نیست و من در سازمانهای مختلف این مشکل را دیدهام و ما درحال برطرف کردن مشکل هستیم.»