چین در «خرده‌فروشی» از امریکا سبقت می‌گیرد

۱۳۹۷/۱۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۳۳۹

گروه جهان| گزارش شرکت تحقیقات بازار «ای‌مارکتر» حاکی از آن است که چین سال 2019 میلادی با پیشی گرفتن از امریکا به بزرگ‌ترین بازار خرده‌فروشی دنیا تبدیل می‌شود. هزینه‌های خرده‌فروشی در چین با افزایش 7.5‌درصدی به 5.53‌تریلیون دلار خواهد رسید. با وجود کاهش رشد اقتصادی و جنگ تجاری بین امریکا و چین، محبوبیت تجارت الکترنیک و افزایش هزینه‌ها در شهرهایی با اقتصاد ضعیف‌تر باعث شده است تا بخش خرده‌فروشی چین به جلوگیری از بروز خطرات ناشی از اقتصاد کلان کمک کند. محبوبیت و شمار زیاد فعالان در زمینه تجارت الکترنیک باعث رشد فراتر از انتظار خرده‌فروشی در چین شده است. طبق ارزیابی «ای‌مارکتر»، تجارت الکترونیک 35‌درصد از هزینه‌های خرده‌فروشی در چین را تامین می‌کند که معادل حدود 2‌هزار میلیارد دلار یعنی بیش از نیمی از فروش کلی تجارت الکترونیک در سطح جهان است. در مقابل، تجارت الکترونیک در ایالات متحده تنها 11‌درصد از هزینه خرده‌فروشی این کشور را تامین می‌کند. باتوجه به کاهش رشد اقتصادی در چین، انتظار می‌رفت رشد خرده‌فروشی نیز کاهش یابد؛ با این حال براساس گزارش «ای‌مارکتر»، انتظار می‌رود که رشد خرده‌فروشی در چین تا سال 2022 از ایالات متحده سبقت بگیرد و در نتیجه، چین به بزرگ‌ترین بازار خرده‌فروشی جهان تبدیل شود. اگرچه رشد اقتصادی کلان چین کاهش یافته، اما شهرهای سطح پایین از نظر اقتصادی هنوز هم پتاسیل افزایش خرده‌فروشی را دارند. با وجود مخاطرات اقتصاد کلان، چشم‌انداز خرده‌فروشی چین در بلندمدت همچنان امیدوار‌کننده است.