سامانه جامع روابط کار با ۲۲ زیرسامانه در سراسر کشور راهاندازی شد
مدیرکل روابط کار و جبران خدمات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: سامانه جامع روابط کار با ۲۲ زیرسامانه جهت بررسی الکترونیکی شکایتهای حوزه کارگری و کارفرمایی به صورت همزمان در سراسر کشور راهاندازی شد.
کورش یزدان مدیرکل روابط کار و جبران خدمات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: هیاتهای تشخیص به عنوان خط مقدم رسیدگی به شکایات کارگری و کارفرمایی با صدور آرای دقیق و جلوگیری از بررسی مجدد آن در هیاتهای حل اختلاف از جایگاه حایز اهمیتی برخوردارند.
وی با اشاره به ضرورت رصد مشکلات بنگاههای اقتصادی جهت کاهش شکایت حوزه کارگری و کارفرمایی، عنوان کرد: آسیبشناسی و جلوگیری از هرگونه تنش بین کارگر و کارفرما یکی از موارد مهمی است که قبل از طرح پرونده و شکایت باید پیشگیری شود.
مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: سامانه جامع روابط کار با هدف افزایش سلامت اداری و سرعت در انجام امور راهاندازی شد و کارگران و کارفرمایان میتوانند شکایت خود را به صورت الکترونیکی و غیرحضوری انجام دهند. وی ادامه داد: با راهاندازی این سامانه، مراجعه حضوری به حداقل رسیده و با یکبار احراز هویت الکترونیکی کارگران و کارفرمایان، دادخواستها، درخواستها، طرح طبقهبندی مشاغل، طرح مستمری، تعیین صلاحیت شرکتهای خدماتی، بیمه بیکاری، تایید صلاحیت کار و تمام خدمات وزارتخانه به صورت الکترونیکی عرضه میشود.
کورش یزدان تصریح کرد: شفافیت قراردادهای کارگری، الکترونیکی شدن ثبت قراردادهای کار و تنظیم روابط کارگر و کارفرما از مهمترین ویژگیهای سامانه جامع روابط کار جهت جلوگیری ازانعقاد قرادادهای سفید امضا حوزه کارگری است. مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تاکید کرد: با راهاندازی سامانه جامع روابط کار تمامی دادخواستها در این سامانه ثبت خواهد شد و با انعکاس شفاف روابط بین کارگر و کارفرما، سامانه اجازه ثبت قرارداد سفید امضا را نخواهد داد.
وی ادامه داد: کارگران و کارفرمایان برای استفاده از خدمات این سامانه از جمله ثبت شکایت و دادخواستها باید ابتدا به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه و برای دریافت نام کاربری و رمز عبور اقدام کنند و سپس میتوانند شخصاً با ورود به سامانه جامع روابط کار از خدمات آن استفاده کنند. مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان بخشی از دستگاه حاکمیتی و اجرایی کشور باید اهداف دولت الکترونیک را به مرحله اجرا برساند و این مساله یک تکلیف قانونی به شمار میرود.
یزدان اظهار کرد: با راهاندازی سامانه جامع روابط کار با ۲۲ زیرسامانه تمامی شکایتهای حوزه کارگری و کارفرمایی در سراسر کشور به صورت الکترونیکی بررسی خواهد شد.