دلیل شلوغی پمپبنزینها چیست؟
رییس هیات امنای اتحادیه جایگاهداران سوخت کشور، علت شلوغی جایگاههای سوخت را دو نرخی شدن بنزین و دلالبازی برخی سوءاستفادهکنندگان ذکر کرد.
به گزارش ایرنا، براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا از ساعت صفر بامداد روز جمعه ۲۴ آبان ماه سال ۹۸ در اطلاعیهای توسط شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران سهمیهبندی بنزین برای همه وسایل نقلیه بنزین سوز اعلام شد.
طبق این اطلاعیه قیمت بنزین معمولی سهمیهای هر لیتر ۱۵۰۰ تومان، قیمت بنزین معمولی غیرسهمیهای هر لیتر ۳۰۰۰ تومان و نرخ بنزین سوپر هر لیتر ۳۵۰۰ تومان تعیین شد.
همچنین براساس این اطلاعیه، سهمیه بنزین برای سواری شخصی بنزینی ۶۰ لیتر، سواری شخصی دوگانهسوز ۳۰ لیتر، تاکسی بنزینی ۴۰۰ لیتر، تاکسی دوگانهسوز ۲۰۰ لیتر، موتورسیکلت ۲۵ لیتر، وانت کممصرف بنزینی ۲۰۰ لیتر، وانت کممصرف دوگانهسوز ۶۰ لیتر، وانت پرمصرف بنزینی ۳۰۰ لیتر، وانت پرمصرف دوگانهسوز ۱۲۰ لیتر و آمبولانس ۵۰۰ لیتر در ماه است.
بنا به اطلاعیه شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی، سهمیه کامل آبانماه خودروهای شخصی از بامداد روز جمعه ۲۴ آبان ماه به کارت سوخت شخصی آنها واریز شده و این سهمیه به مدت ۶ ماه قابل ذخیره است. «ولیالله محمودی» روز جمعه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا درباره شلوغی جایگاههای سوخت در روزهای اخیر افزود: طبق سنوات گذشته سهمیهبندی بنزین موجب دلالبازی و فروش سوخت در کنار جایگاهها میشود که همین امر باعث هجوم مردم و شلوغی جایگاهها شده است.
وی اظهارداشت: با توجه به سهمیهبندی و سوختن بنزین باقیمانده در کارتهای برخی گروهها همچون تاکسیداران، وانتبارها و آژانسها در پایان هر ماه، این گروه اقدام به فروش بنزین در اطراف جایگاهها و حتی فروش دبهای میکنند که همین امر موجب شلوغی جایگاههای سوخت در سراسر کشور شده است.
محمودی تصریح کرد: همچنین شلوغی در ابتدای هر ماه نیز به دلیل شارژ شدن کارت سوخت همه مشترکان است که میخواهند از بنزین یارانهای خود استفاده کنند.
رییس هیات امنای اتحادیه جایگاه داران کشور با تاکید براینکه جایگاههای سوخت آمادگی این حجم از هجوم مردم برای مصرف بنزین را ندارند، گفت: طبق تجربه گذشته سهمیهبندی بنزین، از این پس در هشت تا ۱۰ روز پایان هر ماه شاهد هجوم مردم برای استفاده از بنزین دلالی و در یک هفته ابتدای هر ماه شاهد هجوم مردم برای استفاده از کارتهای یارانه خواهیم بود.
وی با بیان اینکه خروج برخی جایگاهها از مدار بهرهبرداری به دلیل خسارتهای وارد آمده علت شلوغی جایگاههای سوخت نیست، افزود: پیش از این سه هزار و ۶۰۰ جایگاه سوخت در کشور فعال بود که طی هفته گذشته تعدادی از این جایگاه از مدار سوخترسانی خارج شده بودند اما اکنون تعدادی از این جایگاهها به مدار فعالیت بازگشتهاند.
رییس هیات امنای اتحادیه جایگاهداران، با اشاره به اینکه خسارتهای جایگاهداران در سراسر کشور حتی در اطراف تهران زیاد بوده است، تصریح کرد: در سهمیهبندی بنزین سال ۸۶ تعداد کمی از جایگاهها صدمه دید اما اکنون در برخی نقاط کشور شاهد خسارت ۲۰ تا ۸۵ درصدی هستیم که بخش عمده این خسارتها مربوط به استانها و شهرهای تهران (شهریار، قرچک ورامین، کیانشهر) بهبهان، رامهرمز، شیراز، اصفهان است.
محمودی اظهارداشت: با اقدامات صورت گرفته، تعدادی از جایگاههای خسارت دیده در هفته اخیر و تعدادی در هفته آینده به مدار فعالیت بازمیگردند. به گفته وی، بخش عمده خسارتها به جایگاه در زمینه سیستمهای هوشمند و تلمبه بوده و هیچ مشکلی در زمینه سوخت نداشتهایم.
محمودی ادامه داد: استعداد فروش هر جایگاه بنزین بستگی به منطقه و مصرف آن در جایگاههای تک سکویی روزانه ۴۰ هزار لیتر و در چند سکویی ۳۰۰ هزار لیتر است.
محمودی افزود: با وجود اینکه ناوگان حمل ونقل و پخش فرآوردههای نفتی همچنان فعال هستند و ما مشکلی در تامین سوخت جایگاههای خود نداریم، اما سیستم هوشمند و ارایه عرضه سوخت در جایگاهها ضعیف است و نمیتواند پاسخگوی این همه مراجعهکننده باشد، بنابراین باید تدبیری در این خصوص اندیشیده شود.
وی تجربه گذشته سهمیهبندی بنزین را در سنوات گذشته را متذکر شد و با بیان اینکه دو نرخی شدن بنزین موجب فساد و دلال بازی میشود، گفت: در سال ۸۶ با سهمیهبندی بنزین و دو نرخی شدن بنزین به ۴۰۰ و ۷۰۰ تومان و پس از آن ۷۰۰ و ۱۰۰۰ تومان چنین مشکلاتی رخ داد تا جایی که به مدت ۶ تا هفت سال جایگاه داران و شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی با این مشکل مواجه بودیم تا اینکه بنزین تکنرخی شد.
رییس هیات امنای اتحادیه جایگاهداران کشور تصریح کرد: تکنرخی کردن بنزین و تعیین نرخ مناسب جلوی فساد و دلال بازی گرفته میشود.