توپ در زمین شهرداری است
رییس شورای شهر تهران گفت: دولت کار خود را در زمینه تامین اعتبار حملونقل عمومی انجام داده و پیگیریهای بعدی با شهردار و معاونت حملونقل آن است. محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه مدیرعامل متروی تهران میگوید هنوز به غیر از اوراق مشارکت سال ۹۷، که بخش بیشتر آن هم به حساب شهرداری واریز نشده، پولی از دولت دریافت نکردهاند، به ایلنا گفت: در بخش مترو مصوبه دولت وجود دارد و فاینانس نیز باید انجام و ۶۳۰ دستگاه واگن باید تامین شود که قرار داد آن امضا و بانک مرکزی مسدودی را اعلام کرده است.
وی ادامه داد: دو بانک شهر و کشاورزی نیز به عنوان بانک عامل برای آن مشخص شده و اکنون توپ در زمین شهرداری تهران است.
هاشمی با تاکید بر اینکه اکنون شهرداری تهران باید پیگیر باشد، افزود: شهردار تهران و معاونت حمل ونقل و ترافیک باید پیگیر باشند چراکه دولت کار خود را انجام داده است و پیگیریهای بعدی با شهرداری است.
رییس شورای شهر تهران ادامه داد: آقای حناچی و معاونت حملونقل و ترافیک باید پیگیری کنند تا این اعتبار اسنادی باز شود و اگر این اتفاق بیفتد، در حدود ۸۰۰ میلیون دلار اعتبار برای تامین واگن در واگنسازی تهران تامین میشود.
در نتیجه باید از شهرداری تهران دنبال کنید و اکنون توپ در زمین شهرداری است. هاشمی درباره تامین اتوبوس در پایتخت نیز گفت: در جلسهای که با آقای جهانگیری داشتیم، درباره ۱۹هزار دستگاه اتوبوسی که شورای اقتصاد مصوب کرده بود، صحبت کردیم و دولت اعلام کرد که الان پول نیست و فعلا درباره ۶ هزار اتوبوس بحث میکنیم که 3 هزار دستگاه به تهران و 3 هزار دستگاه به کل کلانشهرها اختصاص مییابد، اما وقتی صورتجلسه امضا شد دیدم تبدیل به 3 هزار دستگاه شده است که ۱۵۰۰دستگاه به کلانشهرها و ۱۵۰۰ دستگاه به تهران اختصاص یابد.
وی ادامه داد: صورتجلسه این تعداد دستگاه اتوبوس تامین شده و بانک مرکزی باید با صندوق ذخیره ارزی، وزارت صمت و وزارت نفت هماهنگیهای لازم را انجام دهد و این پول در اختیار اتوبوسسازان داخلی قرار گیرد و اتوبوس تامین شود.
هاشمی تاکید کرد: در نتیجه توپ تامین اتوبوس نیز در زمین شهرداری است، چراکه مصوبه آن را ابلاغ کردهاند و حداقل برای شهرداری تهران؛ آقای حناچی و معاونت حملونقل باید پیگیری کنند تا این پول به تولیدکنندگان اتوبوس برسد و شاهد تولید اتوبوس باشیم.
رسیدگی به آلودگی هوا مناسبتی است
رییس شورای شهر تهران همچنین در یک برنامه تلویزیونی گفت: متاسفانه به موضوع آلودگی هوا مناسبتی پرداخته میشود و راهحلها پس از گذر از روزهای ناسالم به فراموشی سپرده میشود.
به گزارش مهر، هاشمی اظهار کرد: آلودگی هوا ریشهای ۵۲ ساله در کشور دارد و در دنیا به دلیل آلودگی هوا بسیاری جان باختند که با تصویب قانون هوای پاک در کشورهای پیشرفته وضعیت رو به بهبودی رفت.
وی ادامه داد: در دنیا هم وقتی شاخص آلودگی هوا بالای ۲۰۰ میرسد و وضعیت بحرانی است اقداماتی را انجام میدهند، بهطور مثال سال گذشته در پاریس هم به دلیل آلودگی هوا بخشی از شهر را تعطیل کردند.
