ایرانشهر
آمادهباش تهران و استانهای معین تا 3 روز
در پی زمینلرزه بامداد جمعه، مسوولان اعلام کردند که شهرداری تهران و استانهای جانشین و معین تهران نیز با هدف کمک به آسیب دیدگان زلزله احتمالی در حالت آمادهباش هستند. اصفهان، استان جانشین و استانهای مرکزی، قم، سمنان، مازندران و قزوین استانهای معین تهران هستند.مصطفی کاظمی، مدیرکل دفتر شهردار تهران در حاشیه جلسه اضطراری ستاد بحران شهر تهران با بیان اینکه با توجه به وقوع زمینلرزه در ساعات اولیه امروز به دستور شهردار تهران درهای سولههای مدیریت بحران بازگشایی شد گفت: درهای سولههای مناطق ٢٢ گانه باز است.به گزارش ایسنا، وی افزود: با توجه به ثبت پسلرزهها مردم هوشیار باشند و شهرداری نیز حداقل تا ۴٨ ساعت آینده در آمادهباش است. درهای بوستانها نیز باز است و مردم میتوانند از امکانات این مجموعههای عمومی استفاده کنند.پیروز حناچی، شهردار تهران نیز از آمادهباش شهرداری تهران در پی وقوع زمینلرزه تهران خبر داد و گفت: سولههای مدیریت بحران آماده است اما به دلیل کرونا، مردم را تشویق به استفاده از آن نمیکنیم. حناچی در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه پس از وقوع زمینلرزه ستاد بحران شهر تهران تشکیل شده و همه نیروها در حال آمادهباش هستند، گفت: در چنین شرایطی معمولا فضاهای عمومی همچون سولههای مدیریت بحران را برای استفاده عموم بازگشایی میکنند اما به دلیل شیوع کرونا به مردم توصیه نمیکنیم که به سولهها بیایند و تنها اگر وضعیت حاد شود اعلام خواهیم کرد.وی با بیان اینکه طبیعی است که مردم ترسیدهاند و بهتر است در فضای باز باشند افزود: اگر شرایط کرونایی نبود سولهها پذیرای مردم بودند.
از سرگیری مذاکرات برای آغاز پروازهای اروپایی به ایران
مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری از برگزاری جلسات متعدد و اقدامات این سازمان در راستای اعتمادسازی به منظور از سرگیری پروازهای اروپایی به ایران خبر داد. به گزارش ایسنا، محمد سعید شرفی درباره برگزاری این جلسات و نتایج آن اظهار کرد: در راستای از سرگیری پروازهای اروپایی به فرودگاههای کشور و بهرهبرداری از فضای آسمان جمهوری اسلامی ایران جهت پروازهای عبوری خود به مقاصد کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، شبه قاره هند و جنوب شرق آسیا جلسات متعددی بین مقامات هوانوردی ایران و تعدادی از شرکتهای هواپیمایی اروپایی به نمایندگی شرکت هواپیمایی لوفت هانزا برگزار شد.وی افزود: در این جلسات که از بهمن سال ۱۳۹۸ با حضور نمایندگان سیاسی و سفرای آلمان و اتریش در تهران انجام شد و با حضور مدیران ارشد هواپیمایی اروپایی استمرار یافت، به سوالات شرکتهای مذکور پاسخ داده شد.شرفی تصریح کرد: برنامهریزی لازم جهت برقراری پرواز شرکتهای اروپایی پس از توقف آنها متعاقب سانحه هواپیمایی اوکراینی صورت گرفته بود اما با گسترش ویروس کرونا در سراسر جهان برگزاری جلسات حضوری در تهران و امکان از سرگیری پروازها به حالت تعلیق درآمد.مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: در جلسهای که روز ۱۶ اردیبهشت ماه با حضور مدیران سازمان هواپیمایی، شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی، نماینده شرکت لوفت هانزا در ایران و مدیران ایمنی و امنیتی شرکتهای هواپیمایی اروپایی برگزار شد، اقدامات انجام شده در چارچوب کمیسیون بررسی سانحه شرح و ضرورت تبادل دادههای فنی و ایمنی و همچنین اقدامات اصلاحی و اطمینان ساز در راستای از سرگیری پروازها پس از رفع شرایط متاثر از ویروس کرونا مورد تاکید قرار گرفت.وی اعلام کرد: آژانس ایمنی اتحادیه اروپا پس از سانحه اوکراینی با انتشار اطلاعیه هوانوردی درخصوص پرواز بر فراز کشورمان ملاحظاتی داشته که درصورت حصول اطمینان از جانب شرکتهای هواپیمایی میتوان شاهد افزایش پروازهای عبوری از فضای کشور بود.
کمکهای وزارت نفت به مترو ادامهدار است
فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو گفت: کمکهای وزارت نفت به مترو از محل ماده ۱۲ قانون بودجه کشور است و هر سه ماه یک بار به مترو داده میشود.به گزارش مهر، بیژن زنگنه، وزیر نفت در توئیتی اعلام کرد: شرکت ملی نفت ایران با استفاده از ظرفیتهای قانونی صرفه جویی مصرف سوخت و در اجرای مصوبه شورای اقتصاد بیش از ۱۵ میلیون دلار برای خرید واگن برای افزایش فاصلهگذاری اجتماعی به شرکت مترو پرداخت کرده است اما به نظر میآید کمکهایی که وزیر نفت اعلام کرده کمکهای جدیدی نباشد و بر اساس ماده ۱۲ قانون بودجه کل کشور است.نوبخت با بیان اینکه از تمام تلاشها و همکاریهای وزارت نفت و ستاد بهینه سوخت برای اجرای ماده ۱۲ قانون بودجه تلاش کردند گفت: ما سال گذشته در دو مرحله از تبصره ماده ۱۵ کمکهایی را از وزارت نفت دریافت کردیم که در مرحله اول ۱۲.۶ میلیارد تومان و در مرحله دوم ۱۴۳ میلیارد تومان از محل صرفه جویی سوخت برای توسعه ناوگان مترو به ما پرداخت شد.وی تاکید کرد: تمامی این اعتبارات برای نگهداری ناوگان استفاده میشود، قطارهایی که در حال حاضر حرکت میکنند در بخش نگهداری هزینههای بالایی دارند.نوبخت ادامه داد: این کمکها ادامهدار است و در ادامه صرف خرید ناوگان نیز خواهد شد.