ایرانشهر
عوارض آزادراهی پیمایشی میشود
معاون برنامهریزی سازمان راهداری و حملونقل جادهای اعلام کرد: طرح پیمایشی شدن عوارض آزادراهی باید در راستای عدالت اجتماعی اجرایی شود؛ بنابراین در سال جاری چهار آزادراه دولتی که طرح عوارض الکترونیکی در آنها اجرایی شده، پیمایشی خواهد شد.خداداد مقبلی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: پیش از این هر کس که وارد آزادراهها میشد باید کل عوارض آن مسیر را پرداخت میکرد اما عدالت اجتماعی میگوید رانندگان به اندازهای که از آزادراهها استفاده میکنند باید عوارض پرداخت کنند.او افزود: در حال حاضر مشکلی در اجرای طرح پیمایشی شدن عوارض آزاد راهی وجود ندارد و زیر ساختها و تجهیزات آن آماده است، بنابراین در مرحله اول باید عوارض آزادراهها الکترونیکی شود و پس از آن نسبت به تجهیزات پیمایشی شدن عوارض اقدام کنیم.معاون برنامهریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای ادامه داد: در مرحله نخست آزادراههای دولتی که طرح عوارض الکترونیکی در آنها اجرایی شده است مانند
آزادراه تهران- قم، تهران- ساوه، تهران- قزوین و قزوین- زنجان، طرح پیمایشی شدن عوارض هم درآنها اجرایی میشود سپس دیگر آزادراهها به این طرح میپیوندند.مقبلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه از نظر تعداد و چگونگی نصب دوربینها و تجهیزات مورد نیاز چگونه طرح پیمایشی شدن عوارض آزادراهی به دقت اجرایی میشود، گفت: در حال حاضر دوربینهای بسیاری در آزادراهها وجود دارد که ضمن خواندن پلاک وسایل نقلیه مختلف، سرعت آنها را محاسبه کرده و براساس فرمولهای مختلفی که دارند خودروهایی که مرتکب تخلفات رانندگی شده باشند، را جریمه خواهند کرد.او اضافه کرد: اما برای پیمایشی شدن عوارض آزادراهی دوربینها و تجهیزات دیگری نیاز است که این تجهیزات در همه ورودی و خروجیهای اصلی و فرعی آزادراهها نصب میشود و به محض ورود و خروج خودرو، عوارض آن را براساس کیلومتر پیمایش شده محاسبه میکند.
ایرانایر در صدر بیشترین پروازهای تاخیردار
براساس آمار رسمی سازمان هواپیمایی طی مهرماه امسال ایران ایر با ۲۸۱ پرواز و پویا ایر با ۱۰ پرواز به ترتیب بیشترین و کمترین پروازهای تاخیردار را داشتهاند. به گزارش تسنیم، درمهرماه امسال 16 ایرلاین داخلی 5313 پرواز را از فرودگاه مهرآباد انجام دادهاند که از این تعداد 1887 پرواز تاخیردار بوده است.هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در ماه مورد اشاره با 847 پرواز بیشترین را انجام داده و پویا ایر با 48 پرواز کمترین پرواز را انجام دادهاند، این 2 ایرلاین همچنین بیشترین و کمترین پرواز تاخیردار را به ترتیب با 281 و 10 پرواز را به نام خود ثبت کردهاند.پس از ایرانایر شرکتهای هواپیمایی آسمان، ماهان و زاگرس به ترتیب با 609پرواز، 598 پرواز و 556 پرواز به ترتیب در ردههای دوم تا چهارم بیشترین پرواز قرار دارند. هواپیمایی آسمان در مهر 226 پرواز تاخیردار، ماهان 232 پرواز تاخیردار و زاگرس 202 پرواز تاخیردار در مهرماه داشتهاند.
بارش برف و باران 5 روزه در برخی مناطق کشور
سازمان هواشناسی با پیشبینی برف و باران ۵ روزه در برخی مناطق کشور از افزایش آلایندههای جوی طی امروز (شنبه) و یکشنبه در شهرهای صنعتی و پر جمعیت کشور خبر داد.
به گزارش تسنیم، بر اساس نقشههای همدیدی و آیندهنگری سازمان هواشناسی بعدازظهر دوشنبه با ورود سامانه بارشی جدید به کشور ابتدا در مناطقی از جنوب و جنوب غرب بارش باران گاهی به شکل رگبار و رعد و برق همراه با وزش باد آغاز میشود.با گسترش فعالیت این سامانه به تدریج در دامنههای زاگرس، غرب، مرکز و دامنههای جنوبی البرز نیز بارش باران و در مناطق سردسیر و کوهستانی آنها بارش برف روی میدهد. همچنین از اواخر وقت روز دوشنبه با شمالی شدن جریانها در غرب دریای خزر ابرناکی و بارش باران در گیلان، غرب مازندران و اردبیل روی میدهد.بر اساس اعلام سازمان هواشناسی روز سه شنبه این سامانه در اکثر مناطق کشور فعال بوده و شدت فعالیت آن در روزهای دوشنبه و سهشنبه برای جنوب، جنوب غرب و زاگرس مرکزی پیشبینی شده است.
تحریمها اثری بر کیفیت خدمات ایرلاینهای ایران ندارد
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر اینکه تحریم امریکا تاثیری بر کیفیت خدمات ایرلاینهای ایران ندارد، گفت: تحریمهای امریکا علیه ایران و شرکتهای هواپیمایی موضوع جدیدی نیست و هر چند وقت یکبار یک تحریم جدید علیه کشورمان اعمال میشود.رضا جعفرزاده در گفتوگو با تسنیم، اظهار کرد: با توجه به تجربههای گذشته، قطعا صنعت حملونقل هوایی پیش بینی چنین موضوعاتی را کرده و تمام بخشهای مختلف صنعت اعم از تعمیر و نگهداری، بازرگانی، عملیات، مدیریت و... به خوبی میدانند در این وضعیت چه کاری را انجام دهند.او ادامه داد: همه از تجربههای گذشته استفاده خواهند کرد و حملونقل هوایی ایران را مانند 4 دهه گذشته مدیریت خواهیم کرد.مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشور گفت: امریکاییها همواره نشان دادهاند که بر خلاف تمام کنوانسیونهای بینالمللی حاکم بر حملونقل هوایی عمل میکنند، در حالی که نباید سیاست را در حملونقل هوایی مسافری دخالت داد که امریکا نشان داده از هر ابزاری برای اعمال فشار بر کشورها استفاده میکند.