روز تصمیم‌گیری در استراسبورگ

۱۳۹۸/۰۴/۲۶ - ۰۰:۴۸:۲۱
کد خبر: ۱۴۸۷۹۸
روز تصمیم‌گیری در استراسبورگ

گروه جهان|

نمایندگان پارلمان اروپا برای تایید ریاست اورسولا فون‌درلاین بر کمیسیون اروپا در استراسبورگ فرانسه گردهم آمدند. فون‌درلاین برای کسب ریاست کمیسیون اتحادیه اروپا نیازمند حمایت اکثریت مطلق پارلمان اروپاست. این بدان معناست که دست‌کم ۳۷۶ نماینده از مجموع ۷۵۱ نماینده در پارلمان اروپا باید در جلسه پارلمان این اتحادیه به او رأی موافق دهند. فایننشال‌تایمز نوشته، فون‌درلاین وزیر دفاع آلمان، پس از ساعت‌ها جلسه، تماس تلفنی و رد و بدل یادداشت با نمایندگان پارلمان اروپا موفق شد تا پیش از رای‌گیری نهایی حمایت اکثریت بزرگی از سوسیالیست‌ها را به دست آورد. او همچنین روی حمایت راست‌های میانه‌رو و بخش بزرگی از نمایندگان لیبرال نیز حساب باز کرده است.

فون‌درلاین که گویی از رسیدن به کرسی ریاست پارلمان اروپایی اطمینان زیادی داشته در آْخرین ساعات روز دوشنبه با انتشار توییتی اعلام کرد که از مقام خود به عنوان وزیر دفاع آلمان کناره‌گیری می‌کند. او در توییت خود نوشته که استعفایش چهارشنبه (امروز) به‎‎طور رسمی اعلام خواهد شد.  فون‎درلاین در این باره گفته: «می‌خواهم اعتماد پارلمان اروپا را به دست آوردم. صرف‌نظر از اینکه به نتیجه برسم یا نه، چهارشنبه از مقام خود در وزارت دفاع استعفا خواهم داد تا توان خود را بطور کامل در خدمت اتحادیه اروپا قرار دهم. من از سال‌ها همکاری با ارتش آلمان سپاسگزارم.»  

فون‌درلاین از سال ۲۰۰۵ در کابینه آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، حضور دارد. او ابتدا مقام وزارت خانواده و سپس وزارت کار آلمان را برعهده داشت. از سال ۲۰۱۳ میلادی فون‌درلاین به عنوان اولین وزیر دفاع زن آلمان مسوولیت این وزارت‌خانه را برعهده گرفت. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان از استعفای فون درلاین از وزارت دفاع این کشور استقبال کرده است. او گفته این تصمیم نشان می‌دهد که این سیاستمدار برجسته وارد مرحله جدیدی از زندگی خود می‌شود و با تمام توان در جلسه پارلمان اتحادیه اروپا برای تصدی مقام ریاست کمیسیون این اتحادیه و متقاعد کردن نمایندگان پارلمان شرکت خواهد کرد. مرکل گفته: «از این بابت خوشحالم و او را نیز بدین‌گونه می‌شناسم.»

  دستور کار آینده

به‌گزارش دویچه‌وله، اورسولا فون‌درلاین سه‌شنبه برنامه‌ کاری خود برای ریاست بازوی اجرایی اتحادیه اروپا را اعلام کرده است. او در برابر نمایندگان پارلمان اروپا گفته در صورت برعهده گرفتن این سمت آماده است بار دیگر طرح خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را که مهلت نهایی آن روز ۳۱ اکتبر تعیین شده به تعویق بیندازد. فون‌درلاین در این خصوص گفته: «آماده‌ام در صورتی که برای یک تصمیم درست به مهلت بیشتری نیاز باشد زمان تعیین شده برای برگزیت را بار دیگر به تعویق بیندازم.» نامزد ریاست کمیسیون اروپا همچنین در بخش دیگری از سخنان خود وعده داد که در صورت انتخاب در صد روز نخست ریاستش زمینه را برای حصول یک «توافق سبز» فراهم کند. فون‌درلاین در جریان سخنرانی خود در پارلمان اروپا همچنین وعده داد قانونی را به تصویب برساند که به موجب آن اروپا در سال ۲۰۵۰ به نخستین قاره «بدون کربن» تبدیل شود. تشکیل کمیسیونی متوازن از حیث نیروهای سیاسی، اجرای راهکاری قانونی برای اعطای حق پناهندگی در اروپا، بازشناسی حق ابتکار عمل پارلمان اروپا، تدوین کنوانسیونی برای آینده اروپا و برقراری نظام بیمه بیکاری اتکایی در اروپا برای کمک به کشورهای بحران‌زده از جمله دیگر وعده‌های فون‌درلاین برای ترغیب نمایندگان به انتخاب او بود.

در صورت عدم حصول توافق بر سر نامزدی فون‌درلاین در میان نمایندگان پارلمان، رهبران اتحادیه اروپا باید نامزد دیگری را برای تصدی سمت ریاست کمیسیون اروپا معرفی کنند. او در صورت انتخاب شدن نخستین رییس زن کمیسیون اروپا خواهد بود. کمتر از دو هفته پیش پس از ساعت‌ها بحث و گفت‌وگو، سران اتحادیه اروپا توافق کردند که فون‌درلاین، سیاستمدار حزب دموکرات مسیحی آلمان و عضو کابینه فعلی آنگلا مرکل را به عنوان جانشین ژان کلود یونکر رییس کنونی کمیسیون اتحادیه اروپا، معرفی کنند. سران کشورهای اروپایی پس از سه روز مذاکره و بروز اختلاف‌نظرهای بسیار بر سر نامزدی فون‌درلاین برای تصدی مقام ریاست کمیسیون اتحادیه اروپا به توافق رسیدند. پیش از آن گفت‌وگوها درباره هیچ یک از دو کاندید اصلی پیشنهادی محافظه‌کاران و سوسیالیست‌ها برای به دست آوردن این مقام به نتیجه نرسیده بود.  این تصمیم غیرمنتظره با واکنش احزاب مختلف اروپایی روبرو شد. طبق مقررات اتحادیه اروپا نامزد پیشنهادی سران اتحادیه اروپا به پارلمان این اتحادیه باید از حزبی باشد که دارای اکثریت آرا در پارلمان اروپاست. اکثریت نمایندگان این پارلمان در انتخابات اواخر ماه مه سال جاری از آن احزاب محافظه‌کار بوده است. فون‌درلاین اما نماینده این احزاب در انتخابات پارلمانی اروپا نبود و مانفرد وبر، دیگر عضو ارشد حزب دموکرات مسیحی آلمان، در کارزارهای انتخاباتی پارلمان اروپا به عنوان نماینده برگزیده محافظه‌کاران شرکت کرده بود. پس از توافق بر سر پیشنهاد فون‌درلاین، مانفرد وبر از نامزدی برای این پست صرف‌نظر کرد. به همین جهت پیشنهاد غیرمنتظره نامزدی فون‌درلاین با واکنش بسیاری روبرو شد.

 

ارسال نظر