محدودیت کسبوکار ایرانی توسط سرویسدهندگان خارجی
معاون مرکز ملی فضای مجازی با انتقاد از محدودیتی که خدماتدهندگان خارجی مانند گوگل و اپل برای بارورشدن کسبوکارهای ایرانی ایجاد کردهاند، گفت: «اینها اجازه عرض اندام به بخش خصوصی نمیدهند.» عباس آسوشه در گفتوگو با مهر، با انتقاد از نحوه حمایت از بخش خصوصی حوزه فناوری اطلاعات برای رسیدن به یک کسبوکار تکشاخ (یونیکورن)، اظهار کرد: «متاسفانه ما در کشورمان واقعا تکشاخها را میکشیم و تا بفهمیم این شرکتها به موقعیت تکشاخ و یونیکورن میرسند، اجازه میدهیم که شرکتهای خارجی مانند گوگل و اپل آنها را بکشند.
وی با بیان اینکه ما به راحتی اجازه میدهیم سرویسدهندگانی مانند گوگل و اپل در کشور ما آمد و شد کرده و هر کاری دوست دارند انجام دهند، افزود: «برای مثال گوشیهای اپل را گرانتر از سایر گوشیها تنها به دلیل سرویسهای خاصی که میدهد خریداری میکنیم، اما این شرکت به راحتی به ما میگوید که نمیتوانم این سرویس را به شما بدهم و ما را محروم میکند؛ این درحالی است که ما پول این سرویس را به اپل دادهایم. حال اگر قرار باشد در کشور جلوی عرض اندام اپل گرفته شود یکسری از دوستان و مردم ما با نادرستی و با عدم اطلاع مناسب، احساس میکنند که قرار است محدود شوند اما این درحالی است که اصل محدودیت را اپل و گوگل ایجاد کردهاند. اگر به ۲۰۰ سرویس اصلی شرکتهایی مانند گوگل و اپل نگاه کنید، متوجه خواهید شد که تمامی سرویسهایی که به بارور شدن کسبوکار ایرانی کمک میکند، به سمت ما بسته است و صرفا سرویسهایی مانند جستوجو و ایمیل که کاربران انتهایی از آنها استفاده میکنند، باز و در دسترس است تا ما را هر روز به خودشان وابستهتر کنند. با این روش، این شرکتهای خارجی اجازه عرض اندام به بخش خصوصی ما نخواهند داد.»
معاون مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به تحلیل اطلاعات که در عصر فضای مجازی در درجه بالای اهمیت قرار دارد و در مفهومی مانند «بیگ دیتا» به کار گرفته میشود، اظهار کرد: «ما امروز به جای پدیده دادهکاوی که مربوط به عصر قبلی تحلیل دادهها بود، با موضوع مهم «بیگ دیتا» مواجه هستیم. فرق بیگ دیتا با دادهکاوی این است که دادهکاوی الگوریتمی از یک سری اطلاعات غیرفعال و آفلاین است. به این معنی که یادگیری اتفاق میافتد و این یادگیری با یک بخش دیگر اطلاعات که آن هم دور از شبکه (آفلاین) است، تست میشود. اما امروز با پدیدهای مانند «بیگ دیتا» مواجه هستیم که دارای سه ویژگی اصلی شامل حجیم بودن اطلاعات، تنوع و سرعت تولید است. به بیان دیگر، شاید تحلیل اطلاعات به راحتی قابل انجام باشد اما تحلیل اطلاعات بسیار حجیم با تنوع مختلف و با سرعت تولید بالا، آسان نیست. چرا که این اطلاعات به صورت آنلاین و متصل به شبکه به دست میآید و به همین علت است که هر لحظه شاهد دریافت اطلاعات جدیدتری هستیم که تاثیر شگرفی در زندگی کاربران و نیز کسبوکارها گذاشته است.»