تولید خودرو با موتور یورو ۵ نقشی در کاهش آلایندگی ندارد

۱۳۹۸/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۰۴۱

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان ‌کشور گفت: در شرایطی که بنزین یورو ۵ در کشور وجود ندارد و بنزین یورو ۴ در همه نقاط کشور توزیع نمی‌شود، تولید خودروهای با موتور یورو ۵ نقش خاصی در کاهش آلایندگی هوا نخواهد داشت. سوم دی امسال خط تولید محصولات ایران خودرو با استاندارد یورو ٥ با حضور مدیرعامل این گروه صنعتی، برخی مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و «مسعود پزشکیان» نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی افتتاح شد. «فرشاد مقیمی» مدیرعامل ایران خودرو در این مراسم از تولید پنج هزار خودرو با موتورو یورو ٥ تا پایان سال خبر داد. در این زمینه، آرش محبی‌نژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا بیان‌ کرد: بنزین یورو ۵ در کشور وجود ندارد و از طرفی توزیع بنزین یورو ۴ در همه نقاط کشور انجام نمی‌شود؛ در چنین شرایطی استفاده از بنزین یورو ۴ در موتورهای یورو۵ به کاهش راندمان می‌انجامد و به معنای دور ریختن سرمایه است و موجب افزایش مراجعه صاحبان این خودروها به تعمیرگاه‌ها می‌شود. به گزارش ایرنا، پیش‌تر شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد: علاوه بر توزیع روزانه بنزین باکیفیت و با میزان گوگرد زیر ۵۰ پی‌پی‌ام مطابق استاندارد یورو ۴ اکنون گازوییل یورو4 در هشت کلان‌شهر و کل استان تهران و ٣٢٠ جایگاه در جاده‌های اصلی کشور توزیع می‌شود. این در حالی است که خودروسازان و قطعه‌سازان موفق به تولید موتورهای با استاندارد کیفی آلایندگی یورو۵ شده‌اند. محبی‌نژاد ادامه‌داد: در ناوگان حدود ۱۷ میلیونی خودروهای سواری کشور، نزدیک به دو میلیون دستگاه خودروهای از رده خارج، همچنین ۱۰ میلیون دستگاه خودروی با استاندارد پایین‌تر از یورو ۲ وجود دارد. وی اظهار کرد: ‌این خودروها همراه با موتوسیکلت‌ها، اتوبوس‌ها و کامیون‌ها عمده منابع متحرک آلایندگی کلان‌شهرها هستند. دبیر انجمن صنایع همگن نیرو‌محرکه و قطعه‌سازان کشور اظهار داشت: در چنین شرایطی بهتر بود طرح جایگزینی خودروها و موتورهای فرسوده با خودروهای با استاندارد یورو۴ همچنین جایگزینی خودروهای تجاری و وانت‌های فرسوده پیگیری می‌شد. وی یادآوری‌کرد: سالانه بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید می‌شود که حتی اگر ۳۰ درصد آنها با موتورهای یورو ۵ عرضه شود، از آنجایی که توزیع بنزین با استاندارد یورو۵ در کشور انجام نمی‌شود، با هدف ضربتی کاهش آلودگی هوا همخوانی ندارد. وی گفت: ‌یک دستگاه پیکان کاربراتوری فرسوده ۷۰ برابر یک خودروی یورو۴ آلودگی ایجاد می‌کند، در صورتی که جایگزینی یک خودرو  یورو۴ با یورو۵ تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش آلودگی به همراه خواهد داشت؛ ضمن اینکه صاحب خودروی پیکان قدرت خرید خودروی یورو۵ را ندارد. محبی‌نژاد ادامه‌داد: یک موتوسیکلت فاقد استاندارد روز نیز هفت برابر یک خودروی با استاندارد یورو ۲ آلودگی ایجاد کرده و آلایندگی اتوبوس‌ها و کامیون‌ها ده‌ها برابر یک خودروی یورو ۴ است؛ بنابراین اجرای چنین طرح‌هایی در خودروسازان در شرایط کنونی، رفتن راه اشتباه است. این مقام صنفی درخصوص بُعد فنی تولید این موتورها خاطرنشان‌کرد: مطابق مشخصاتی که خودروسازان در اختیار قرار می‌دهند، توان تولید موتورهای یورو ۵ از سوی قطعه‌سازان در کشور وجود دارد. وی اظهارداشت: انجام چنین طرحی کار پیچیده‌ای نیست، بخشی از قطعات مورد نیاز در داخل وجود دارد، بخشی دیگر باید از خارج تامین شود، همچنین در سیستم موتور و قوای محرکه، نرم‌افزار و ECU باید تغییراتی ایجاد شود.