روی خط شرکت‌ها

۱۳۹۸/۰۵/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۲۰۳

  سود هر سهم «وبشهر» کاهشی بود:

شرکت توسعه صنایع بهشهر در دوره ۳ ماهه منتهی به ۳۱ خرداد ماه ۱۳۹۸، به ازای هر سهم خود ۱۷ ریال سود کنار گذاشت که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته کاهش ۳۵ درصدی را نشان می‌دهد. شرکت توسعه صنایع بهشهر با سرمایه ۸ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال، صورت‌های مالی میان دوره‌ای ۳ ماهه نخست دوره مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ را به صورت حسابرسی نشده منتشر کرد. شرکت توسعه صنایع بهشهر در دوره یاد شده، مبلغ ۱۴۳ میلیارد و ۳۶۶ میلیون ریال سود خالص کسب کرد و بر این اساس مبلغ ۱۷ ریال سود به ازای هر سهم خود اختصاص داد که نسبت به دوره مشابه در سال ۹۷ معادل ۳۵ درصد کاهش داشته است. با احتساب سود انباشته ابتدای سال در نهایت مبلغ ۳ هزار و ۹۲۲ میلیارد و ۹۹۴ میلیون ریال سود انباشته پایان دوره در حساب‌های این شرکت منظور شد. «وبشهر» در دوره ۳ ماهه نخست سال مالی منتهی به اسفند ۹۷، به صورت حسابرسی شده، مبلغ ۲۱۷ میلیارد و ۹۱۵ میلیون ریال سود خالص کسب کرد و بدین‌ترتیب مبلغ ۲۶ریال سود به ازای هر سهم خود شناسایی کرده بود.

  تامین مالی ۳۰۰ میلیارد تومانی‌ «خودرو»

معاون مالی گروه صنعتی ایران خودرو، از تامین مالی این شرکت با روش انتشار اوراق رهنی خبر داد.

ابوالفضل اسماعیل‌زاده در گفت‌وگو با سنا با اشاره به میزان تامین مالی انجام شده این خودروساز از طریق بازار سرمایه گفت: شرکت ایران خودرو بعد از ۱۳۹۰ به میزان ۱۰ هزار و ۷۸ میلیارد ریال از طریق دو ابزار تامین مالی از بازار سرمایه تامین منابع کرده است.

وی افزود: فارغ از بحث تامین مالی، طراحی ابزارهای نوین و تقابل جدی با بازار سرمایه به عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع تامین وجه در تولید در دستور کار شرکت قرار دارد. اسماعیل‌زاده اظهار داشت: اولین ابزار تامین مالی نوین استفاده شده توسط شرکت ایران خودرو اوراق مرابحه بوده که به حجم ۷۰۰۰میلیارد ریال با نرخ سود ۱۸ درصد سالانه و با سررسید چهار ساله منتشر شد و این‌بار ایران خودرو از طریق انتشار اوراق رهنی، حجمی معادل ۳۰۷۸ میلیارد ریال با نرخ سود ۱۶ درصد سالانه و با سررسید ۲ ساله منتشر کرده است.

   چرا اوراق رهنی؟

این مقام مسوول در پاسخ به این سوال که اوراق رهنی چه سازو کاری دارد و دلیل استفاده از این ابزار تامین مالی چیست، گفت: در انتشار اوراق رهنی، شرکت‌هایی که دارای مطالبات رهنی از مشتریان خود هستند می‌توانند با واگذاری مطالبات رهنی خود به نهاد واسط تامین مالی کنند.

معاون مالی گروه صنعتی ایران خودرو توضیح داد: در این اوراق، ایران خودرو از طریق واگذاری 50 هزار و 457 قرارداد از تسهیلات رهنی اعطایی به مشتریان خود به شرکت واسط مالی مهر یکم، مطالبات خود را تبدیل به وجه نقد کرده و وجوه حاصل از انتشار در راستای تأمین سرمایه در گردش استفاده خواهد شد. از جمله دلایل استفاده از این روش تامین مالی، اوراق بهادار‌سازی مطالبات رهنی در راستای تامین مالی است. اسماعیل‌زاده در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه تامین مالی از طریق این اوراق چه اثری بر ساختار مالی ایران خودرو خواهد داشت؟گفت: این روش تأمین مالی، از یک سو اصلاح ساختار و از سوی دیگر متنوع‌سازی منابع تأمین مالی و کاهش ریسک ناشی از تمرکز بر تسهیلات بانکی و پیش دریافت توسط مشتریان را برای شرکت ایران خودرو به همراه خواهد داشت. وی با اشاره به دلایل انتخاب این ابزار تامین مالی از میان سایر ابزارهای موجود و رایج گفت: ایران خودرو به عنوان شرکتی که در حوزه ایجاد اشتغال، نوآوری و تولید ملی مسوولیت دارد، طبیعتا در راستای حفظ و گسترش فعالیت‌های جاری خود نیازمند تامین منابع از طرق مختلف است. بنابراین به عنوان یکی از بنگاه‌های تولیدی پیشرو در استفاده از روش‌های نوین به توصیه شرکت تامین سرمایه نوین و با در نظر داشتن حجم مطالبات رهنی خود به انتخاب اوراق رهنی جهت تامین مالی اقدام کرد که این موضوع علاوه بر تامین منابع، مزایای دیگری را نیز برای ایران خودرو به همراه داشته است.

اسماعیل‌زاده درباره مزایای استفاده از این نوع روش تامین مالی توضیح داد: ایران خودرو با توجه به دارا بودن الزامات اولیه جهت استفاده از سایر ابزارهای تامین مالی در بازار سرمایه همچون صکوک اجاره، مرابحه و....، از امکان استفاده از روش‌های جدید و نو نیز برخوردار بوده است. وی ادامه داد: بدیهی است از آنجا که در حال حاضر تامین سرمایه در گردش از جمله موضوعات مهم شرکت‌های خودروساز است، لذا استفاده از تمامی پتانسیل‌ها و امکانات می‌تواند زمینه برای افزایش حجم تامین مالی از طرق مختلف و متنوع و به تبع آن حفظ و گسترش فعالیت‌های شرکت را به همراه داشته باشد. همچنین از دیگر مزایای این روش تبدیل مطالبات رهنی آینده به وجه نقد مورد استفاده در جریان تولید است که شرکت ایران خودرو از این روش بهره می‌برد. اسماعیل‌زاده در برابر این سوال که سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به خرید این اوراق چگونه می‌توانند برای خرید اقدام کنند و در این صورت با چه ریسک‌هایی مواجه خواهند شد، اظهار داشت: سرمایه‌گذاران می‌توانند از طریق مراجعه به کلیه شرکت‌های کارگزاری عضو بورس تهران برای خرید اقدام کنند. ساختار این اوراق هم به گونه‌ای طراحی شده است که تمامی ریسک‌های مربوط به سرمایه‌گذاران پوشش داده شده است. معاون مالی گروه صنعتی ایران خودرو گفت: بانک سپه به عنوان بانک ضامن، ضمانت اصل و سود اوراق را عهده‌دار بوده و تضمین نقدشوندگی اوراق نیز توسط تامین سرمایه نوین و تامین سرمایه امید به عنوان بازارگردانان اوراق انجام شده است. همچنین ایران خودرو به عنوان عامل وصول، مسوولیت وصول کلیه اقساط مربوط به تسهیلات رهنی اعطایی به مشتریان خود را عهده‌دار بوده است.