مصوبه 10 میلیارد دلاری شورای اقتصاد برای نوسازی ناوگان جاده‌ای

۱۳۹۹/۰۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۸۶۵
مصوبه 10 میلیارد دلاری شورای اقتصاد برای نوسازی ناوگان جاده‌ای

صدرالله بمانا، مشاور رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در طرح نوسازی ناوگان با اشاره به اجرای طرح نوسازی ناوگان تجاری برون‌شهری، گفت: مالکان ناوگان فرسوده پس از دریافت کد و ثبت‌نام در کارخانه سازنده، بابت 50 درصد قیمت خودرو وام بلاعوض و بابت 30 درصد دیگر قیمت خودرو وام با سود 18 درصد می‌گیرند.

بمانا در گفت‌وگو با فارس، درباره نوسازی ناوگان فرسوده اظهار داشت: طبق آمار که تا پایان سال 99 اخذ شده است، 40 درصد ناوگان ما فرسوده است که برای از بین بردن فرسودگی ناوگان، دولت طرح‌هایی مدنظر دارد که یکی از این طرح‌ها طرح «نوسازی ناوگان تجاری درون و برون‌شهری» است. 

وی ادامه داد: طرح نوسازی ناوگان تجاری درون و برون‌شهری شامل مینی‌بوس‌، اتوبوس، کامیون و تریلر درون و برون‌شهری می‌شود که درون شهری بر عهده شهرداری‌ها و برون‌شهری در حیطه وظایف سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است.  مشاور رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در طرح نوسازی ناوگان با بیان اینکه 80 درصد مینی‌بوس‌های موجود در ناوگان برون‌شهری اسقاط است، گفت: در طرح نوسازی ناوگان تجاری مصوبات از شورای اقتصاد اخذ شده است و این طرح 10 میلیارد و 666 میلیون دلار مصوبه شورای اقتصاد دارد که این اعتبار از محل صرفه‌جویی مصرف سوخت تأمین می‌شود. بمانا افزود: این طرح بر مبنای ماده 12 قانون رفع موانع تولید است که شرکت نفت از محل صرفه‌جویی سوخت بابت خروج خودروهای فرسوده و ورود ناوگان نو و بر اساس پیمایش خودروی نو، صرفه‌جویی حاصله را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اختصاص می‌دهد.

وی اظهار کرد: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در طرح نوسازی ناوگان تجاری برون شهری به عنوان مجری است، امور بانک‌ها و مسائل صندوق توسعه توسط وزارت صمت انجام و سپس به راهداری علام می‌شود و ما با کارخانه‌های سازنده داخلی قرارداد می‌بندیم. مشاور رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در نوسازی ناوگان در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون این موضوع منجر به قرارداد شده است، اظهار داشت: تاکنون با یک کارخانه داخلی سازنده کامیون قرارداد منعقد شده است و با چند کارخانه داخلی دیگر در شرف قرارداد هستیم و پیش بینی می‌شود تا یک ماه آینده خبرهای خوبی در این حوزه داشته باشیم، البته اطلاع‌رسانی ثبت‌نام‌ها توسط کارخانه به مردم انجام می‌شود، آنها اطلاع‌رسانی و ثبت‌نام می‌کنند.

بمانا توضیح داد: در این طرح 50 درصد قیمت خودرو به صورت تسهیلات بلاعوض از سوی دولت برای ناوگان فرسوده شامل اتوبوس‌، کامیون و مینی‌بوس از محل صرفه‌جویی سوخت پرداخت می‌شود، 30 درصد قیمت ناوگان تسهیلات با نرخ سود 80 درصد ارایه می‌شود و 20 درصد هم آورده مالک و اسقاط خودروی فرسوده است. وی بیان کرد: مالکان خودروهای فرسوده برای شناسایی باید به سامانه NONAFAR.IR مراجعه کنند و با مراجعه به این سایت و شناسایی کد دریافت می‌کنند. مشاور رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در طرح نوسازی ناوگان تصریح کرد: هر کارخانه‌ای که بابت ثبت نام اطلاع‌رسانی و تولید را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آغاز کرد، متقاضی که خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ معرفی کرده و کد گرفته است با ارایه کد به کارخانه ثبت نام می‌شود و متقاضی باید حتما کسی باشد که مالک خودروی فرسوده است. بمانا درباره مشخصات خودروهای فرسوده که امکان ثبت نام در این طرح را دارند، توضیح داد: خودروی فرسوده باید در یک سال اخیر حداقل سه معاینه فنی معتبر داشته باشد، چون خودروهای اسقاطی سه ماهه معاینه فنی می‌گیرند؛ البته با ارایه اطلاعات از سوی مالک خودرو فرسوده در سایتی که معرفی شد، سیستم خود عملیات شناسایی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام می‌دهد و نیاز به ارایه مدارک نیست، در این راستا ناوگان اسقاط غیرفعال و... امکان ثبت‌نام ندارند.

وی درباره میزان معرفی مالکان ناوگان فرسوده به کارخانه سازنده داخلی، گفت: در این مرحله، فعلا همان یک کارخانه تولید کامیون فعال است، چون ابتدای طرح است، تعداد فعلا کم است؛ به هر حال از معضلات تولید در کشور مساله تحریم است، این کارخانه‌ها باید در این دوران تحریم برخی قطعات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ وارد کنند که همین موضوع تولید را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با مشکل مواجه کرده است.

مشاور رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در طرح نوسازی ناوگان، اظهار داشت: متقاضیان کامیون اسقاطی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تحویل می‌دهند و کامیون نو تحویل می‌گیرند، البته برگه اسقاط صادر نمی‌شود چون 50 درصد هزینه یارانه دریافت می‌شود.

وی اضافه کرد: تاکنون حدود 200 نفر به کارخانه معرفی شده ‌اند. مشاور رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در طرح نوسازی ناوگان با بیان اینکه امیدواریم این طرح تا یک ماه آینده سرعت بگیرد، افزود: وزیر راه و شهرسازی این طرح را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ جزو اولویت‌های وزارت راه و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای می‌داند.