تغییرات در طرح ترافیک مردم را عصبانی کرده است

۱۳۹۸/۰۴/۰۶ - ۰۰:۰۶:۳۸
کد خبر: ۱۴۷۴۳۵

عضو شورای شهر تهران با ابراز تاسف از اینکه ازدحام جمعیت در وسایل نقلیه عمومی به حدی است که وحشت می‌کنیم، سوار اتوبوس و مترو شویم، گفت: معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری بیشتر باید به فکر کمبودهای وسایل نقلیه عمومی باشد، نه اینکه برای کنترل ترافیک و آلودگی هوا از طرح ترافیک استفاده کند.

به گزارش ایلنا، چند روزی از اجرایی شدن طرح جدید کنترل آلودگی هوا می‌گذرد، طرحی که با اعتراضات بسیاری در طی چند روز گذشته مواجه بوده است. اساتید دانشگاه معتقدند نبود مطالعات کارشناسی در این طرح، آن را به یک تصمیم چشم بسته تقلیل داده است، چرا که اجرای هر طرحی در حوزه حمل ونقل وترافیک در تهران نیازمند مدلسازی است و نبود آن به معنای تصمیم‌گیری با چشمان بسته است.برخی اعضای شورای شهر نیز به طرح کنترل آلودگی هوا ایراداتی را وارد می‌دانند و می‌گویند اگرچه این طرح اقدامی مثبت است، اما محدود کردنش به فضای تنها ۱۲۰ کیلومتر از تهران ۷۸۰ کیلومتری آن را تضعیف کرده است.علاوه بر اینکه نبود پیوست‌های اقتصادی، اجتماعی و حتی ترافیکی بیش از پیش طرح ترافیک جدید را با تردید مواجه کرده است. حسن خلیل آبادی عضو شورای شهرتهران با اشاره به طرح ترافیک جدید و نارضایتی‌هایی که در چند روز از سوی مردم و کارشناسان در این باره مطرح است، گفت: مشکل اساسی تهران آلودگی هوا است که یکی از دلایل اصلی آن ترافیک بیش از حد در تهران است، در نتیجه باید کاری کرد تا مردم از وسایل نقلیه شخصی کمتر استفاده کنند، اما راهکارهای آن باید توسط متخصصان و کارشناسان تعیین و به شورای ترافیک ارایه و براساس دریافت‌ها و مطالعات علمی تصمیمات گرفته شود.

وی در ادامه می‌افزاید: تغییرات طرح ترافیک و طرح زوج و فرد بدون اطلاع‌رسانی و ارایه نظرات کارشناسی به مردم، آنها را بیشتر عصبانی می‌کند تا اینکه رضایت‌مندی مردم را به همراه داشته باشد. باید در این تغییرات پیوست‌های مطالعاتی قوی برای ارایه و توجیه مردم وجود داشته باشد و با استناد به آنها از طرح دفاع کرد.

خلیل‌آبادی با بیان اینکه من به عنوان یک عضو شورا بطور دقیق نمی‌دانم به چه دلیل این تغییرات در طرح جدید اتفاق افتاده است، به ارایه نشدن اطلاعات کافی اشاره کرد و افزود: اگرچه طرح کنترل آلودگی هوا و به عبارتی طرح ترافیک جدید مصوبه شورای شهر نیست و شورا تنها در تعیین قیمت‌ها حضور داشت، اما حداقل به عنوان یک شهروند باید در جریان چرایی تغییرات ایجاد شده قرار بگیریم. وی در ادامه با اشاره به اینکه این مصوبه را شورای ترافیک، معاونت حمل ونقل و ترافیک، استانداری و پلیس راهور به تصویب رسانده‌اند، گفت: در نتیجه اطلاع‌رسانی درست به مردم هم باید توسط این ارگان‌ها انجام بگیرد. اطلاع‌رسانی بیشتری نیاز است و اگر این اقدام برای کاهش آلودگی هوا، سلامتی و زیست بهتر شهروندان انجام شده، باید به آنها اعلام شود. تصمیم‌گیری‌های یک شبه، ناراحتی مردم را به همراه دارد که به این مساله دقت چندانی نشده است.

