گام اول در احیای بافت ناکارآمد جنوب پایتخت

۱۳۹۷/۱۰/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۰۳۷
گام اول در احیای بافت ناکارآمد جنوب پایتخت

گروه راه و شهرسازی|

با گذشت 11 سال از تصویب پروژه‌محور نیلوفری، این پروژه اجرایی نشده است و در مرحله انتخاب طرح و طراح قرار دارد. براساس پروژه‌محور نیلوفری قرار است محدوده زمین‌های اطراف خط‌آهن تهران-تبریز (در منطقه 17 و 18 پایتخت) که مشکلاتی را از جمله تجمع کارتن‌خواب‌ها و معتادان، وضعیت نابسامان خیابان و... به همراه داشته، به زیر زمین انتقال پیدا کند و این محدوده باید تبدیل به فضای سبز و مراکز تفریحی شود.  اجرای پروژه محور نیلوفری طی سال‌های گذشته همواره به دلایل مختلف رها شده است، از اختلاف بین شهرداری با راه آهن گرفته تا کم کاری شهرداری برای انجام مطالعات، البته قالیباف، شهردار اسبق تهران امیدوار بود که تا تابستان سال 97 این طرح به اتمام برسد اما واقعیت آن است که هنوز مراحل ابتدایی‌ این طرح آغاز نشده و همچنان در مرحله انتخاب طرح و طراح قرار دارد. درهمین رابطه، وزات راه و شهرسازی و شهرداری تهران، مسابقه‌ای برگزار کرده‌اند و از همه کسانی که حرفی برای گفتن داشتند خواسته‌اند که طرح‌های خود را در زمینه پروژه‌محور نیلوفری ارایه دهند و روز گذشته برخی آثار برتر در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی به نمایش درآمد.

این آثار در دو مرحله کار مورد قضاوت قرار گرفت و سرانجام از بین بیش از ۳۰ شرکت ایرانی و خارجی، ۱۵ شرکت انتخاب شدند که 3 شرکت از بین ۱۵ شرکت کارهای بین‌المللی و شخصیت حقوقی خارجی دارند، مرحله دوم و نهایی این فراخوان که بعد از ایام عید نوروز ۱۳۹۸ برگزار خواهد شد، زمان تحویل نهایی کارها از شرکت‌کنندگان برتر است.

  احیای بافت‌های ناکارآمد شهری

اما در مراسمی که در معرفی طرح‌های برتر برای اجرای طرح نیلوفری در منطقه 17 برگزار شد، وزیر راه و شهرسازی و شهردار تهران حضور داشتند. وزیرراه و شهرسازی با اشاره به توجه به شهرسازی ریل‌پایه در بازآفرینی فضای فوقانی راه‌آهن تهران- تبریز گفت: با باززنده‌سازی بافت ناکارآمد شهری، زندگی به این بافت بازگشته و کیفیت زندگی افزایش خواهد یافت. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی در حاشیه بازدید از نمایشگاه آثار برگزیده مسابقه بازآفرینی محور شهری تهران با موضوع طراحی فضای فوقانی نوین راه‌آهن تهران- تبریز (محور نیلوفری) افزود: زندگی محور اصلی نگاه و توجه وزارت راه و شهرسازی است، بنابراین باید شرایطی را فراهم کنیم و اطمینان داشته باشیم که سیاست‌ها، تصمیمات و اقدامات ما صرفا در راستای بهبود و ارتقای کیفیت زندگی است.

او ادامه داد: متاسفانه متاثر از غفلت‌هایی که وجود داشته، سطح کیفیت زندگی شهری و شهرنشینی تنزل پیدا کرده است و امروز با آسیب‌های گوناگونی که به صورت مخرب و پر سرعت آسایش جامعه را سلب می‌کند، مواجهیم.

اسلامی با اشاره به ضرورت بازآفرینی شهری برای بازگرداندن زندگی به بافت ناکارآمد شهری گفت: باید با سیاست‌های دقیق و درستی که امروز برای بازآفرینی اتخاذ شده، باز زنده‌سازی را انجام دهیم و از بارگزاری‌ها و فعالیت‌هایی که موجب می‌شود سکونت و فعالیت به صورت همگن در کنار همدیگر زندگی مطلوبی را برای مردم به وجود بیاورد، حمایت و پشتیبانی کنیم.

  تبدیل بافت ناکارآمد

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به طراحی فضای فوقانی نوین راه‌آهن تهران- تبریز گفت: طرحی که امروز در دستور کار است، این است که بازآفرینی یک محور شهری که مجاور راه‌آهن قرار دارد، انجام شود.

او ادامه داد: این طرح به حمل و نقل و شهرسازی ریل پایه که در وزارت راه و شهرسازی به دنبال آن هستیم و به معنی تلاقی سیستم حمل و نقل عمومی با زندگی ساده و روان شهری است، گره خورده است. این طرح باید بتواند مزاحمت بزرگی که وجود ریل در کنار زندگی مردم با همه مخاطرات و سلب آسایش‌ها رقم می‌زند را به معکوس آن یعنی محیطی دلپذیر که می‌تواند به مردم رفاه و نشاط دهد و در بهبود کیفیت زندگی آنها تاثیرگذار باشد، تبدیل کند. اسلامی با اشاره به مشارکت نهادهای مختلف در پیشبرد این طرح گفت: این طرح با همت و پیشتازی شرکت راه‌آهن، مشارکت وزارت راه و شهرسازی و نقش موثر و محوری شهرداری تهران، انجام می‌شود و می‌تواند الگویی برای بازآفرینی هر آنجا که ضایعات شهری و شهرنشینی وجود دارد، باشد. وزیرراه و شهرسازی

در نهایت توجه به مبحث توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی (TOD) را بخشی از مسوولیت اجتماعی شرکت راه‌آهن دانست و گفت: امروز به‌شدت به ایستگاه راه‌آهن تبادلی و بحث TOD برای بهبود کیفیت زندگی شهری نیاز داریم و اگر نقش راه‌آهن در این حوزه موثر و کلیدی نباشد، این تغییرات به سرعت اتفاق نمی‌افتد.

  یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های جهان

شهردار تهران هم ضمن بازدید از نمایشگاه آثار برگزیده مسابقه بازآفرینی فضای فوقانی نوین راه‌آهن تهران- تبریز، گفت: این پروژه از بزرگ‌ترین پروژه‌های طراحی شهری در جهان است و می‌تواند یک تهدید را به یکی از جاذبه‌های اصلی شهر تهران تبدیل کند. خوشبختانه با پشتیبانی‌ خوبی که وزیر راه و شهرسازی از این مسابقه و این ایده داشتند و دارند، امیدواریم این کار به نتیجه قطعی برسد. پیروز حناچی گفت: یکی از اهدافی که به شکل مشترک توسط وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران تعقیب می‌شود، موضوع بازآفرینی و تشکیل ستادهای بازآفرینی شهری است و یکی از اصلی‌ترین پروژه‌هایی که شهرداری در این حوزه تعقیب می‌کند، محور راه‌آهن تهران- تبریز است که در حال حاضر تلاش می‌کنیم تا آن را از یک تهدید به یک فرصت برای شهر تهران تبدیل کنیم.