مراحل نهایی اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در مجلس
علیاکبر کریمی افزود: اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده از سال 1387 به مدت پنج سال بصورت آزمایشی در کشور آغاز شد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: این وظیفه دولت بود که قبل از اتمام مدت زمان آزمایشی لایحه دایمی شدن این قانون را به مجلس ارایه دهد. متاسفانه دولت تاخیر زیادی در تهیه، تصویب و ارایه این لایحه به مجلس داشته است. وی در ادامه افزود: پس از اتمام دوره آزمایشی هر ساله به خواست دولت این قانون از سوی مجلس شورای اسلامی به مدت یکسال تمدید میشد. دولت از 2,5 سال قبل لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده را به مجلس شورای اسلامی ارایه کرده است. روند بررسی لایحه مزبور در مجلس طولانی شده و بخشی از طولانی شدن این کار هم بواسطه حجم گسترده لایحه مورد ارایه دولت به مجلس است. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: برای دایمی کردن قانون مالیات بر ارزش افزوده دو دیدگاه کلی مطرح بود دیدگاه نخست مبتنی براین بود که قانون قبلی مبنا باشد با اعمال برخی اصلاحات و رویکرد دوم معطوف به این بود که کل قانون از ابتدا تا انتها دوباره در قالب یک لایحه مطرح و مورد تصویب قرار گیرد که در نهایت ایده دوم از سوی دولت انتخاب شد. بیش از 50 مادهای که در لایحه دایمی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده آمد خودبه نوعی باعث طولانی شدن این موضوع شده است.
کریمی گفت: وقتی لایحهای در مجلس مطرح میشود دستگاههای مختلف از طریق نمایندگان تلاش میکنند پیشنهادات و مسائل مورد نظر خود را در لایحه بگنجانند و در عین حال نمایندگان هم پیشنهادات زیادی مطرح میکنند در نتیجه فرآیند رسیدگی طولانی میشود. بررسی لایحه مزبور در کمیسیون اقتصادی به اتمام رسید و به صحن علنی ارایه شد. خوشبختانه کلیات متن مصوبه کمیسیون اقتصادی در قالب «اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده» در صحن علنی خانه ملت مورد تصویب قرار گرفت. وی اضافه کرد: هیات رییسه مجلس به دلیل نکاتی که در برخی از بندها متن اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده وجود داشت این متن را به عنوان شور دوم به کمیسیون اقتصادی ارجاع داد. کریمی در ادامه یادآورشد: تاکنون جلسات مختلفی در این زمینه برگزار و امید میرود مباحث مرتبط با لایحه مزبور در جلسات آینده به یک جمعبندی نهایی برسد.