هاشمی با بیان اینکه برای نخستینبار موضوع آلودگی هوا در برنامه نخست توسعه مطرح شد، گفت: در سال ۹۶ قانون هوای پاک تصویب شد که اگر این قانون به درستی اجرا شود میتواند بسیاری از مشکلات را حل کند. اینکه بهطور مناسبتی به موضوع آلودگی هوا پرداخته شود درست نیست. تنها در این هفته راهحلهایی برای کاهش آلودگی هوا مطرح میشود که اتفاقاً راهحلهای خوبی است اما با گذشتن از این هفته این راهحلها اجرایی نمیشود.
وی ادامه داد: در کشورهای دیگر با اجرای قانون هوای پاک بخش زیادی از مشکلات خود را حل کردهاند و ما نیز باید به دنبال اجرای قانون باشیم.
رییس شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که نقش شهرداریها در قانون هوای پاک چیست، گفت: در این قانون مسوولیت مستقیمی به شوراها داده نشده است اما به وزارت کشور مسوولیتهایی واگذار شده است. هاشمی با بیان اینکه در قانون هوای پاک ۱۸ دستگاه مسوولیت دارند، اظهار کرد: هماهنگی این ۱۸ دستگاه دشوار است و گمان میکنم تا زمانی که این ۱۸ دستگاه مسوولیت دارند امکان اجرای قانون وجود ندارد.
مسوولان آلودگی هوا را جدی گرفتهاند
آنگونه که تسنیم گزارش کرده است، رییس شورای شهر تهران در بخش دیگری از این برنامه تلویزیونی گفت: مسوولان آلودگی هوا را جدی گرفتهاند اما هر کدام صنفی برخورد میکنند. وی در خصوص حملونقل عمومی در شهر تهران اظهار کرد: ما در کنار خطوط مترو که خطوط انبوهبر است حتما نیاز به 9 هزار اتوبوس برای مکمل مترو داریم و این دو با هم باید 15 میلیون سفر از 20 میلیون سفر را انجام بدهند و تاثیر بسیار زیادی در کاهش آلودگی هوا دارد و این اتوبوسها باید کم کم همانند مترو برقی شوند. هاشمی همچنین در ارتباط با مساله جسارت در مدیریت شهری خاطرنشان کرد: اصولا جسارت در مدیریت بسیار مهم است و ما مدیری که بترسند از اینکه کاری انجام بدهد و دستگاههای نظارتی اذیتش بکنند و کاری که معتقد است انجام بدهد، ندهد خوب نیست!
وی در پاسخ به اینکه آیا حناچی شهردار تهران میترسد یا خیر، گفت: وی بیش از اندازه وی میترسد.
رییس شورای شهر تهران همچنین در ارتباط با برخی از شعارهای کاندیداها و نامزدها در انتخابات مجلس و ریاستجمهوری گفت: برخی به هر حال وقتی که انتخاب میشوند نمیتوانند به شعارهای خود عمل کنند. آقای روحانی نیز شعارهایی داد که به دلایلی نتوانست آنها را اجرا کند.
هاشمی افزود: بنده 2 سال است که مرتبا اعلام میکنم که 45 هزار میلیارد تومان دولت به حوزه حمل و نقل بدهکار است اما کسی توجه نمیکند. وی در خصوص افزایش قیمت سوخت در جلسه سران سه قوه اضافه کرد: در این جلسه قیمت سوخت به 3 هزار تومان افزایش یافته است اما ریالی برای حوزه حملو نقل عمومی اختصاص نیافته است.
رییس شورای شهر تهران تصریح کرد: اگر یادتان باشد اتوبوسهای بیآرتی زمانی که به پایتخت وارد شد دیزلی آمد در حالی که قانون هوای پاک این اجازه را نمیداد ولی آقای قالیباف جسارت داشت و آنها را وارد کرد. وی در پاسخ به اینکه آیا این جسارت خوب است یا بد گفت: باید این موضوع را دید از این جهت که این اتوبوسها دیزلی است خوب نیست، اما از این جهت که با این اتوبوسها بخشی از مسافران جابهجا شدند خوب بود و در واقع هم اینک اجازه نمیدهند اتوبوس ساخته شده وارد کشور شود اما بخشی از این اتوبوسهای بیآرتی با جسارت آقای قالیباف ساخته و وارد شد.