بورس کالا؛ هاب جهانی زعفران میشود
گروه بورس|
از زمانی که زعفران وارد بورس کالا شد و بطور خاص از زمانی که معاملات آتی طلای سرخ در کنار طلای زرد توانست ابزار معاملاتی دیگری برای سرمایهگذاران بورس کالا ایجاد کند، نظم و پیش بینیپذیری قیمتی نیز در بازار سنتی زعفران افزایش یافت. بطوری که سازمان مرکزی تعاون روستایی نیز این موضوع را به عنوان عاملی مهم برای نظم این بازار در کنار توسعه کمی و کیفی آن عنوان میکند و به همین دلیل در سال گذشته حدود 70 تن زعفران در بورس کالا عرضه شده است. سعید شیرزاد، رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی در این باره میگوید: عمده زعفرانی که در چند ماه اخیر به صورت تضمینی خریدیم، از طریق مکانیزمهای شفاف بازارهای بورس کالا فروخته شده و عمده خریداران زعفران نیز از بورس خریداران خود را انجام داده و به بازارهای بینالمللی صادر کردند. بنابراین به نظر میرسد که عرضه از طریق بورس کالا، بهترین راهکار برای تنظیم بازار زعفران باشد و امیدواریم که همکاری بورس کالا، بتوانیم مداخله هدفمند و کاربردی در این بازار داشته باشیم.
بورس کالا به مثابه مرجع قیمت زعفران دنیا
بازارهای کلان مانند زعفران نیاز به روشهای معاملاتی مدرن برای حضور در بازارهای جهانی دارد و یکی از این بسترهای معاملاتی مدرن بورس کالا است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن و نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس دهم ضمن تاکید بر امکان مرجعیت تابلوی بورس کالای ایران به عنوان مرجع تعیین قیمت زعفران در بازارهای بینالمللی و صادرات این محصول، مستمر بودن عرضهها و حضور فعالان این حوزه در بازار جهانی را از شروط اساسی برای تحقق این مساله دانست.
سعید باستانی در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص عرضه زعفران در بورس کالا اظهار کرد: بازارهای کلان مانند زعفران نیاز به روشهای معاملاتی مدرن برای حضور در بازارهای جهانی دارد و یکی از این بسترهای معاملاتی مدرن بورس کالا است.
وی با بیان اینکه عرضه کالاها در بورس کالا به عنوان یک بستر مدرن به نفع صنایع است، ادامه داد: عرضه زعفران با روشهای معاملاتی مدرن در بورس کالا میتواند موجب ایجاد شفافیت در بازار، افزایش کیفیت و درجهبندی محصول و کشف قیمت واقعی شود.
باستانی عنوان کرد: طی یک سال اخیر بازار زعفران دچار تغییراتی شده و به جای معامله زعفران در بازار سنتی، این محصول در بورس کالا مورد دادوستد قرار گرفته است که میتوان این تغییر در روشهای معاملاتی را دوران گذار از سنتها به سمت مدرنیته شدن دانست که حدود یکسال از آن میگذرد.
نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس گفت: باید توجه داشت که تکمیل این دوره با گذشت زمان امکان پذیر است؛ چراکه بخش عمدهای از کشاورزان، خرده مالک هستند که برقراری ارتباط همه آنها با بورس با گذشت زمان اتفاق میافتد و لازم است فرهنگسازی بیشتری در این حوزه صورت گیرد تا این گذار به موفقیت کامل برسد.
وی با اشاره به اینکه به نظر میرسد سرعت بورس کالا در این دوره گذار، قابل توجه است، خاطرنشان کرد: بورس کالا تاکنون با جذابیتهای موجود توانسته است بسیاری از نیازهای بازار را تامین کند و قیمتهای کشف شده در بورس از طریق فضای مجازی، هر روزه و به سرعت در حال انتقال به فعالان این بازار است.
باستانی یادآور شد، بیش از نیم قرن است که روش سنتی در بازار زعفران حاکم بوده و این طبیعی است که برای تغییر در سازوکار معاملات نیاز به زمان باشد.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص امکان پذیر بودن حضور بورس کالا به عنوان مرجع تعیین قیمت زعفران در بازارهای بینالمللی گفت: حتما این اتفاق میتواند امکانپذیر باشد؛ چرا که پیش از این برای کالاهای دیگر که سهم کمتری از محصول تولیدی در دنیا را داشتهایم، این اتفاق به کمک بورس کالا رخ داده و بطور قطع برای زعفران که یکی از محصولات شناخته شده و استراتژیک کشورمان محسوب میشود و سهم عمدهای در تولید آن را در دنیا در اختیار داریم، میتواند شرایط لازم فراهم شود تا بورس کالا به عنوان مرجع تعیین قیمت زعفران در دنیا معرفی شود.
به گفته این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، مستمر بودن عرضهها و حضور فعالان این حوزه در بازار جهانی به همراه تقویت ارتباط با بورسهای بینالمللی، از شروط اساسی برای تحقق این مساله است.
تاثیر بورس کالا در کیفیت زعفران
محمد رمضانزاده، فعال بورس کالا در خصوص تاثیر ایجاد فرصت بورس کالا برای بازار زعفران گفت: وقتی کالایی در بورس کالای ایران پذیرش، عرضه و مورد دادوستد قرار میگیرد، بطور حتم باید استانداردهایی را برای رسیدن به این منظور رعایت کند که این موضوع در خصوص محصول زعفران نیز صادق است.
این کارشناس کالایی افزود: با توجه به مواردی که اشاره شد از زمانی که زعفران در بورس کالای ایران پذیرش شده و مورد معامله قرار گرفته است، شاهد افزایش قابل توجه کیفیت محصول تولیدی توسط کشاورزان و عرضه آن در بورس هستیم.
وی با بیان اینکه عرضه زعفران در بورس کالا صرفا به افزایش کیفیت بازار داخلی منجر نشده است گفت: در زمینه صادرات زعفران هم شاهد افزایش کیفیت این محصول به دلیل عرضه در بورس هستیم.
وی ادامه داد: از سوی دیگر بحث کشف قیمت و شفافیت قیمت نیز از موضوعات قابل توجه درخصوص عرضه محصولات در بورس کالای ایران است. بر این اساس وقتی کالایی توسط تولیدکننده عرضه میشود و در آن سوی معامله، خریدار وجود دارد، قیمت نهایی از دل عرضه و تقاضا مشخص شده و معامله صورت میگیرد.
رمضانزاده گفت: مجموعه عوامل یاد شده به این معنا است که بورس کالا بستری برای حمایت از کشاورزان به ویژه تولیدکنندگان زعفران است و زمانی هم که از کشاورز حمایت شود و با قیمت مناسبی بتواند محصول خود را به فروش برساند، بنابراین چرخه تولید بهتر چرخیده و کالایی مانند زعفران که حدود ۹۰ درصد آن در ایران تولید میشود، میتواند بقا پیدا کند، که در شرایط فعلی این موضوع یکی از دغدغههای اصلی در حوزه کشاورزی کشور است.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه در موضوعاتی همانند تحریم، بحث عدم مشمول مواد غذایی و محصولات کشاورزی مطرح است، بنابراین عرضه محصولات مختلف در بورس کالا و حمایت از کشاورزان از این طریق میتواند در دوران تحریم کمک حال اقتصاد کشور باشد.