فرصت حضور ایران در سوریه با مشارکت بخش خصوصی

۱۳۹۷/۰۸/۱۰ - ۰۰:۳۴:۴۶
کد خبر: ۱۳۲۸۸۴

گروه تجارت|

نخستین نشست کمیته مشترک ایران و سوریه با حضور اعضای هیات رییسه اتاق ایران و نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور خارجه برگزار شد. محور اصلی این نشست، هماهنگی و تعیین چارچوب‌های فعالیت کمیته و برنامه‌ریزی برای گسترش و تبدیل کمیته به اتاق مشترک بر اساس توافق‌نامه‌ای که چندی پیش بین دبیرکل اتاق ایران و دبیرکل اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سوریه به امضا رسید، بود. علاوه بر این، در این نشست ضمن تأکید بر اهمیت تعیین اولویت‌ها و چارچوب‌های همکاری بین دو کشور، به مشارکت بخش خصوصی به عنوان بخشی که می‌تواند به حضور ایران در این بازار قوام ببخشد، تاکید شد.

معاون بین‌الملل اتاق ایران با اشاره به سه تشکلی که به عنوان اعضای اولیه این کمیته با نظر و تصویب هیات رییسه اتاق ایران انتخاب شده‌اند، گفت: کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران، انجمن لوازم‌خانگی و انجمن خدمات فنی و مهندسی سه تشکل عضو کمیته هستند که قرار است با حضور نمایندگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور خارجه به ریاست «کیوان کاشفی»، عضو هیات رییسه اتاق ایران، فعالیت‌های لازم برای گسترش سطح روابط دو کشور را گسترش دهند. محمدرضا کرباسی ادامه داد: بر اساس توافق سال 2012 قرار بود اتاق مشترک بین ایران و سوریه تشکیل شود که متأسفانه عملیاتی نشد و در پی درخواست سوریه‌ مجدد این توافق‌نامه به امضای دبیرکل اتاق ایران و دبیر اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سوریه رسید. در این راستا کمیته‌ای را شکل دادیم که فعالیت‌های اولیه و مقدماتی را انجام دهد و اقدام به عضوگیری کند. پس از این زمینه برای تشکیل اتاق مشترک فراهم خواهد شد. به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، کرباسی خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های همکاری بین دو کشور بسیار گسترده است و لازم است برای حضور در بازار سوریه به صورت هماهنگ عمل کنیم. او افزود: کمیته مشترک ایران و سوریه باید نقشه راهی برای حضور مستمر در بازار سوریه پیدا کند.

در همین رابطه رییس کمیته مشترک ایران و سوریه با تأکید بر تسریع در روند فعالیت‌های کمیته، گفت: باید هر چه سریع‌تر اولویت‌های مورد نظر کمیته مشخص و فرآیند عضوگیری آغاز شود. در این حوزه باید از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم، از جمله سفارت ایران در دمشق و سفارت سوریه در تهران. کیوان کاشفی تأکید کرد: از طرفی نباید تنها خود را به اعزام و پذیرش هیات محدود کنیم. طراحی الگوهای متنوع برای ارتباط با کشورهای مختلف از جمله سوریه لازم است.

از آنسو، حسین پیرموذن، عضو هیات رییسه اتاق ایران نیز خواستار ارایه تمهیدات ویژه برای تجار و بازرگانانی که با سوریه همکاری مشترک دارند شد و گفت: این کمیته باید با سرعت و در عین حال با مطالعه دقیق ظرفیت‌ها و زمینه‌های همکاری را تعیین و کار خود را آغاز کند. ارایه نقشه راه مشخص برای ورود به بازار سوریه کمک می‌کند تا حضوری مستمر و پایدار داشته باشیم.

 حمل ونقل ؛ مهم‌ترین چالش تجارت با سوریه

در ادامه این نشست، مشاور معاون اول رییس‌جمهور و دبیر ستاد توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران با عراق و سوریه از اهمیت فعالیت‌های هماهنگ و منظم با مدیریتی واحد از سوی بخش خصوصی در بازار سوریه سخن گفت و تصریح کرد: در این حوزه باید مطالعات کارشناسی و دقیقی انجام شود و راهکارهای مناسبی برای مساله حمل‌ونقل و امور بانکی اتخاذ شود. از طرفی مشارکت بخش خصوصی در این کار، موجب می‌شود حضور ایران در بازار سوریه پایدار بوده و قوام داشته باشد. بر اساس اظهارات حسن دانایی فر، اراده خوبی از سوی دو طرف برای برقراری روابط گسترده وجود دارد. او گفت: آنچه باید لحاظ شود توجه به حوزه‌هایی است که تاکنون در محور فعالیت‌های ایران در بازار سوریه نبوده است. برای مثال صنایع غذایی ایران تا به امروز در این بازار حضور نداشته و برای همین لازم است با استفاده از تجربه خوبی که در بازار عراق کسب کردیم، سوریه را نیز هدف قرار داده و وارد شویم. دانایی فر ادامه داد: البته شرایط سوریه با عراق متفاوت است. مهم‌ترین مساله‌ای که باید مورد توجه باشد، حمل‌ونقل است که به دلیل نبود شرکت‌های بزرگ و قدرتمند در این بخش، تجارت با سوریه دچار مشکل شده است. از سوی دیگر در این کشور بخش خصوصی منسجم و قوی وجود ندارد و کلیه امور توسط دولت انجام می‌شود.

دانایی فر همچنین به‌روزرسانی اطلاعات در مورد چگونگی حضور در بازار سوریه را مورد تأکید قرار داد و گفت: به دلیل وقفه چندساله‌ای که بین همکاری‌های اقتصادی ایران و سوریه افتاده است، اطلاعات بخش خصوصی و فعالان اقتصادی دو کشور از یکدیگر قدیمی است. کمیته مشترک ایران و سوریه باید در قدم اول این اطلاعات را به‌روز کند. او همچنین با توجه به توافق‌نامه تجارت آزاد که بین کشورهای اتحادیه عرب امضا شده گفت: این توافق‌نامه ظرفیتی است که ایران با حضور در بازار کشورهای عراق، سوریه و لبنان می‌تواند از آن استفاده و تولیدات خود را به سایر کشورهای این منطقه صادر کند.