واکنش اپل به گرانی تعمیر محصولاتش
تلاش کمپانیها برای جلوگیری از تعمیر شدن محصولاتشان توسط کاربران، خشم عمومی از جمله جنبش «حق تعمیر (Right to Repair) » را به دنبال داشته است. یکی از این شرکتها اپل است که به عقیده کاربران تمام تلاشش را میکند تا تعمیر محصولاتش بسیار سخت شود. این مساله در کنار آمار خرابی بالای محصولات کمپانی کوپرتینویی سبب شده تا کنگره امریکا وارد قضیه شود. کمپانی کوپرتینویی با جلوگیری از تعمیر شدن محصولاتش توسط صاحبان آنها، کاربران را وادار میکند تا شخصاً به اپل استور مراجعه کنند و با پرداخت هزینههای گزاف دستگاه خود را تعمیرشده تحویل بگیرند. کاربر اجازه استفاده از قطعات شرکتهای شخص ثالث (از جمله نمایشگر) را هم ندارد و در صورت استفاده از آنها باید ریسک خرابتر شدن دستگاه را بپذیرد.
کایل اندیر، نماینده حقوقی اپل در پاسخ به اتهامها میگوید این شرکت نه تنها سودی از تعمیرات دستگاهها نمیبرد، بلکه این کار برایش زیانآور هم هست. او مدعی شده از سال 2009 تاکنون هزینه ارایه خدمات تعمیر فراتر از درآمد از این طریق بوده است. وی علت تعمیرپذیری پایین آیدیوایسها را «اطمینان از تعمیر شدن امن و مطمئن» آنها توصیف کرده است. مستندات اما با حرفهای نماینده حقوقی اپل جور درنمیآیند؛ برای نمونه این شرکت برای مشکل کوچکی که تعمیرکار متفرقه 75 دلار بابت آن اجرت میگیرد، از مشتری بختبرگشته 1200 دلار دریافت کرده است. تعویض نمایشگر آیفون X (پس از اتمام گارانتی) 279 دلار تمام میشود، ولی شرکت شخص ثالث 170 دلار بابت این کار طلب میکند.
نماینده حقوقی اپل در ادامه اضافه میکند که تعمیرکاران آموزشندیده حین تعمیر آیفونها سبب بروز اتفاقی به نام «رویداد ایمنی (Safety Event)» میشوند. مثلاً شل بودن پیچ میتواند به باتری صدمه زده و با گرم شدن بیش از حد آن را به آتش بکشد. البته این ادعا نیز جای بحث دارد؛ چون کاربران ابتدا به آتش گرفتن باتری توجه میکنند نه تعمیر شدن غیر اصولی آن. کایل اندیر اشاره میکند که همکاری اپل با بخش تعمیرات کمپانی Best Buy و سیستم جدیدی که صحت تعمیرکاران شخص ثالث را تایید میکند، میتوانند مشکلات را کمی برطرف کنند. این دسته از تعمیرکاران به قطعات اصلی و دستورالعملهای تعمیر کمپانی کوپرتینویی دسترسی دارند و میتوانند همانند تکنسینهای مجاز این شرکت تعمیرات را انجام دهند.
البته صحبتهای نماینده اپل به مذاق جنبش «حق تعمیر» خوش نیامده و آنها فکر میکنند این شرکت در زمینه تعمیرات چندان منصف نیست. ناتانن پروکتور، رییس این جنبش معتقد است تمام صحبتهای اپل در این رابطه برای توجیه کردن هستند و ادعای دشوار بودن تعویض باتری آیفون خندهدار است.