کاهش تراکنش و خریدهای اینترنتی
صاحبان کسب و کار معتقدند محدودیتهای اینترنت و مشکلات مربوط به درگاههای پرداخت بانکها باعث کاهش تراکنش و لطمه به فعالیتشان شده است اما بانکها تلاش دارند که همه مشکلات مربوط به تراکنشهای ناموفق اینترنتی را به گردن قطعی و کندی اینترنت انداخته و خود را تبرئه کنند.
به گزارش ایرنا، میزان خریدهای اینترنتی در روزهای اخیر به دلیل قطعی اینترنت کاهش زیادی یافته است؛ بهطوری که بسیاری از کسب و کارهای خرد و نوپایی که فعالیت آنها بر اینترنت و اپلیکیشنهای تلفن همراه استوار است، دچار مشکل شدهاند.برخی از صاحبان این کسب و کارها، بانکها را مسوول این مشکل دانسته و میگویند به دلیل ضعف درگاههای پرداخت بانکها، امکان واریز وجه و انجام عملیات توسط مردم و خریداران وجود ندارد.اما مسوولان شبکه بانکی در واکنش به این ادعاها میگویند: مشکلی از سوی بانکها وجود ندارد و در واقع به دلیل قرار گرفتن سرورهای بانکی در داخل کشور، محدودیتی در ارایه خدمات آنها اعمال نشده و قطعی اینترنت بیشتر برای سایتها و سرورهایی است که در خارج قرار دارند.
سعید محمدی از مدیران فروشگاه اینترنتی دیجی کالا گفت: در روزهای اخیر شاهد خطاهایی در درگاههای پرداخت بانکی بودهایم، این خطاها معمولا موقت بوده و به سرعت رفع میشود، اما در عصر چهارشنبه شمار آنها زیاد بود.مصطفی امیری، مدیرعامل زرین پال نیز در این باره گفت: پیش از بروز مشکل قطعی اینترنت، شمار تراکنشهای موفق از طریق درگاههای پرداخت بالای ۶۰ درصد بود، اما اکنون میزان تراکنشهای موفق به زیر ۳۰ درصد افت کرده است، حدود ۱۰۵ هزار کسب و کار خرد از خدمات درگاه پرداخت ما استفاده میکنند، تا پیش از وقایع اخیر، روزانه بهطور میانگین
۱۵۰ هزار تراکنش داشتیم، اما در روز دوم قطعی اینترنت (یکشنبه) به یکباره میزان تراکنشها به چهار هزار کاهش یافت و روز چهارشنبه به ۱۲ هزار رسید، میزان تراکنش ۱۰۵ هزار کسب و کار در پلتفرم ما پیش از قطعی اینترنت روزانه بهطور میانگین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان در روز بود که در روز چهارشنبه هفته گذشته به ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان کاهش یافت. در روزهای نخست قطع اینترنت، درگاههای پرداخت و خدمات بانکها برای نیم ساعت تا دوساعت قطع میشد، اما به تدریج میزان قطعی خدمات بانکها کاهش یافت. مشکل این است که به دلیل سرعت پایین اینترنت، صفحات مربوط به درگاههای پرداخت بهطور کامل، باز نمیشوند، بنابراین مشتریان نمیتوانند تراکنش را انجام دهند، بسیاری از کسب و کارهای کوچک به ورود روزانه پول نیاز دارند، بنابراین در صورت قطع فروش خود بهشدت لطمه دیده و امکان دارد که فعالیتشان متوقف شود.حامد تاجالدین بنیانگذار پلتفرم آچاره نیز در نشست تخصصی «جهشها و چالشهای کارآفرینی در فضای مجازی» با اشاره به مشکلات رخ داده در روزهای اخیر گفت: بسیاری از کاربران جدید آچاره از طریق سیستم «سئو» وارد این پلتفرم میشوند اما با قطع اینترنت در چهار روز گذشته، تعداد ورودی به سیستم بسیار کم شده و فروش ما تقریبا به یک سوم رسیده است.مدیرعامل شیپور نیز در این باره گفت: قطع اینترنت و استفاده از اینترنت داخلی رشد، توسعه و به روز ماندن استارتاپها را متوقف میکند، اگر اینترنت برقرار نشود، کشور ضربه بزرگی میبیند و میتواند به اندازه ۲۰ سال رشد و توسعه در ایران را عقب بیندازد.پیگیریهای ایرنا از شبکه بانکی نشان میدهد در نخستین ساعتهای قطع اینترنت، برخی از درگاههای پرداخت بانکی بهطور موقت دچار مشکل شدند، اما پس از مدتی نسبت به شناسایی مشکلات و رفع محددیتای. پیهای اینترنتی آنها اقدام شد.به ادعای مدیران نظام بانکی، در پایان روز نخست قطعی اینترنت (شنبه)، وضعیت درگاههای پرداخت بانکی و اپلیکیشنهای بانکی به حالت عادی بازگشت، اما شواهد نشان میدهد که هنوز ثبات و تعادل لازم در پرداختهای اینترنتی بانکها برقرار نشده است.بررسی وضعیت اپلیکیشنهای بانکی نیز حاکی از این است که آنها اکنون در شرایط عادی در حال فعالیت هستند، در روز شنبه به دلیل قطع گسترده اینترنت، اپلیکیشنهای بانکها نیز برای مدتی، متوقف شد اما پس از مدتی به مدار فعالیت بازگشتند.مشکل عمدهای که قطعی اینترنت ایجاد کرده مربوط به نصب و اجرای برنامههایی است که بر بسترای. او. اس اپل (IOS) قرار دارند. لیلا بهآیین مدیر اپلیکیشن صاپ بانک صادرات در این باره گفت: یکی از علل کاهش تراکنشهای بانکی مربوط به سایتها و نرم افزارهای مرتبط با IOS است که یک سایت خارجی محسوب شده و در نتیجه امکان نصب نرم افزار، بهروز رسانی و انجام تراکنش را ندارند.مدیر بازاریابی شرکت داتین (ارایهدهنده نرم افزارهای مالی بانکی) نیز در این زمینه به ایرنا اعلام کرد: اپلیکیشنها و نرم افزارهایی که نیاز به مجوز (سرتیفیکیشن) IOS (محصولات اپل) دارند،دچار مشکل شدهاند.