شمارش معکوس برای بهرهبرداری از راه آهن ارومیه
معاون وزیر راه و شهرسازی از افتتاح راهآهن ارومیه با حضور رییسجمهوری در روز دوشنبه بیست و هشتم آبان ماه خبر داد و گفت: تا پایان سال سه پروژه ریلی دیگر از جمله راه آهن رشت، راه آهن تبریز از مسیر جدید و راه آهن خواف- هرات به افتتاح میرسند.
خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با بیان اینکه راه آهن ارومیه دوشنبه هفته جاری- بیست و هشتم آبان ماه - به بهرهبرداری میرسد، اظهار داشت: شمارش معکوس برای بهرهبرداری یکی دیگر از پروژههای در اولویت طرحهای اقتصاد مقاومتی آغاز شده است و تا چند روز دیگر مرکز استان آذربایجان غربی به شبکه سراسری راه آهن متصل میشود.
او با بیان اینکه ساخت 10هزار و 85 کیلومتر راه آهن در قالب 33 طرح در دستور کار داریم که از این رقم حدود 3هزار و 300 کیلومتر در حال اجرا و ساخت 5 هزار و 252 کیلومتر در حال مطالعه است، گفت: اتصال 5 مرکز استانهای گیلان، کرمانشاه، همدان، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی از مسیر جدید در دستور کار دولت یازدهم و دوازدهم قرار داشت که سال گذشته طرحهای کرمانشاه و همدان به افتتاح رسیدند و تا چند روز دیگر با حضور رییسجمهوری راه آهن مراغه- ارومیه به بهرهبرداری میرسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تا پایان سال جاری مرکز استان گیلان به راهآهن سراسری وصل میشود و تلاش میکنیم در سال 97 راه آهن تبریز از مسیر جدید هم به افتتاح برسد.
دسترسی مردم آذربایجان غربی به مرکز
خادمی با بیان اینکه راه آهن ارومیه از طریق مراغه- مهاباد- نقده به طول 183 کیلومتر است که حدود 85کیلومتر آن در سال 92 مورد بهرهبرداری قرار گرفته بود، ادامه داد: این مسیر به عنوان یکی از کاملترین مسیرها از نظر زیرساخت و ایمنی، روسازی و نصب خطوط و ایستگاهها و سامانه ارتباطی آماده شده است و با این خط ریلی، مردم استانهای آذربایجان غربی به ریل و مرکز کشور دسترسی پیدا میکنند. او با بیان اینکه قطارهای مسافری با سرعت 160 کیلومتر و قطارهای باری با سرعت 120 کیلومتر در این محور سیر خواهند داشت، گفت: ارزش روز این پروژه چیزی حدود 1000 میلیارد تومان است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: این مسیر سالانه قابلیت حمل 1.5 میلیون تن بار و یک میلیون نفر مسافر را دارد و سالانه 5 میلیون لیتر سوخت معادل 50 میلیارد ریال صرفه جویی خواهد داشت و موجب رونق اقتصادی منطقه و کاهش آلایندههای جوی و ایجاد اشتغال برای 182 نفر بهصورت مستقیم خواهد شد.معاون وزیر راه و شهرسازی بهرهبرداری از 970 کیلومتر مسیر ریلی در سالهای 96 و 97 را اولویت شرکت ساخت و توسعه دانست و افزود: در سال گذشته و در قالب دو طرح ملی، با احداث 440 کیلومتر راه آهن، استانهای کرمانشاه و همدان به شبکه ریلی پیوست. اتصال استانهای آذربایجان غربی، گیلان و مسیر دوم اتصال آذربایجان شرقی به شبکه ریلی و همچنین تکمیل خط آهن خواف - هرات به طول 63 کیلومتر در تعهد امسال ماست که امیدواریم این خطوط نیز امسال تکمیل شود.
اتصال ریلی ایران به افغانستان
خادمی با اشاره به اتصال ریلی ایران به افغانستان ادامه داد: از دیگر پروژههای در اولویت طرحهای اقتصاد مقاومتی اتصال راه آهن ایران به راه آهن افغانستان است که این پروژه از طریق مسیر خواف- هرات در حال انجام است و تا پایان امسال هم راه آهن ایران به شبکه ریلی افغانستان اتصال پیدا میکند. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل تاکید کرد: این پروژه به طول 139 کیلومتر و در ۴ قطعه احداث میشود که سه قطعه از این پروژه شامل دو قطعه در ایران و قطعه سوم در افغانستان را طرف ایرانی از محل منابع کمک به بازسازی افغانستان میسازد و قطعه چهارم را نیز خود افغانستان خواهد ساخت. وی با تاکید بر اینکه ساخت راه آهن خواف-هرات سبب احیای جاده ابریشم از طریق ریلی و اتصال چین به ایران از طریق افغانستان میشود، گفت: این خط ریلی همچنین عامل توسعه و پیشرفت منطقه و کشور افغانستان، تکمیل و توسعه شبکه ریلی کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی کشورهای (اکو)، افزایش ترانزیت کالا از کشورهای آسیای مرکزی به اقیانوس هند و از طریق ایران به ترکیه و اروپا خواهد بود.معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در شرایط تحریم ترانزیت میتواند جایگزین بسیار خوبی برای کاهش درآمدهای نفتی باشد که افزایش و توسعه زیرساختهای حمل و نقل به ویژه خطوط راه آهن میتواند در افزایش سهم ایران در میزان درآمدهای ترانزیتی منطقه بسیار موثر باشد.