حل معضل خدمات ارزش افزوده موبایل با سه راهکار

۱۳۹۸/۰۳/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۲۰۶
حل معضل خدمات ارزش افزوده موبایل با سه راهکار

گروه دانش و فن   مرجان محمدی

اسفندماه سال گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام اینکه شرکت‌های ارزش افزوده و USSD مجوزی از وزارت ICT ندارند و فعالیت آنها مطابق قانون تجارت است، گفت: اگر فعالیت این شرکت‌ها باید با اخذ مجوز از وزارت ICT باشد، تبلیغ یا فعالیت آنها سریعاً در صداوسیما متوقف شود.

این در حالی است که بعد از این اظهارنظر وزیر برخی کاربران پیامک‌هایی را در فضای مجازی منتشر کردند با عنوان پیامک تاییدی در برنانه تلویزیونی نظر سنجی با این مضمون «رای شما به فلان برنامه تلویزیونی به درستی ثبت شد» حال اینکه بسیاری از کاربران اصلا در نظر سنجی شرکت نکرده بودند مساله‌ای که باعث تعجب بسیاری از کاربران شد و آنها از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خواستند تا این موضوع را پیگیری کند، هرچند روابط عمومی معاونت سیما در اطلاعیه‌ای این مساله را اختلال در سیستم رای‌گیری به دلیل استقبال بالای شهروندان در نظرسنجی اعلام کرد و گفت: اصالت آرای رسیده در بازه زمانی بروز اختلال، در حال بررسی است. ‌‎اما محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همان زمان اعلام کرد آرای اعلام‌شده، واقعی نیستند و از بررسی این موضوع و ارسال نتایج به صداوسیما و پلیس فتا خبر داد. با وجود این، پس از آن دبیر جشنواره تلویزیونی جام جم مدعی شد «جابه‌جایی آرای نظرسنجی محبوب‌ترین برنامه صداوسیما را شرکتی که از وزارت ارتباطات مجوز دارد، انجام داده است.»، اما روابط عمومی وزارت ارتباطات این ادعا را رد کرد و گفت: تغییر آرا در شرکت طرف قرارداد تبلیغات انحصاری صدا و سیما صورت گرفته است که هیچ مجوزی از وزارت ارتباطات ندارد.

با بالا گرفتن این مساله و تخلف شرکت‌های ارزش افزوده وزیر ارتباطات از برخورد جدی با این شرکت‌ها خبر داد و گفت: از این پس با جدیت بیشتری بخت آزمایی‌ها، تخلف‌های ارزش افزوده تلفن همراه و دستکاری رای مردم را پیگیری خواهیم کرد. وی با انتشار توییتی نوشت: سال گذشته ۵ شرکت با عضویت اجباری مردم در سرویس‌های ارزش افزوده، ۳۳ میلیارد تومان به جیب زده بودند که البته آن پول‌ها باز پس گرفته شد و به مردم بازگرداندیم. مدیران ۵ شرکت بازداشت شدند.

جهرمی گفت: غیررسمی به من گفته‌اند که پشت هر

۵ شرکت، یک گروه فعال بوده است؛ انتظار داریم گزارش آن به مردم داده شود. این در حالی است که در ادامه برخورد با این شرکت‌ها وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به اپراتورهای موبایل دستور داد که مانع ادامه برگزاری مسابقات غیرمشروع بخت‌آزمایی در تلویزیون شوند.

همچنین وزیر ارتباطات در صفحه‌های مختلف خود از جمله توییتر و اینستاگرام به دفعات از کاربران خواست تا با شماره‌گیری #800* اقدام به قطع عضویت کنند و نوشت: عده‌ای حقه‌باز و حرام‌خوار با سرویس ارزش افزوده دست در جیب مردم کرده اند؛ با شماره‌گیری #۸۰۰* (ستاره هشتصد مربع) از سرویس‌های فعال روی گوشی مطلع شوید .

این در حالی است که روزگذشته معاون وزیر ارتباطات از بررسی سه سناریو در شورای فنی وزارت ارتباطات در راستای حل معضل خدمات ارزش افزوده خبر داد، وبه مهر گفت: ‌یکی از پیشنهادات، صدور قبض جداگانه ارزش افزوده برای صاحبان سیم کارت است.

