افت تجارت ایران با اروپا

۱۳۹۹/۰۷/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۴۵۳
افت تجارت ایران با  اروپا

تعادل - گروه تجارت |

ارزیابی‌های آماری نشان می‌دهد، طی هفت ماه نخست سال ۲۰۲۰، کل تجارت کالایی ایران با ۲۷ کشور اروپایی معادل ۲ میلیارد و ۶۴۹ میلیون یورو بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹، افت بیش از ۹ درصدی را تجربه کرده است. مطابق آمارها، در بازه زمانی یاد شده، تنها در ژانویه، تجارت ایران با ۲۷ کشور اتحادیه اروپا در سطحی قابل توجهی بالاتر از ماه مشابه سال ۲۰۱۹ قرار داشته است، در ما ه‌های بعد، به دلیل شیوع گسترده کووید- ۱۹ و تشدید تحریم‌ها علیه ایران، تجارت ایران با این منطقه در سطحی پایین‌تر از مدت مشابه سال ۲۰۱۹ قرار گرفته است. کمترین میزان تجارت ایران با اتحادیه اروپا در هفت ماهه ۲۰۲۰، مربوط به ماه آوریل و بیشترین آن مربوط به ماه ژوئن است. بیشترین کاهش ماهانه تجارت ایران با این منطقه نیز در جولای با کاهش حدود ۲۰ درصدی ارزش تجارت رخ داده است. ارزیابی آماری نشان می‌دهد، مانند سال‌های گذشته، آلمان اصلی‌ترین شریک اروپایی ایران به شمار می‌رود و به تنهایی بیش از ۴۱ درصد از کل تجارت میان دو طرف را به خود اختصاص داده است. پس از آن «ایتالیا، هلند، اسپانیا و فرانسه» قرار دارند.

    جزییات تجارت با قاره سبز

صادرات ایران به اتحادیه اروپا، طی ۷ ماه منتهی به جولای۲۰۲۰ حدود ۴۰۰ میلیون یورو رقم خورده که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹، قریب به ۵ درصد افزایش یافته است. طی این هفت ماه، در دو ماه نخست، صادرات ایران به اروپا نسبت به ماه مشابه سال ۲۰۱۹ با رشد همراه بوده، اما پس از آن، تا ماه ژوئن، در سطحی کمتر از سال ۲۰۱۹قرار گرفته است. با این وجود، در ماه جولای، صادرات ایران نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹ رشد یافته و با رشد بیش از ۵۲ درصد همراه بوده است. کمترین ارزش صادرات ایران به اتحادیه اروپا در هفت ماهه ۲۰۲۰، مربوط به آوریل و بیشترین آن مربوط به جولای است. بیشترین کاهش ماهانه ارزش صادرات ایران به این منطقه نیز در آوریل با حدود ۶۵ درصد کاهش رخ داده است. روند صادرات غیرنفتی ایران به اتحادیه اروپا طی هفت ماهه سال ۲۰۲۰ و ۲۰۱۹ تقریباً همانند روند کل صادرات کالایی است. طی هفت ماهه ۲۰۲۰، صادرات غیرنفتی ایران در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۹ حدود ۱۱ درصد افت داشته است. بیشترین ارزش صادرات غیرنفتی ایران به اتحادیه اروپا مربوط به ژانویه ۲۰۲۰ و برابر با ۷۶.۱ میلیون یورو و کمترین سطح مربوط به آوریل این سال ۱۹.۸ میلیون یورو بوده است. مطابق آمارها، طی هفت ماه نخست سال ۲۰۲۰، ارزش واردات ایران از اتحادیه اروپا، ۲ میلیارد و ۲۰۹ میلیون یورو بوده که با افت بیش از ۱۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه شده است. طی این مدت، به غیر از ماه ژانویه، در سایر ماه‌ها، ارزش واردات ایران از اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۰، نسبت به ۲۰۱۹ در سطح کمتری است. روند واردات ایران از اتحادیه اروپا طی هفت ماه نخست سال ۲۰۲۰ علیرغم نوسانات نسبتاً جزئی، تقریباً ثابت بوده است. بیشترین کاهش ماهانه ارزش واردات ایران از این منطقه در جولای ۲۰۲۰ با حدود ۲۹ درصد کاهش رخ داده است.

    شرکای عمده تجاری ایران 

طی هفت ماهه نخست ۲۰۲۰، در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ایران بیشترین ارزش تجارت را با آلمان داشته است؛ به‌طوری‌که حدود ۴۱ درصد از کل ارزش تجارت ایران با اتحادیه اروپا طی هفت ماهه ۱۳۹۹ مربوط به کشور

« آلمان» بوده است. «ایتالیا، هلند، اسپانیا و فرانسه» نیز سایر شرکای عمده تجاری ایران در اتحادیه اروپا هستند که به ترتیب سهم‌های ۱۵ درصد، ۱۱ درصد، ۶ درصد و ۶ درصد از کل ارزش تجارت ایران با این منطقه طی دوره مورد بررسی را به خود اختصاص داده‌اند. طی هفت ماهه نخست ۲۰۲۰، ارزش تجارت ایران با« آلمان و هلند» نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته؛ این در حالی است که در ایتالیا و فرانسه ارزش تجارت با کاهش همراه بوده و در اسپانیا تغییری نداشته است. تجارت ایران با کشور فرانسه حدود ۳۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹ کاهش یافته که به نظر می‌رسد در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا بیشترین افت را داشته است.

