انجام کدام پرواز داخلی در فرودگاه امام(ره) با صرفه است
انتقال بخشی از پروازهای داخلی از فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی(ره) با مسائل و حواشی بسیاری همراه بود و به گفته یک کارشناس هواپیمایی، عملیاتی شدن پروازهای داخلی که تنها با یک ایرلاین آنهم به صورت موردی که مشخص نیست چند تا بلیت فروخته شده یا نشده به معنی انتقال نیست و به جای اینکه بدون مطالعه چنین تصمیمی را اجرایی کنیم باید در وهله نخست، بررسیهای کارشناسی و برنامهریزی برای آن انجام داد.
به گزارش ایسنا، در پی افتتاح ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی (ره) بخشی از پروازهای خارجی ترمینال یک به ترمینال سلام منتقل و مقرر شد تا بخشی از پروازهای داخلی از فرودگاه مهرآباد به ترمینال یک فرودگاه امام (ره) انتقال یابد.
البته پیش از این نیز حسن خوشخو معاون بهرهبرداری شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) جزییات این انتقال را مطرح کرده و گفته بود که برخی از ایرلاینها در این زمینه ابراز تمایل کردهاند و با توجه به برنامهریزیهای انجام شده تا شهریورماه این هدف محقق میشود و امیدواریم نخستین پرواز به مقصد مشهد باشد.البته این پرواز زودتر از این موعد اما به صورت نمادین از سوی کیش ایر به مقصد کیش حرکت کرد و قرار بود مقصد بعدی مشهد باشد.
خوشخو درباره اینکه این انتقال چه صرفهای برای مسافران و توجیهی برای شرکتهای هواپیمایی دارد، نیز گفت: بر اساس برنامهریزیهای صورت گرفته و تسهیلات پیشبینی شده برای ایرلاینهای داوطلب انجام پروازهای داخلی در فرودگاه امام (ره)، قیمت بلیت این پروازها نسبت به نرخهای کنونی، ارزانتر خواهد بود و این خود حق انتخاب دادن به مردم است.
در این رابطه علیرضا منظری معاون سابق سازمان هواپیمایی کشوری نظر دیگری دارد و معتقد است که این نوع پروازها به شرط آنکه قیمت بسیار مناسبتری نسبت به پروازهای فرودگاه مهرآباد داشته باشد و برای پروازهای کوتاه استفاده نشود میتواند صرفه اقتصادی داشته باشد و به رونق آن نیز امیدوار بود. تا زمانی که فرودگاه مهرآباد وجود دارد نمیتوان درباره پروازهای کوتاه چنین سیاستی را اتخاذ کرد و آن را به فرودگاه امام خمینی(ره) انتقال داد، چراکه هم از نظر زمانی و هم از نظر اقتصادی برای مسافر به صرفه نیست و اگر همه پروازهای داخلی هم به فرودگاه امام خمینی(ره) منتقل شود مسافر ترجیح میدهد برای پروازهای کوتاه از وسیله نقلیه شهری یا حمل و نقل عمومی جادهای برای مسافرت استفاده کند.
او ادامه داد: چراکه اگر به عنوان مثال یک مسافر بخواهد پرواز حدود 40 دقیقهای را در فرودگاه امام (ره) تجربه کند باید ضمن صرف هزینه بالا حدود 200 هزار تومانی برای مسیر رفت و برگشت به این فرودگاه چندین ساعت زمان هم باید صرف کند که در این شرایط مسافر قطعا ترجیح میدهد از وسیله دیگری استفاده کند.
منظری گفت: انتقال پروازهای داخلی به فرودگاه امام(ره) برای مسیرهای طولانی مانند قشم، و بندر عباس امکانپذیر است اما به شرط اینکه قیمت بلیتی که مسافر از فرودگاه امام میگیرد ارزانتر از مهرآباد باشد و این ارزانی با در نظر گرفتن هزینه رفت و برگشت مسافر باشد. یعنی اگر یک مسافر فرودگاه امام(ره) را برای پرواز به مقصدی مانند بندر عباس انتخاب میکند با در نظر گرفتن هزینه رفت و برگشتش به فرودگاه امام قیمت بلیتاش نسبت به فرودگاه مهر آباد کمتر باشد.
وی با اشاره به اینکه شرکتهای هواپیمایی نیز مشکلات متعددی برای انتقال پروازهای داخلی به فرودگاه امام (ره) دارند، صریح کرد: نکته بعدی که وجود دارد این است که خود شرکتهای هواپیمایی با کمبود هواپیمایی که دارند برایشان به صرفه است که بخشی از پروازهای داخلی خود را به فرودگاه امام(ره) انتقال دهند، چراکه در روز یک هواپیما در شرایط کنونی تنها میتواند پروازش را از امام یا مهرآباد انجام دهد.
از ابتدا که مراحل ساخت فرودگاه امام خمینی(ره) آغاز شده بود و این فرودگاه به بهرهبرداری رسید قرار بود به دلیل مباحث زیست محیطی و مزاحمتهایی که میتواند پروازهای فرودگاه مهرآباد برای تهرانیها داشته باشد، پروازهای این فرودگاه به فرودگاه امام(ره) منتقل شود و در حال حاضر این طرح به صورت نیمه تمام و ناقص اجرا شده است.
او اظهار کرد: هماکنون نیز با در نظر گرفتن شرایط و وضعیت شرکتهای هواپیمایی و این دو فرودگاه میتوان همه پروازهای داخلی را به تدریج به فرودگاه امام منتقل کرد و این اتفاق مسلما خواهد افتاد و فرودگاه مهرآباد نیز به فرودگاه کوچکی تبدیل میشود که بخشی از پروازهای مسیرهای کوتاه، چارتری، ایرتاکسی و غیره در آنجا انجام خواهد شد. برای انتقال پروازهای داخلی به فرودگاه امام خمینی(ره)
باید مطالعات و برنامهریزیهای فراوانی انجام شود و نمیتوان به صورت دستوری به شرکتهای هواپیمایی در این زمینه امر و نهی کرد. کما اینکه در مورد نخستین پرواز داخلی فرودگاه امام(ره) نیز همین اتفاق افتاد. بلیت فروشی صورت نگرفت و فقط چند نفر از مسوولان تهران را به مقصد کیش ترک کردند.