نتایج سنجش میزان گوگرد بنزین در سال جاری
معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران روز گذشته در نشست خبری خود «کیفیت بنزین» را تشریح کرد. وحید مرندی مقدم، نتایج آزمونهای کیفیت بنزین را امیدوارانه توصیف و اعلام کرد که در نیمه اول سال جاری میانگین میزان گوگرد در بنزین به ۲۴.۹ پیپیام رسیده است. به گزارش ایسنا، وی گفت: براساس مصوبه هیات دولت در تاریخ 12 اردیبهشت 96 قرار بود تا پایان تاریخ یکم تیرماه 96 در ۱۵ کلانشهر بنزین با کیفیت یورو ۴ توزیع شود. در اقدام دوم نیز قرار بود که تا تاریخ یکم فروردین 97 میزان توزیع بنزین یورو چهار ۶۰ درصد جمعیت کشور را پوشش دهد.معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه این میزان از یکم فروردین ماه 98 به ۸۰ درصد جمعیت ارتقاء یافته، گفت: تا یکم فروردین ماه سال 1400 تمام بنزین کشور براساس استاندارد یورو ۴ توزیع خواهد شد. به گفته مرندیمقدم، در استاندارد جدید بنزین از سال ۸۷ که استانداردهای جدید کیفیت بنزین بالا رفت، میزان گوگرد بنزین از ۳۰۰ گرم در لیتر به ۵۰ گرم و میزان سرب به صفر و بنزن نیز به یک رسیده است. وی در ادامه نتایج آزمونهای کیفیت بنزین را امیدوارانه توصیف کرد و گفت: میانگین گوگرد در بنزین استان تهران در سال ۹۳ نزدیک ۵۰ پی پیام، در سال ۹۴ حدود ۴۲ پی پیام، در سال ۹۵ معادل ۳۲ پیپیام بود، اما در سال ۹۶ به دلیل مشکل پالایشگاه شازند، گوگرد بنزین به ۶۹ پی پیام رسید و در سال ۹۷ مجددا کاهش یافت و به ۳۴ پیپیام رسید. در نیمه اول سال جاری نیز میانگین میزان گوگرد در بنزین به ۲۴.۹ پیپیام رسیده است. به گفته این مقام مسوول میانگین گوگرد در بنزین کشور نیز در سال ۹۳ نزدیک ۱۹۲.۴ پیپیام، در سال ۹۴ حدود ۵۸ پیپیام، در سال ۹۵ معادل ۴۸ پیپیام، در سال ۹۶ حدود ۶۰ پیپیام و در سال ۹۷ معادل ۴۷ پیپیام بوده است.
وی افزود: سال گذشته درصد حجمی بنزن در تهران مطابق استاندارد بوده و با وجود اینکه حد مجاز سرب ۰.۵۶ گرم بر لیتر در نظر گرفته شده، آزمونهای سال گذشته نشان میدهد که میزان این ماده در بنزین پنج هزار گرم بر لیتر بوده است. مرندی مقدم در ادامه از احتمال تجدیدنظر درباره حد مجاز گوگرد در بنزین خبر داد و تصریح کرد: حد مجاز آلایندهها در سوخت باید با شیبی تغییر کند که پالایشگاههای کشور نیز بتوانند خود را با آن مطابقت دهند. این مقام مسوول همچنین خاطرنشان کرد که برای کاهش آلایندههای بنزین تنها ارتقاء کیفیت سوخت کافی نیست و خودروها نیز باید تغییر کنند. معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد در ادامه از اظهارنظر درباره درخواست شرکت خودروساز ایرانخودرو دیزل مبنی بر حذف فیلتر دوده خودداری کرد و گفت که این مساله در حیطه مسوولیت سازمان حفاظت محیط زیست است.
طبق گزارشی که شرکت کنترل کیفیت هوای تهران هفته گذشته منتشر کرد، غلظت گوگرد در تمام نمونهها - شامل بنزین معمولی و سوپر - فراتر از حد مجاز اعلام شد. در این رابطه، مرندی مقدم از ارسال نامهای از سوی سازمان ملی استاندارد به شرکت کنترل کیفیت هوای تهران خبر داد که در آن خواسته شده این شرکت به چند سوال پاسخ دهد. به گفته وی، شرکت کنترل کیفیت هوای تهران باید اعلام کند که نمونهها براساس کدام استاندارد و در کدام آزمایشگاه بررسی شدند و روش نمونهبرداری و حمل نمونهها چگونه بوده است؛ چرا که این فاکتورها بر نتیجه آزمایش تاثیرگذار است. این مقام مسوول خاطرنشان کرد که بعد از بررسی موضوعات گفته شده نتایج آن به اطلاع عموم خواهد رسید. وی افزود: در این گزارش میزان گوگرد بنزین بیشتر از گازوئیل اعلام شده که باید برعکس باشد، اما تا نهایی شدن نتایج از اظهارنظر فنی و قطعی در این باره خودداری میکنم. مرندی مقدم با بیان اینکه طبق قانون اندازهگیری آلایندههای بنزین به عهده سازمان ملی استاندارد است، تصریح کرد: بهتر بود قبل از انتشار این گزارش نتایج آن از سوی سازمان ملی استاندارد نیز بررسی میشد.
مهلت 4 ماهه استاندارد به خودروسازان
معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه ارتقاء استانداردهای ۵۵گانه خودرو به استانداردهای ۸۵گانه تا گام دوم پیش رفته، اظهار کرد: استانداردهای ۸۵گانه از ابتدای اجرای استانداردهای جدید برای خودروهای وارداتی لحاظ شده و خودروسازان داخلی نیز تا ۱/۱۰/۹۸ فرصت دارند گام سوم ارتقاء استانداردهای خودرو را نیز اجرا کنند. وی همچنین از احتمال تمدید مهلت برای خودروسازان اظهار بیاطلاعی کرد و گفت که این مساله در حیطه وظایف شورای عالی استاندارد است. به گفته این مقام مسوول بیشترین مشکل اجرای استانداردهای ۸۵ گانه در خودروهای قدیمی است و خودروهای جدید این استانداردها را رعایت کردند و احتمالا گمانهزنیها درباره حذف برخی خودروهای پرتیراژ نیز به همین مساله مربوط میشود.