ایرانشهر
سهم ۵۰ درصدی بیمه رانندگان کامیون پرداخت نشد
دبیر کانون کامیونداران کشور درباره وضعیت رانندگان کامیون گفت: حدود ۱۰ هزار راننده کامیون از سال گذشته تاکنون بیمه شدهاند اما هیچکدام از این رانندگان مشمول پرداخت حق بیمه ۵۰ درصدی از سوی سازمان تامین اجتماعی نشدند.احمد کریمی در گفتوگو با ایرنا گفت: با وجود اینکه زمان بررسی بودجه، کمیسیون تلفیق مجلس پرداخت سهم ۵۰ درصدی بیمه رانندگان از سوی سازمان اجتماعی را تصویب کرد اما رانندگان در بدو خدمت از ۵۰ درصد سهم دولت محروم هستند.او افزود: پس از اعتراضهای رانندگان حملو نقل برونشهری قرار بر این بود که ۵۰ درصد حق بیمه همه رانندگان برون شهری اعم از رانندگان در حال فعالیت و رانندگان بدو خدمت توسط دولت پرداخت شود؛ اما سازمان تامین اجتماعی رانندگان در بدو خدمت را مشمول این مصوبه قرار نداد.کریمی گفت: رانندهای که در سالهای گذشته بیمه شده ماهانه ۳۱۷ هزار تومان حق بیمه پرداخت میکند اما رانندهای که بهتازگی کارت هوشمند دریافت کرده ماهانه ۶۳۴ هزارتومان حق بیمه پرداخت میکند.دبیر کانون کامیونداران کشور ادامه داد: استدلال سازمان تامین اجتماعی این است که فقط فهرست رانندگانی که در سال اجرای این قانون بیمه شدهاند را مد نظر قرار دارد. درحالی که هیچ محدودیت زمانی و آماری برای این قانون وجود ندارد ضمن اینکه تعداد زیادی از افرادی که از این قانون استفاده میکردند یا بازنشسته شدند یا با همکاری کانون به دلیل اینکه راننده واقعی نبودند کارت هوشمند آنها باطل شده است.
ممنوعیت تردد کامیونها در اربعین از مرزهای چهارگانه عراق
معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای اعلام کرد: تردد کامیونها به عراق از ۱۷مهر تا ۳ آبان امسال از ۴ مرز خسروی، مهران، چزابه و شلمچه ممنوع است.مهران قربانی در گفتوگو با مهرگفت: کامیونهای صادراتی که کالا به عراق حمل میکنند، میتوانند در این ایام از مرزهای جایگزین استفاده کنند که شامل مرز باشماق در استان آذربایجان غربی و سه بازارچه مرزی در استانهای آذربایجان غربی و کرمانشاه است.او تصریح کرد: این سه بازارچه مرزی به ترتیب «کیله» در سردشت آذربایجان غربی و «تیله رش» و «شوشمی» در استان کرمانشاه هستند.سالهای گذشته در ایام اربعین تردد کامیونها به سمت عراق از سه پایانه مرزی مهران در استان ایلام و چزابه و شلمچه در استان خوزستان ممنوع بود اما تردد کامیونها از پایانه مرزی خسروی برقرار بود چرا که زائران از مرز خسروی تردد نمیکردند. اما امسال به دلیل رفع ملاحظات امنیتی، پایانه مرزی خسروی نیز برای تردد زائران بازگشایی شده است؛ بنابراین کامیونهای حامل کالاهای صادراتی به عراق، اجازه تردد از مرز خسروی را هم ندارند.
ناکارآمدی روشهای اجباری پرداخت عوارض طرح ترافیک
محمدعلی کرونی، کارشناس ترافیک گفت: روشهای غیرمتعارفی همچون اجبار به پرداخت عوارض طرح هنگام اخذ معاینه فنی و عوارض سالانه خودرو در جبران کاهش درآمد حاصل از اجرای طرح ترافیک کارساز نبوده است.به گزارش مهر، کرونی با اشاره به افزایش تردد موتور سیکلت در محدوده طرح ترافیک جدید گفت: استفاده از موتور در داخل محدوده طرح کاهش آلودگی هوا و ترافیک افزایش یافته و قطعا در کاهش کیفیت هوا و افزایش آلودگی تاثیر گذاشته است. متاسفانه وقتی هنگام تصویب طرح به همه ابعاد آن پرداخته نمیشود و پیوستهای مطالعاتی ارایه نمیشود، نتیجهای جز این نخواهد داشت. همچنین افزایش ترافیک در داخل محدوده و گسترش ترافیک به معابر خارج محدوده همگی نشان از عدم کارایی ترافیکی طرح دارد.او ادامه داد: عدم جریمه از سوی پلیس تاثیر بسزایی در ناکارآمدی طرح داشته و روشهای غیرمتعارفی همچون اجبار به پرداخت عوارض طرح هنگام اخذ معاینه فنی و عوارض سالانه خودرو نیز در جبران کاهش درآمد حاصل از اجرای طرح ترافیک کارساز نبوده است.به گفته کرونی، از طرفی شکست قابل پیش بینی پروژه اخذ عوارض پارک حاشیهای در منطقه ۲ و عدم ساماندهی فضاهای پارک حاشیهای در سطح شهر تهران، همگی نشان از اختلال در سیاستهای کلان حوزه حمل و نقل و ترافیک طی دو سال گذشته دارد.قطعا بدون ارایه شاخصهای قابل سنجش از سوی شهرداری و تا زمانی که معاونت حمل و نقل بر اجرای طرحهای بدون پشتوانه مطالعاتی اصرار میورزد نتیجهای جز عدم اعتماد و نارضایتی شهروندان در پی نخواهد داشت.این کارشناس ترافیک تاکید کرد: ادعای مربوط به کاهش سرفاصله قطارها از سوی معاونت حمل و نقل شهرداری تهران درحالی مطرح میشود که این موضوع صرفا مربوط به بهرهبرداری از واگنهای درحال تعمیر و رزرو بوده در حالی که برای کاهش قطعی سرفاصله قطارهامجموعهای از اقدامات باید انجام شود. از جمله این اقدامات ایجاد پایانه و پارکینگ و تعمیرگاههای لازم، تغییرات در سامانههای برق رسانی و سیگنالینگ، اصلاح و تکمیل دسترسیهای ایستگاهها و است.