اختصاص صفحه ویژه کودک در رسانهها و مطبوعات
جمعی از کودکان با امضای نامهای از مدیرمسوول روزنامههای کثیرالانتشار، مدیران رسانهای اختصاص صفحهها و فضای ویژه رسانهای با موضوع کودک و نوجوان را خواستار شدند.
در چهارمین روز از برگزاری هفته ملی کودک، خردسالان و کودکان ضمن حضور در این رویداد فرهنگی، در کارگاهی با عنوان «انتقال تجربه» با موضوع «چگونه خبرنگار شوید» شرکت کردند. امیرعباس تقیپور مشاور مدیرعامل و مدیرکل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی در این کارگاه با مخاطبان درباره ویژگیهای خبر و خبرنگار صحبت کرد. در این کارگاه مشارکتی، مخاطبان با عناصر و ارزشهای خبر آشنا شدند و با آنها درباره ضرورت خواندن مجله و روزنامه صحبت شد.
این روزنامهنگار در کارگاه «چگونه خبرنگار شوید» خوب دیدن، خوب شنیدن و خوب نوشتن را مهارتهای مورد نیاز یک خبرنگار دانست. شرکتکنندگان کوچک این کارگاه نیز هر کدام نظرهای خود را درباره این مهارتها و شیوه تقویت آنها عنوان کردند و سپس درباره دیدگاه خود نسبت به شغل خبرنگاری سخن گفتند.
با پایان این کارگاه که در بعدازظهر چهارمین روز از هفته ملی کودک برگزار شد، با حضور شرکتکنندگان و والدین آنها نامهای مبنی بر درخواست این مخاطبان از مدیرمسوول روزنامهها و رسانهها امضا شد. این مخاطبان از مدیران رسانهای درخواست کردند تا صفحهای از نشریه خود را به موضوع کودک و نوجوان اختصاص دهند. تقیپور در پاسخ به این پرسش که چنین حرکتهایی تا چه اندازه قادر به جریانسازی خواهند بود، گفت: «ما وظیفه داریم آنچه بچهها میخواهند را منتشر کنیم. مسوولیت اجتماعی همه مدیران مسوول است که بخشی از رسانه خود را به حوزه کودک و نوجوان اختصاص بدهند. شاید این مسوولیت اجتماعی موجی را ایجاد کند که نیاز به مصوبه نداشته باشد.»
وی تاکید کرد: «ما صرفا میخواهیم صدایی را به گوش این مدیران برسانیم. در این راستا کمیت مهم نیست. هستند رسانههایی که هماکنون درحوزه کودک یا برای آنها فعالیت میکنند، اما در این زمینه توجه به اصول علمی و ساختاری مهم است. هماکنون معدل رسانهای کشور توسعه پیدا کرده است و همین امر باعث خوشحالی است.»