پیشفروش خودروسازها با وجود خودروهای معوقه!
«نمیتوانیم قطعه وارد کنیم» ؛ این خبری بود که دبیر انجمن قطعهسازان داد. برای تولید خودرو قطعه موضوعی حیاتی است، قطعاتی که عموما از سایر کشورها به خصوص چین وارد و روی خودروها سوار میشوند.
اما مدتی است که واردات قطعات خودرو با سدی به نام کرونا مواجه شده است. سدی که نه تنها روی ملاقات مردم اثر میگذارد بلکه آسایش آنها را هم مختل کرده است. شیوع این بیماری خطرناک در چین منجر به قطع واردات قطعات خودرو شده و همین موضوع نگرانی خودروسازان را به دنبال داشته است.
از سویی مسوولان مربوطه از نبود قطعات خودرو صحبت میکنند و از سویی دیگر همان شرکتهای خودروسازی اقدام به پیشفروش خودروها کردهاند. پیشفروش خودروهای شرکت ایرانخودرو و سایپا مدتی است که شروع شده و ادامه دارد و بهطور معمول هر چند وقت یکبار اطلاعیهای درباره پیشفروش خودرو از این شرکتها به گوش میرسد. اما سوال اساسی اینجاست که اگر واردات قطعات اولیه با مشکل رو به رو شده و امکان واردات آنها فراهم نیست پس این شرکت ها چگونه از پیشفروش صحبت میکند؟
توقف موقت تجارت با چین
مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعهسازان ایران گفت: پس از انتشار ویروس کرونا ارتباط برقرار کردن با چین برای خرید و فروش کالا به مشکل بر خورد چرا که تا قبل از این برخی قطعات را از چین وارد میکردیم و اکنون نمیتوانیم مواد را تامین کنیم.
او بیان کرد: اکنون نهتنها راه هوایی بلکه راههای زمینی برای خرید کالا از چین امکانپذیر نیست. اگر اینگونه پیش برویم در تامین قطعات خودروها با مشکلات جدی برخورد خواهیم کرد.
بیگلو تشریح کرد: پس از تحریمها دیگر نمیتوانستیم از کشورهای دیگر قطعات را تامین کنیم و تنها میتوانستیم برای تکمیل کردن خودروهای ناقص به سراغ چین برویم. هماکنون تنها برای تکمیل کردن خودروهای ناقص از موجودی انبارها استفاده میکنیم و این موجودی تنها تا عید جوابگوست و بعد از عید بهطور قطع به مشکل
بر خواهیم خورد.
دبیر انجمن قطعهسازان ایران افزود: مشکلی که وجود دارد هیچ راهکاری برای تامین قطعات بعد از شب عید نداریم. اکنون هیچ موادی از این کشور وارد کشور نمیشود. او افزود: این نکته قابل ذکر است که درست است که تحریمها باعث شد در بسیاری از موارد پیشرفت چشمگیری داشته باشیم اما در مواردی مانند بالا که ذکر شد باعث مشکلاتی هم شده است.
دبیر انجمن قطعهسازان بیان کرد: از خدا میخواهیم که تحریمها ادامه داشته باشد، زیرا این موضوع به تقویت تولید داخل کمک کرده است. برخی شرکتهای قطعهساز با تعدیل نیروی کار روبرو بودند که امروز بخشی از آنها به کار برگشتهاند و مشغول به کار شدهاند.
بیگلو درباره افزایش قیمت خودرو، گفت: جامعه ظرفیت افزایش قیمت خودرو در امسال را ندارد، قیمت مواد اولیه عقلانی نیست و باید با قیمت تمام شده این مواد به ما داده شود تا هزینههای تولید منطقی شود. هر زمان قیمت خودرو افزایش یافته، نارضایتی مردم از کیفیت بیشتر شده است.
افزایش توان تولیدی
در پی تحویل خودروهای معوقه
با این حال فرشاد مقیمی مدیرعامل ایرانخودرو در خصوص تحویل خودروهای معوق با بیان اینکه تعهدات جدید خودروسازان مبنی بر پیشفروشهای صورت گرفته امسال نیز بهطور قطع به موقع انجام میشود، گفت: خودروسازان موظف هستند خودروهای معوق را تا پایان سال بسازند و تحویل مشتریان دهند. بر این اساس ایرانخودرو تمام فعالیتش را افزایش داده است و حتی در روزهای تعطیل آماده تحویل خودروها به مشتریان است.
به گفته مقیمی، وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه سختگیرانهای نیز برای خودروسازان در نظر گرفته که بر مبنای آن یکی از تکالیف تعیین شده برای خودروسازان این است که تولید را از سطح یک میلیون و ١٠٠ هزار دستگاه فراتر ببرند که جزییات آن پس از نهایی شدن اعلام خواهد شد. او درباره تأمین قطعات لازم برای افزایش تولید خودرو، گفت: عمده تمرکز خودروسازان در حوزه تأمین قطعه، بر قطعات تولید داخلی است و بر این اساس، واردات قطعاتی که داخلیسازی میشوند، ممنوع خواهد شد از این رو نگرانی از بابت تامین قطعه وجود ندارد و ما تمام تمرکزمان بر داخلیسازی تمام قطعات است تا نیازمان به قطعات وارداتی صفر شود.
تمام این صحبتها نیاز به حمایت دولت و مسوولان دارد و باید برنامه سختگیرانه تولید از سوی خودروسازان پیادهسازی شود. کارشناسان صنعت خودرو معتقد هستند چنانچه خودروسازان به این برنامه سختگیرانه تولید پایبند نباشند، دیگر نباید اجازه پیشفروش خودرو به آنها داد و به تناسبی که افزایش تولید داشته باشند، میتوانند خودرو در بازار پیشفروش کنند.