نقدی بر شروط استفاده از پهپاد
میلاد صادقی | پژوهشگر حقوق هوافضا |
پانزدهم مهر ماه سال جاری، سازمان هواپیمایی کشوری طی خبری رسمی، الزامات بهرهبرداری از پهپادهای غیرنظامی را اعلام و تشریح کرد. سازمان در این خبر، از ضرورت رعایت الزامات ایمنی و عملیاتی در هنگام استفاده از پهپادها و ثبت این وسایل در سامانه سازمان هواپیمایی کشوری از آبان ماه سال جاری یاد کرده است. متعاقب اعلام این خبر، این پرسش مهم مطرح میشود که این الزامات به استناد کدام شیوهنامه یا دستورالعمل مقرر شدهاند و چرا سازمان یادشده اشارهای به مستند و منبع این الزامات ایمنی و عملیاتی نکرده است؟ به هر ترتیب، بعد از اعلام این خبر، انتظار میرفت که مشخص شود کدام شیوهنامه یا دستورالعمل، الزامات بهرهبرداری از پهپادها را تبیین میکند، زیرا این خبر حکایت از ایجاد شرایط جدید برای استفاده از پهپادها داشت. اگر قرار است الزامات ایمنی رعایت شود، باید مستند و منبع این الزامات در دسترس عموم قرار گیرد. ولی به فاصله 10 روز پس از انتشار این خبر- اگر نه کمتر- سازمان هواپیمایی کشوری به طرز عجیبی، از شیوهنامه پیشنهادی جدیدی برای بهرهبرداری و استفاده از پهپادها رونمایی کرد. این شیوهنامه پیشنهادی هماکنون (26 مهر ماه 1397) در تارنمای سازمان هواپیمایی کشوری و ذیل مقررات پیشنهادی فرودگاهها و تجهیزات زمینی قرار گرفته است. شیوهنامه پیشنهادی جدید «دستورالعمل عملیاتی وسایل پرنده بدون سرنشین کنترل از راه دور» (شیوهنامه 9002) نام دارد. درباره این شیوهنامه پیشنهادی چند نکته قابل توجه است: نام خارجی شیوهنامه پیشنهادی با عنوان فارسی آن هماهنگ نیست. از جمله آنکه اصطلاح «بدون سرنشین» در عنوان فارسی شیوهنامه زائد است، زیرا از نام خارجی آن، چنین قید یا اصطلاحی برداشت نمیشود. البته شیوه نامه پیشنهادی جدید سعی کرده است به برخی از نواقص و اشکالات شیوهنامه پیشنهادی 7506- که سرنوشت آن حقیقتاً در هالهای از ابهام قرار دارد و معلوم نیست که متعاقب انتشار خبر 15 مهر ماه سال جاری، نهایی شده یا آنکه با تدوین شیوهنامه پیشنهادی اخیر کنار گذاشته شده است- پاسخ دهد.
از جمله در شیوهنامه پیشنهادی مقرر است که چنانچه فرد یا افراد بهرهبردار، قصد انجام عملیات در شب را دارند، باید علاوه بر رعایت قوانین و مقررات مربوطه، پهپاد را مجهز به چراغهای استاندارد کنند. در این رابطه، مفهوم «شب» ابهام دارد. بهتر است حدود زمانی آن روشن شود؛ این حدود زمانی در کشورهای خارجی، معمولاً فاصله میان بعد از غروب آفتاب تا قبل از طلوع آفتاب را در بر میگیرد. علاوه بر این، تجهیز پهپاد به چراغهای استاندارد نیز همیشه نمیتواند راهحل مناسب برای تامین ایمنی فعالیت پهپاد در شب باشد. حتی برخی کشورها استفاده از پهپادها در شب را ممنوع کردهاند. در این خصوص باید فکر دوباره صورت گیرد و به عوامل دیگری از قبیل نوع فعالیت و موقعیت انجام فعالیت تکیه شود. همچنین بر اساس شیوهنامه پیشنهادی، بهرهبردار پهپاد باید مسوولیت هرگونه صدمه ناشی از عملیات به اموال خصوصی و عمومی را به عهده بگیرد. این حکم نیز نقص و ابهام دارد. در حقیقت مشخص نیست که این مسوولیت، مسوولیتی مبتنی بر تقصیر است یا مسوولیتی بدون تقصیر (=محض) ؟ ظاهر حکم حکایت از مسوولیتی بدون تقصیر دارد، ولی این مسوولیت بدون تقصیر نیز همیشه نمیتواند راهحل عادلانه، و حتی اقتصادی باشد؛ زیرا ممکن است خطر ناشی از فعالیت پهپاد برای دستهای از اموال، متقابل و دو سویه (reciprocal risk) باشد، نه یک طرفه. درست به همین دلیل است که در نروژ، بهرهبردار پهپاد (غیر مدل) در قبال خسارت وارد به هواپیمای دیگر یا صدمه و خسارت وارد به اشخاص یا اموال موجود در چنین هواپیمایی، مسوولیت محض یا بدون تقصیر ندارد.