   باید از «کارشناسان بی‌طرف» استفاده شود

 خلیل‌آبادی با اشاره به اینکه این طرح به پیوست‌های علمی نیاز دارد، تاکید کرد: برای تهیه پیوست‌ها نیز باید از کارشناسان بی‌طرف استفاده شود نه کارشناسان سفارشی که در نهایت به مثبت بودن پروژه رای می‌دهند، در کشور ما از این کارشناسان سفارشی بسیار است. یک گروه متخصص، بی‌طرف و دانشگاهی باید روی این طرح مطالعه داشته باشند و نظر دهند.

وی تصریح کرد: اصل ماجرا این است که در تهران خودرو زیاد و سیستم حمل ونقل عمومی ضعیف است. اگر خطوط مترو، بی‌آرتی و در مجموع حمل ونقل عمومی در سطح شهر تهران تقویت شده بود، بخش بزرگی از مساله آلودگی هوای شهر تهران برطرف می‌شد. بسیاری از اتوبوس‌های تهران اکنون از رده خارج هستند، در حالی که جمعیتی که از این ناوگان استفاده می‌کنند، بسیار زیاد هستند که این امر سطح نارضایتی مردم از خدمات عمومی را بالا می‌برد.

او تصریح کرد: در شهرهای اروپایی مردم از اتوبوس به عنوان یک ابزار گردشگری استفاده می‌کنند، اما در اینجا متاسفانه کمبود اتوبوس واحد و ازدحام جمعیت به حدی است که وحشت می‌کنیم، سوار اتوبوس و مترو شویم.

خلیل‌آبادی با بیان اینکه اگر به وضعیت حمل ونقل عمومی به درستی رسیدگی شود، کمبودها در این ناوگان برطرف و بر تعداد وسایل نقلیه عمومی افزوده شود و اصلا تهران به طرح ترافیک نیاز ندارد، گفت: مردم مگر خودآزار هستند که پول بنزین بیشتر پرداخت کنند، به ماشین خود استهلاک بیشتر وارد کنند، در ترافیک سنگین خیابان‌های تهران قرار گیرند و به مقصد برسند؟! نابسامانی ناوگان حمل و نقل عمومی است که مردم را مجبور به استفاده از خودروی شخصی می‌کند.

او اظهار کرد: اگر ناوگان حمل ونقل عمومی متناسب با نیاز مردم و به صورت یکپارچه در سطح شهر توزیع شده باشد، اصلا کسی از خودروی شخصی استفاده نمی‌کند، وقتی با هزینه کمتر و زمان کمتر بتوانی به مقصد برسی، چه لزومی دارد که از خودروی شخصی استفاده کنی؟ و این مساله‌ای است که باید مورد توجه معاونت حمل ونقل و ترافیک شهر تهران قرار گیرد. این معاونت بیشتر باید به فکر وسایل نقلیه عمومی باشد، در حالی که برای کنترل ترافیک و آلودگی هوا از طرح ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوا استفاده می‌شود، در صورتی که حل ریشه‌ای ترافیک و آلودگی هوای شهر تهران در ساماندهی و بروز رسانی ناوگان حمل و نقل عمومی است. عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: همه دستگاه‌ها در توسعه حمل ونقل عمومی باید تکلیف خود را انجام دهند، وزارت نفت سهم این شهر از کاهش سوبسید بنزین را پرداخت نمی‌کند تا امکان توسعه مترو و حمل و نقل عمومی بیشتر شود. این طرح‌ها ساکن است و به اجرا رساندن آن نیازمند مشارکت بیشتر دستگاه‌های اجرایی است.