امیر ناظمی اظهار داشت: برخی خدمات‌دهندگان سرویس‌های ارزش افزوده تلفن همراه با استفاده از یک سری روش‌های غیرمنصفانه، برخی مشترکان را عضو سرویس‌های خود می‌کنند در حالی که خود فرد از این عضویت اطلاعی ندارد یا مایل به آن نیست. این اقدام ممکن است به روش‌های مختلفی انجام شود.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به برخی اپلیکیشن‌ها که مانند ویروس یا بدافزار روی گوشی کاربران نصب شده و باعث هزینه مضاعف خدمات ارزش افزوده برای کاربر می‌شوند، گفت: کاربران باید از طریق شماره‌گیری «ستاره هشتصد مربع» نسبت به وضعیت منوی سرویس‌های ارزش افزوده خود اطلاع کسب کنند و در صورتی که به عضویت ناخواسته سرویسی درآمده‌اند آن را لغو و اعلام کنند.وی با بیان اینکه سال گذشته مطابق بررسی‌های رگولاتوری کلاهبرداری ۳۳ میلیارد تومانی از سرویس‌های ارزش افزوده شناسایی شد، گفت: در این راستا با صاحبان سرویس و اپراتورها برخورد کردیم و هزینه‌ای که از مشترکان کسر شده بود به حساب آنها بازگشت داده شد.

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران ادامه داد: با این وجود برای جلوگیری از ضرر و زیان‌های ناشی از عدم اطلاع کافی مشترکان از سرویس‌های ارزش افزوده، چند سناریو را مدنظر داریم که باید روی یکی از آنها به جمع‌بندی برسیم.

برای مثال موضوع صدور قبض جداگانه ارزش افزوده برای صاحبان سیم کارت را به عنوان پیشنهاد، مطرح کرده‌ایم که در جلسه شورای فنی وزارت ارتباطات روی آن بحث است.

وی گفت: ما مجموعه‌ای از ایده‌ها را جمع کردیم که هر کدام معضلات فنی خاص خود را دارد و باید در جلسه شورای فنی به بحث گذاشته شود و به جمع‌بندی نهایی برسیم. ناظمی افزود: برای مثال موضوع صدور قبض جداگانه ارزش افزوده، می‌تواند برای برخی کاربران این نارضایتی را ایجاد کند که بگویند چرا باید دو قبض پرداخت کنیم. این موضوع البته پیچیدگی‌های فنی زیادی هم دارد. اما در هر حال این ایده‌ها را جمع‌آوری کرده و قرار است در مورد راه‌حل نهایی تصمیم‌گیری شود. معاون وزیر ارتباطات اضافه کرد: موضوع مورد انتقاد دیگر این است که سرویس «ستاره هشتصد مربع» به شکل منفعلانه کار می‌کند و از کاربر می‌خواهد برای اطلاع از سرویس‌های ارزش افزوده خود، از این شماره استفاده کند.

در حالی که می‌توان این سرویس را به نحوی تعریف کرد که هر ماه به کاربران اعلام کند عضو چه سرویس‌هایی هستند. اما این موضوع نیز به دلیل آنکه هزینه به همراه خواهد داشت، با مشکلاتی همراه می‌شود. چرا که کاربر باید اجازه دهد که ماهیانه هزینه‌ای بابت اطلاع‌رسانی درباره عضویتش در سرویس‌های ارزش افزوده از وی کسر شود که در این زمینه نیز ممکن است نارضایتی وجود داشته باشد و مشترک نخواهد این مبلغ را پرداخت کند.وی خاطرنشان کرد: ایده دیگری که وجود دارد این است که سرویس اطلاع‌رسانی ماهیانه از خدمات فعال ارزش افزوده کاربران را فعال کنیم و کسانی که تمایلی به استفاده از آن ندارد و نمی‌خواهند هزینه‌ای بابت این اطلاع‌رسانی پرداخت کنند، آن را غیرفعال کنند. این مجموعه راه‌حل‌ها در دست بررسی است و به زودی تصمیم نهایی برای برون‌رفت از چالش خدمات ارزش افزوده تلفن همراه، اتخاذ می‌شود.