    کدام کالاها بیشتر صادر شده‌اند؟ 

طی هفت ماه نخست سال ۲۰۲۰، بیشترین تجارت ایران با اتحادیه اروپا مربوط به گروه کالایی «ماشین آلات و تجهیزات حمل ونقل» بوده بوده که حدو ۷۱۳ میلیون یورو رقم خورده و نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹ حدود ۱۷ درصد افت داشته است. «مواد شیمیایی و سایر محصولات مرتبط » دومین گروه کالایی است که ایران بیشترین تجارت را در آن با اتحادیه اروپا داشته است. طی مدت مورد بررسی، ارزش تجارت ایران با اتحادیه اروپا در این گروه کالایی ۶۵۹ میلیون یورو بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۸ درصد افت داشته است. در میان 9 گروه کالایی اصلی، تجارت ایران با اتحادیه اروپا طی مدت مورد بررسی «سوخت‌های معدنی و روان‌کننده ها» نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد قابل توجهی را تجربه کرده و از ۵ میلیون یورو در هفت ماهه ۲۰۱۹ به حدود ۷۲ میلیون یورو در هفت ماهه ۲۰۲۰ رسیده است. ایران طی هفت ماه نخست سال ۲۰۲۰، حدود ۱۷۹ میلیون یورو «مواد غذایی و حیوانات زنده » به اتحادیه اروپا صادر کرده است. کرده است. این گروه کالایی بیشترین ارزش صادرات ایران به اتحادیه اروپا را به خود اختصاص داده و نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹، حدود ۶۰ درصد رشد داشته است. «مواد شیمیایی و سایر محصولات مرتبط » هم دومین گروه کالایی صادراتی ایران به اتحادیه اروپا است که حدود ۸۵ میلیون یورو از صادرات ایران به اتحادیه اروپا را به خود اختصاص داده و نسبت به مدت مشابه حدود ۱۷ درصد افت داشته است. صادرات «سوختهای معدنی و روان‌کننده‌ها » صادرات نیز در هفت ماهه ۲۰۲۰ نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۳۱ برابر رشد داشته که علت اصلی آن رشد صادرات این گروه کالایی در ماه جولای است.

 

    کالاهای وارداتی کدامند؟ 

بیشترین ارزش واردات ایران از اتحادیه اروپا طی هفت ماه نخست 2020 مربوط به «ماشین‌آلات وتجهیزات حمل ونقل» است که حدود۷۰۳ میلیون یورو بوده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 17 درصد افت داشته است. دومین گروه کالایی وارداتی ایران از اتحادیه اروپا نیز «مواد شیمیایی و سایر محصولات مرتبط » بوده که حدود ۵۷۳ میلیون یورو رقم خورده است.  واردات ایران از اتحادیه اروپا «مواد غذایی و حیوانات زنده» نسبت به هفت ماه نخست ۲۰۱۹ رشد ۴۶ درصدی را تجربه کرده و معادل ۳۸۶ میلیون یورو بوده است. در میان 9 گروه کالایی اصلی، در 8 مورد، اولین شریک تجاری ایران در اتحادیه اروپا، آلمان بوده است. به عنوان نمونه 55.2 درصد از تجارت ایران با اتحادیه اروپا «مواد غذایی و حیوانات زنده « و مربوط به کشور آلمان بوده است. دو گروه کالایی که آلمان در آن به عنوان اولین شریک تجاری ایران در اتحادیه اروپا نبوده، «سوخت‌های معدنی و روان‌کننده‌ها» و «روغن‌های گیاهی و حیوانی و چربی‌ها» است. طی مدت مورد بررسی، در گروه «سوخت‌های معدنی و روان‌کننده ها» ۹۹.۴ درصد از تجارت ایران با اروپا مربوط به هلند و در «روغن‌های گیاهی و حیوانی و چربی ها» ۳۹.۹ درصد تجارت ایران با اتحادیه اروپا مربوط به اسپانیا است. در ۶ گروه کالایی «مواد غذایی و حیوانات زنده »، «مواد خام غیرقابل خوردن به جز سوخت»، « روغن‌های گیاهی و حیوانی وچربی ها»، «مواد شیمیایی و سایر محصولات مرتبط» و «سایر کالاها» آلمان شریک اول صادراتی ایران در اتحادیه اروپا بوده است. همچنین در ۴ گروه کالایی دیگر در «کالاهای صنعتی طبقه‌بندی شده بر حسب مواد » و«ماشین‌آلات و تجهیزات حمل و نقل» ایتالیا و در «سوخت‌های معدنی و روان‌کننده‌ها » هلند و بلژیک شریک نخست «صنعتی همگون صادراتی ایران بوده‌اند. حدود ۹۷.۹ درصد از کل صادرات«سوخت‌های معدنی و روان‌کننده ها» به هلند انجام شده است. در میان شرکای دوم و سوم صادراتی ایران در اتحادیه اروپا، اسپانیا بیشتر از سایر کشورها مشاهده می‌شود. از سوی دیگر، در میان 9 گروه کالایی اصلی، اولین شریک وارداتی ایران در اتحادیه اروپا در 8 مورد آنها آلمان بوده است. سهم آلمان از ارزش واردات هر گروه کالایی از ۳۰.۶ در « سوختهای معدنی وروان‌کننده ها» تا ۹۳.۵ درصد در «نوشیدنی و دخانیات» متغیر بوده است. تنها گروه کالایی که آلمان جزو سه شریک اصلی وارداتی ایران نبوده «روغن‌های گیاهی و حیوانی و چربی‌ها »است. حدود ۴۰.۱ درصد از ارزش صادرات ایران به اتحادیه اروپا در این گروه کالایی به «اسپانیا» اختصاص داشته است. در میان شرکای دوم و سوم وارداتی ایران در اتحادیه اروپا، نام« ایتالیا» بیشتر از سایرین مشاهده می‌شود.